Maak van disruptie een groeikans

© iStockphoto
BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

29 november 2016, 10:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Concurrentie vanuit een totaal onverwachte hoek doet zich steeds vaker voor. Als ondernemer moet je die disruptie (ontwrichting als gevolg van innovatie) voorblijven. Bijvoorbeeld door nauwlettend in het oog te houden wat er om je heen gebeurt. Volg zowel de wereldwijde economie als belangrijke evoluties in en buiten je sector. Probeer van disruptie een kans op groei te maken. Dat zegt Peter De Keyzer, managing partner van Growth Inc, een communicatie- en pr-bureau dat inzet op de strategische groei van bedrijven.

De voormalige topman van Cisco, John Chambers, voorspelde dat tegen 2050 de helft van de huidige bedrijven niet meer zullen bestaan. Die uitspraak was Peter De Keyzer niet ontgaan. “Chambers bedoelde dat de helft van de huidige bedrijven hun activiteit, strategie of tactiek zal moeten veranderen. En ik geloof dat de man gelijk heeft, want in elke sector is er ergens wel een Uber in de maak.”

Gemakkelijker gezegd dan gedaan! “Tja, een bedrijf leiden en naar de toekomst loodsen loopt niet altijd van een leien dakje, maar je bent ondernemer of je bent het niet. Als je onverzettelijk in je business blijft varen zonder kompas, dan zie je niet wat er rondom je gebeurt. Sterker nog, je knalt zeker tegen een of ander obstakel aan.”

Peter De Keyzer
Peter De Keyzer
Als je onverzettelijk in je business blijft varen zonder kompas, dan zie je niet wat er rondom je gebeurt.

Disruptie: bedreiging of kans

Een belangrijke vraag in het hele proces is of een evolutie of trend een bedreiging dan wel een opportuniteit voor je bedrijf betekent. “Gun je ogen de kost en spits de oren; spreek met collega-ondernemers en met medewerkers, klanten en leveranciers; lees kranten, blogs, columns, boeken en tijdschriften; volg opleidingen, voordrachten en evenementen: er zijn er bij de vleet.”

“Op die manier vorm je je een onderbouwde mening over allerlei evoluties die je activiteit (kunnen) aantasten of net stimuleren. Blijf vooral die mening toetsen aan elke nieuwe werkelijkheid. Die aanpak is absoluut noodzakelijk om je bedrijf naar de toekomst te loodsen. Ze maakt het mogelijk om zelfs bij een trage economische groei de ontwikkeling van je onderneming te bevorderen.”

Maak van disruptie een groeikans
© iStockphoto

Investeer in innovatie

Disruptie slaat meestal onverwacht toe. “Een goede piste om er niet het slachtoffer van te worden, is om in je eigen bedrijf gecontroleerd aan disruptie te doen. En door te investeren in innovatie. Denk tijdig na over een nieuwe impuls voor je business en bedrijf.”

Is het een idee om je medewerkers disruptieve ideeën te laten ontwikkelen? “Absoluut. Ze kennen de onderneming, de producten of diensten én de markt. Bovendien, als je om hun inbreng vraagt en die waardeert, dan krijgt hun motivatie een ware boost.”

Peter De Keyzer: “Laat niet na om gericht te communiceren. Toon andere belanghebbenden dat je weet wat er om je heen gebeurt. De tijd van een mak en vlak persbericht als je bedrijf nog maar eens een of ander event organiseert, is voorbij. Communiceren moet – zowel strategisch als tactisch – groei beogen.”

Peter De Keyzer blogt op Bizcover. Lees ook de blogartikels van andere experts die helpen om je plannen als zelfstandig ondernemer te realiseren.