Laboratorium voor serieproductie

Racewagens die geen oorverdovend lawaai maken, bestaan die echt? En of die bestaan. Sinds 2014 organiseert de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) een officieel FIA-kampioenschap voor elektrisch aangedreven racewagens, met zowel automerken en piloten die we kennen uit de Formule 1 als enkele verrassende namen.

Laboratorium voor serieproductie

Lees hier alle artikels over elektrisch rijden.

Voor alle duidelijkheid: de F1 is nog altijd de koningsklasse van de autosport, met live televisieverslaggeving over de hele wereld. Maar terwijl de aandacht voor de F1 afneemt, wint de Formula E wereldwijd aan belangstelling. Het FIA-kampioenschap gaat midden december zijn vijfde seizoen in en wordt verreden over dertien races in vier continenten. Aan de start enkel elektrisch aangedreven eenzitters met onderdelen van gevestigde merken uit de F1 zoals McLaren en Williams. Het chassis stamt van Dallara, Michelin levert de banden. De lichtgewichtbolides uit carbon wegen 880 kg, hebben een vermogen van 245 pk en bereiken een topsnelheid van 225 km/u. Tijdens de kwalificaties wordt dat opgedreven tot 272 pk. De piloot kan tijdens de race ook een paar keer beroep doen op 27 pk extra, om een tragere concurrent in te halen.

Laboratorium voor serieproductie

Steden en piloten met faam

De races worden verreden in de straten van wereldbekende metropolen als Berlijn, Parijs, Rome, Hong Kong of New York. Vanzelfsprekend staat ook Monaco op de kalender. De allereerste race op 13 september 2014 op het Beijing Olympic Green Circuit van Peking werd gewonnen door de Braziliaanse ex-F1-piloot Lucas di Grassi, die vorig jaar kampioen werd aan het stuur van een Audi e-tron FE04 voor het fabrieksteam van Audi Sport ABT Schaeffler. Andere bekende namen zijn ex-F1-piloten Sébastien Buemi, Nick Heidfeld, André Lotterer, Jean-Marc Sarrazin en Jean-Eric Vergne. Met Jérome d'Ambrosio is ook ons land vertegenwoordigd in de toekomstige koningsklasse van de autosport.

Niet alleen snel maar ook intelligent

Audi engageerde zich in 2014 als eerste Duitse premiummerk in de Formula E, na drie overwinningen op rij in de 24 Uren van Le Mans met de revolutionaire Audi R18 e-tron quattro. De overstap naar de Formula E was een logische stap omdat deze competitie wordt gebruikt als laboratorium voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto's voor de serieproductie.

Delen

Deze competitie wordt gebruikt als laboratorium voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto's voor de serieproductie.

Alejandro Agag, CEO van de Formula E Holdings: "Met de Formula E bieden wij autoconstructeurs en grote sponsors een toekomstgericht en langlopend project aan dat uitgaat van de FIA. Onze kalender valt niet samen met die van de F1 en onze races worden gereden in de straten van de bekendste steden van de wereld. Dat garandeert spannende wedstrijden en een direct contact met de bevolking die via de autosport kan kennismaken met elektromobiliteit in zijn meest extreme vorm. Vanaf het seizoen 2018-2019 beschikken onze racewagens over een nog sterkere batterij, waardoor het niet langer nodig is om halfweg van wagen te wisselen. Een piloot in de Formula E moet niet alleen snel zijn, hij moet ook intelligent kunnen omgaan met de stroomvoorraad in de accu. Zo kan hij de energie recupereren die vrijkomt bij het remmen. Het energiemanagement is een belangrijk onderdeel van de racestrategie."

Bijkomende boost

Met vijf jaar vertraging treden ook de andere Duitse premiummerken in de voetsporen van Audi, wat een bijkomende boost zal geven aan de sportieve strijd en het spektakelgehalte. Vanaf het komende seizoen zullen ook nieuwe namen opduiken zoals die van Felipe Massa, ex-Ferrari. Het vijfde Formula E-seizoen 2018-2019 start op 15 december 2018 in Ad Diriyah (Saoedie-Arabië) en eindigt op 14 juli 2019 in de straten van New York.

Onze partners