Kritisch zijn, vóór en terwijl je onderneemt

© iStockphoto
BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

22 november 2016, 11:10 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Heel wat zelfstandigen en bedrijfsleiders stellen zich (te) weinig vragen. Nochtans kan informatie inwinnen over de markt, de business of de gevolgde strategie beginnende ondernemers veel leed besparen. De ervaring leert dat nog steeds 30 procent van alle starters binnen de vijf jaar de boeken alweer dicht moet doen. Dat zegt Christine Mattheeuws, voorzitster van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Dat best wel wat zelfstandigen vrij snel falen, heeft veelal met een te beperkte voorbereiding te maken. Christine Mattheeuws: “Beginnende zelfstandigen schatten fundamentele begrippen soms verkeerd in. Bijvoorbeeld dat omzet draaien niet hetzelfde is als geld verdienen. Het lijkt evident…”

Klaar voor de start?

Je klopt aan bij een ondernemersloket voor de administratieve verplichtingen. “Prima, maar dat je bedrijf bestaat, betekent niet dat je nu alles over ondernemen weet. Al te veel ondernemers winnen te weinig informatie in over de sector, hun product of dienst, de concurrentie, de markt, de economie…”

Ook over ondernemen op zich. “Wat is er voor nodig, welke mogelijkheden zijn er? Ken ik de te verwachten hindernissen of, omgekeerd, de opportuniteiten? Giet alle relevante gegevens die je te pakken krijgt in een businessplan, dat je als leidraad en houvast door je ondernemerschap loodst.”

Christine Mattheeuws
Christine Mattheeuws© DANN
Vooruitkijken is prima, maar kijk ook nu en dan in de achteruitkijkspiegel.

Nog goed bezig?

Eenmaal begonnen moet je jezelf en je business geregeld in vraag stellen. “Vooruitkijken is prima, maar kijk ook nu en dan in de achteruitkijkspiegel. Naar het traject dat je hebt afgelegd en naar de manier waarop je dat deed. Was er geen andere, betere weg mogelijk? Nam je niet te veel omwegen? Of ging je te kort door de bocht? Kortom, wat heb je goed gedaan en wat minder goed?”

Doe voor die kritische reflectie gerust een beroep op een collega-ondernemer. Of voor specifieke domeinen – denk aan human resources of social media – op een specialist. “Ook de boekhouder van je bedrijf kan meer betekenen dan een tijdige en correcte aangifte van de verschuldigde btw of vennootschapsbelasting. Boekhouders en fiscalisten zien het succes en het falen van heel wat bedrijven. Je kunt daaruit leren.”

Kritisch zijn, vóór en terwijl je onderneemt
© iStockphoto

Yes, innovatie

En dan: stilstaan is achteruitgaan. Het klinkt als een huizenhoog cliché, maar het klopt als een bus. Vooral in de huidige economie en samenleving waar evoluties elkaar aan een hels tempo opvolgen. Het is van kapitaal belang om te detecteren wat er zich in je sector en ook daarbuiten afspeelt.

“Ben je mee met de tijd? Gebruik je efficiënte technologie voor het beheer van je processen? Spreekt men over je bedrijf op de sociale media? Hou het nauwlettend in de gaten, want wellicht doen je concurrenten dat wel en verdringen ze je van je positie in de markt voor je het goed en wel beseft.”

Christine Mattheeuws: “Je voortdurend vragen stellen is uiterst belangrijk. Het betekent voor beginnende ondernemers vaak het verschil tussen slagen en onderuitgaan. Ik ben dan ook een ware pleitbezorger van levenslang leren.”

Christine Mattheeuws blogt op Bizcover. Lees ook de blogartikels van andere experts die helpen om je plannen als zelfstandig ondernemer te verwezenlijken.