Investeren in een uitmuntende website loont

Op sommige websites moet je je door vele pagina's wurmen om zelfs maar een telefoonnummer te vinden. Laat staan dat je er een vraag op zou kunnen stellen. Op websitevlak maken heel wat zelfstandigen, handelaars of kmo-bedrijfsleiders kapitale fouten. Een gemiste kans, oordeelt Jean Van Houtryve, van wie het bedrijf Visix elke maand wel tienduizend bezoekers over de digitale vloer krijgt. Enkele jaren geleden waren dat er slechts honderd.

Investeren in een uitmuntende website loont

© iStockphoto

Een website is al lang niet meer alleen een digitale brochure waar je als bedrijf je producten of diensten toont. Jean Van Houtryve: "Onze kmo investeerde enkele jaren geleden best wel fors in de vernieuwing van de website, maar een goede webstek genereert leads, en leads zorgen voor omzet."

Digitale verkoper

Met de ontwikkeling van een website zoals het hoort, ging voor Van Houtryve een nieuwe wereld open. "Hadden we in het begin honderd bezoekers per maand, dan werden er dat na enkele jaren meer dan tienduizend." Wijs je de fysieke verkoper dan de deur? "Neen, integendeel. Want wie zou dan alle vragen beantwoorden en de extra omzet in goede banen leiden...?"

Visix drukt digitaal op groot formaat. "Met een specialisatie in textiel. Het bedrijf begon al in 1903 met het bedrukken van textiel voor vlaggen. Maar tegenwoordig 'dekt de vlag' nog maar een vierde van de omzet."

Jean Van Houtryve met zijn vennoot Johan Debruyne (links op de foto)

Jean Van Houtryve met zijn vennoot Johan Debruyne (links op de foto) © Hannes Verstraete

Delen

Alleen dankzij relevante teksten op de website zullen onze klanten en prospecten ons blijven bezoeken.

SEO en SEA

Door gebruik te maken van de juiste zoektermen op het internet via Search Engine Optimisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) trekt de website van Visix doelgericht klanten en prospecten aan. "Een prospect die vlaggen met zijn logo zoekt voor het bedrijfsgebouw, die vindt ons via SEO. En prospecten die pakweg Mexicaanse vlaggen voor een Mexicaanse avond willen, die trekken we binnen via SEA."

Het is wel werken, natuurlijk. Toch? "Alleen dankzij relevante teksten op de website zullen onze klanten en prospecten ons blijven bezoeken. En er is ook nieuwswaarde nodig. Daarom brengen we bijvoorbeeld tijdens het EK- of WK-voetbal, nieuws en informatie over vlaggen. Die informatie is niet bedoeld om direct vlaggen te verkopen, maar ze maakt onze website wel bekend bij potentiële klanten."

Investeren in een uitmuntende website loont

© iStockphoto

Veel brol op het web

Beginnen nog veel zelfstandigen zonder of met een slechte website aan hun activiteit ? De vraag stellen is ze beantwoorden. "De meesten 'ontwikkelen' een website die weinig meer is dan een digitale business card. Minder zelfs, want op een business card vind je meteen het telefoonnummer van het bedrijf. Een website die leads genereert en omzet oplevert, daar denken velen niet aan. Uit onwetendheid."

Jean Van Houtryve: "Ook een website waarop je als klant of prospect gemakkelijk een vraag kunt stellen is zeldzaam. Zonder ons zelfs maar af te vragen of je ooit wel een antwoord zou krijgen. Er is echt nog werk aan de winkel in websiteland."

Jean Van Houtryve blogt op Bizcover. Lees ook de blogartikels van andere experts die helpen om je plannen als zelfstandig ondernemer te verwezenlijken.

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

TrendsInformation Services

Permanent verbonden

Permanent verbonden

Nauwelijks 20 jaar geleden verschenen de eerste pc's met internetverbinding. Vandaag ...

Onze partners