Horeca-ondernemer Raphael Guissard is Boost Uw Business-winnaar provincie Luxemburg

Een onderneming kan het zich vandaag niet meer permitteren om niet aanwezig te zijn op het internet. Maar hoe word je online gevonden? En hoe genereer je omzet via je site? Met de Boost Uw Business-wedstrijd reikt BNP Paribas Fortis ondernemers de hand: in elke provincie wint één ondernemer een jaar gratis digitale coaching. Raphael Guissard sleepte de prijs in de wacht in de provincie Luxemburg.

Horeca-ondernemer Raphael Guissard is Boost Uw Business-winnaar provincie Luxemburg

Raphael Guissard is een informaticus, die door het toeval ondernemer werd in de horeca. "Al tijdens mijn studies ben ik, zoals velen, in de horeca beginnen te werken. Op het einde van mijn studies beviel het me zo erg dat ik in deze sector ben gebleven. En toen ik mijn vennoot en goede vriend Gaetan Halleux leerde kennen, ging de bal aan het rollen."

14 jaar geleden namen ze samen één van de oudste etablissementen van Marche-en-Famenne over. "We creëerden een nieuw concept: de Mandabar. Enerzijds is het een verzorgde brasserie, die mikt op een lokaal publiek en op de toerist, anderzijds organiseren we ook evenementen die van de bar een echt trefpunt maken voor een avondje uit. Zo is er maandelijks een quiz en hebben we geregeld ook thematische events."

Van één naar drie restaurants

Enkele jaren geleden deed zich een opportuniteit voor en kon het duo Guissard-Halleux een tweede restaurant openen op amper 100 meter van hun eerste zaak, het grillrestaurant L'effet Boeuf. En nog bleek de ondernemende honger van Raphael Guissard en Gaetan Halleux niet gestild. Twee jaar geleden kwam er een derde restaurant bij, toen ze een partnership sloten chef Sara Matgen van het gastronomisch restaurant 'Les 4 Saisons'.

Delen

We moeten ook online mee blijven evolueren.

En dan is er uiteraard ook het hele digitale luik. "We hebben al behoorlijk wat tijd gestopt in onze onlineaanwezigheid en ik heb daar ook enkele opleidingen voor gevolgd", geeft Raphael toe. "Goed scoren in de zoekresultaten voor restaurants primordiaal. Van de toevallige bezoekers en toeristen vindt twee op de drie ons via Google. We halen goede beoordelingen op Tripadvisor, wat uiteraard ook belangrijk is. De mensen moeten online meteen zin krijgen om een tafel te boeken en het restaurant uit te proberen."

Online-interactie met de klanten

De horeca-ondernemer wil daar nu verder in gaan. "We moeten de interactie met onze klanten nog opdrijven. Ten eerste willen we nog meer referenties en ook meer 'likes' van onze klanten om ons online-imago steviger te maken. Daarnaast willen we het online reserveren verder uitbouwen. We hebben al zulke systemen, maar ze staan nog in de kinderschoenen. Het is belangrijk, omdat het toelaat ook buiten de openingsuren reservaties te aanvaarden."

Toen hij een mail met de oproep voor de Boost Uw Business-wedstrijd van BNP Paribas Fortis las, zag Raphael Guissard zijn kans schoon: "De inzet van de wedstrijd, een jaar ondersteuning van een digitale coach, kunnen we goed gebruiken. We zoeken al twee jaar onze weg in de digitale wereld maar tenslotte is communicatie niet ons echte métier. We denken dat we goed bezig zijn, maar het kan vast nog een stuk professioneler."

"Ik zou het komende jaar graag leren hoe we onze zoekresultaten blijvend kunnen optimaliseren. We moeten ook morgen goed blijven scoren. Het evolueert allemaal razendsnel en hopelijk kan de coach ons leren hoe we onze inspanningen nog kunnen verbeteren, wat we met sociale media moeten doen en welke andere digitale kanalen we kunnen inschakelen. Dan is er voor al onze restaurants een mooie toekomst weggelegd", besluit Guissard.

Lees ook de interviews met andere winnaars op www.trends.be/boostuwbusiness

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners