“Het is onze taak om starters alle kansen op succes te bieden”

BNP Paribas Fortis, ING en Securex
Publishing Partner

Publishing Partner verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

14 april 2016, 16:52 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Starters en groeiers hebben niet alleen nood aan traditionele producten, zoals rekeningen, leningen of loonberekeningen, maar ook aan meer specifieke expertise.

Bernard Janssen, ING: “Beginnen met ondernemen gaat veel beter als je je goed voorbereidt. Daarom werkten we een start-your-businessaanpak uit die beginnende ondernemers helpt. We brengen ze tegelijk in contact met ervaren ondernemers in ons netwerk van klanten. Bankiers zijn al een poosje meer dan kapitaalverschaffers geworden.”

Innovation hubs

Raf Spinoy, BNP Paribas Fortis: “Binnen De Ondernemersbank zijn 140 financiële startercoaches actief op het terrein. Het doel is om startende ondernemers op een doeltreffende manier bij te staan in hun ontwikkeling en hen in contact te brengen met interne experten van de bank. Daarom is het essentieel om het lokale ecosysteem rond starters nauwkeurig in kaart te brengen. En ervoor te zorgen dat alle medewerkers in het kantorennetwerk van onze bank weten wat er zich in hun regio afspeelt. Op ondernemersvlak en meer bepaald bij de starters en groeiers. Bovendien is het ook bijzonder belangrijk om die starters te laten connecteren met externe experten. Het is onze taak als bank om daar een rol in te spelen en die starters alle kansen op succes te geven.”

Raf Spinoy, BNP Paribas Fortis.
Raf Spinoy, BNP Paribas Fortis.© Jerry De Brie

“Voorts bouwen we sinds 2014 verspreid over het hele land Innovation hubs uit, gericht op de innoverende scale-ups (startups die al iets verder gevorderd zijn). Medewerkers van de bank en externe partners samen steunen en begeleiden intussen in diverse Belgische steden talrijke innoverende ondernemers in hun ontwikkeling en groei.”

Coaches in de eerste lijn

Securex begeleidt ondernemers met Business Coaches in de eerste lijn. Dat zijn interne medewerkers en zelfstandigen voor zowel het noorden als het zuiden van het land. Die kunnen behalve op hun eigen ervaring en kennis ook een beroep doen op een groep experten in het Business & Expertise Center.

Joëlle Boutefeu, Securex.
Joëlle Boutefeu, Securex.© Jerry De Brie

“Innovatieve startende ondernemers zijn meestal geen ervaren managers”, weet Joëlle Boutefeu, Securex. “Ze bedenken en ontwikkelen een idee en willen dat in de markt zetten. Punt. Ze hebben een duidelijke visie, maar het ontbreekt velen onder hen aan bedrijfs-ervaring. Zonder efficiënte coaching maken ze alle beginnersfouten.”

“We begeleiden de ondernemers zowel bij het toetsen van hun idee, als bij de uitwerking van het marketingplan, de opbouw van het financieel plan…”, vervolgt Boutefeu. “Bovendien zorgen we voor de volledige juridische omkadering. Denk aan contracten en de algemene voorwaarden voor de factuur om twee dingen te noemen. De business coach is het aanspreekpunt voor de ondernemer en kan rekenen op deskundigen op het gebied van btw, handelsrecht, merkenbescherming, marketing, communicatie, sociale media… We gaan zelfs mee tot bij de bankier voor de aanvraag van kredieten.”

Business bankers

“Alles gaat veel sneller en ondernemers willen gewone bankverrichtingen zelf doen, digitaal en zo gemakkelijk en mobiel mogelijk,” weet Bernard Janssen, ING. “Dus als het hen past en niet als het kantoor open is, of – letterlijk – on the fly. Daarnaast moeten bankiers ondernemers volop persoonlijk begeleiden en bijstaan met advies op maat zodat ondernemen opnieuw gemakkelijker wordt.”

Innovatieve startende ondernemers hebben nood aan efficiënte coaching.

“Daarom zijn we bij ING in 2016 begonnen met het initiatief ‘Business Banker’. Dat betekent dat elke ondernemer een gesprekspartner (Business Banker) toegewezen krijgt die een nauwe relatie opbouwt met zijn klant. Onze Business Bankers zijn uitstekend opgeleid en bieden onze klanten proactief ondersteuning. In hun contacten met klanten spreken ze over allerlei aspecten van het bedrijf: financiële, sectorale, bedrijfseconomische en -andere.”

Bernard Janssen, ING.
Bernard Janssen, ING.© Jerry De Brie

Bernard Janssen: “Zelfs ervaren ondernemers hebben nood aan een klankbord. Onze campagne ‘De Doordenkers’ brengt ondernemers uit uiteenlopende sectoren samen om op een kritisch-constructieve manier van gedachten te wisselen. Een moderator daagt ze met brainstormtechnieken uit om na te denken over de toekomst van hun bedrijf. Door die ervaringen te delen, krijgen ze vaak een andere kijk op mogelijke problemen en oplossingen.”

“We gaan nog verder in onze ondersteuning, met – na de Dag van de Klant – nu de Week van de Ondernemers. Vanaf 25 april 2016 kunnen ondernemers in heel België deelnemen aan meer dan dertig conferenties of workshops. Die omvatten naast enige theorie vooral praktijkervaring van ondernemers. Van ondernemers voor ondernemers, met de ondersteuning van onze Business Bankers.”