“Duurzaamheid beïnvloedt de prijs van een gebouw onvoldoende”

Eneco
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

23 mei 2017, 16:45 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Bedrijven investeren in duurzaamheid om de maatschappij een dienst te bewijzen, maar het levert vaak een kostenbesparing op. Maakt dat van duurzaamheid automatisch een winstgevende activiteit?

Particulieren die hun dak isoleren denken zowel aan het milieu als aan hun portefeuille. Een investering in duurzaamheid betaalt zich terug, maar op bedrijfsniveau is die logica iets complexer. Het gaat immers om een brede mix van investeringen: in duurzame grondstoffen, in de productie, in het energieverbruik in de bedrijfsgebouwen, enzovoort. “In onze sector praat men dikwijls over een return on investment na drie tot vijf jaar, maar als het gaat om zonnepanelen bijv. dan praat je over tien jaar of meer”, zegt Pascal Léglise, Quality and Sustainable Development (CSR) Director bij Carrefour. “Dat impliceert een andere financiële strategie, maar het loont de moeite. De acties die we ondernemen mikken in de eerste plaats op een maatschappelijke of milieu-impact en pas daarna berekenen we de impact in functie van de investering.”

De acties die we ondernemen mikken in de eerste plaats op een maatschappelijke of milieu-impact.

Pascal Léglise
Pascal Léglise

Duurzame schatters

Duurzaamheid en winst maken gaan in het ideale scenario netjes hand in hand. Dat maakt het ook aantrekkelijk om externe partijen te laten mee-investeren in duurzaamheid. Vastgoedontwikkelaar Redevco, dat al experimenteerde met partijen die mee investeerden, wijst echter vooral op de duurzame dynamiek die moet ontstaan. Wie precies investeert, doet uiteindelijk minder ter zake. “Het doel is het verbruik op een site te doen dalen en tot een kostenbesparing komen”, zegt Chief Investment Officer Eric Van Dyck. “Die besparing is ten voordele van de retailer en van Redevco als manager van het gebouw, waardoor je een meer tevreden huurder krijgt. Wie tevreden is, blijft langer en investeert meer in de omgeving. Zo krijg je een vicieuze cirkel.”

Het doel is het verbruik op een site te doen dalen en tot een kostenbesparing komen.

Eric Van Dyck
Eric Van Dyck

Kosten besparen door te investeren in duurzaamheid is één iets, maar betekent het ook automatisch dat je als eigenaar van bijvoorbeeld bedrijfsgebouwen meer waardevol vastgoed in handen hebt? Precies op dat punt wringt het schoentje nog in ons land. Investeringen in duurzaamheid verhogen de prijs van een gebouw nog onvoldoende, in tegenstelling tot in de Angelsaksische landen. “Bij ons zie je het verschil in de taxatie nauwelijks. De BREEAM-certificaten en de bijhorende mogelijkheden op vlak van meting kunnen helpen om dat te keren”, besluit Eric Van Dyck.

Klik hier voor het volledige dossier over duurzaamheid in de retailsector