“Digitalisering van netwerken is een onomkeerbare evolutie”

© Getty Images/iStockphoto
SAP
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

22 mei 2017, 16:30 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Waarde bij bedrijven wordt steeds meer gecreëerd buiten de bedrijfsmuren. Niet alleen wat intern gebeurt, maar ook de interactie met verkopers, leveranciers, partners, overheden, financiële dienstverleners en andere stakeholders wint aan belang. Want door de digitalisering van die netwerken ontstaan enorme marktplaatsen die een uitdaging vormen voor de traditionele koop- en verkoopprocessen tussen bedrijven. Concur, een dochter van SAP, is zo’n digitaal platform dat alle transacties van zakelijke reizen integreert en afhandelt.

Online platformen worden steeds belangrijker en zetten heel wat sectoren op hun kop. Denken we maar aan het succes van Uber of Airbnb. Niet alleen in de privésfeer maken mensen gebruik van netwerken die de zaken makkelijker maken. Ook bedrijven zien steeds meer potentieel in digitale netwerken. Patrick Klaver, Managing Director van Concur Benelux: “Dat is ook waar we met Concur op inspelen. In elke organisatie waar mensen moeten reizen, zorgt dat voor een hoop geregel en administratie: een vlucht boeken, een geschikt hotel zoeken, bonnetjes van taxiritten moeten bijhouden voor de afrekening, … Wij hebben een platform ontwikkeld dat alle aspecten van zakelijk reizen faciliteert. En waardoor je van een hoop vervelende administratie af bent.”

Zorgplicht hoog op de agenda

In eerste instantie maakt Concur het reizen eenvoudiger. “We zorgen ervoor dat je alles in één keer geregeld krijgt: een vlucht, een hotel, de beste route tussen beiden, … Maar vervolgens integreren we ook de volledige afhandeling van alle kosten in het platform. Alle rekeningen en bonnetjes worden in één systeem bijgehouden en kunnen ook vlot digitaal worden opgevolgd. Dat zorgt voor gebruiksgemak voor wie gaat reizen, maar ook voor alle betrokken diensten binnen het bedrijf”, licht Klaver toe.

Ook de controle op interne afspraken wordt plots een stuk makkelijker. “Als bedrijf wil je uiteraard dat zakelijke reizen binnen de uitgestippelde policy vallen. Je kan hier ook je leveranciers in consolideren zodat iedereen met de juiste partijen werkt. En je kan je budgetten via ons systeem ook een stuk beter beheren, want er is meteen zicht op alle kosten en iedereen weet of het in lijn is met het budget, of niet”, vertelt de managing director van Concur. “Bovendien: stel dat er een calamiteit is – denk aan de aanslagen in Brussel – dan geeft ons systeem meteen aan wie waar zit. Ook dat is een grote troef. En die zorgplicht staat echt wel hoog op de agenda bij grote bedrijven.”

Naar één groot netwerk in de cloud?

Patrick Klaver verwacht dat de digitalisering van bedrijfsplatformen zich nog verder gaat doorzetten. “Enerzijds heb je de sterke toename van mobiel werken en mobile devices. IT-systemen moeten zich daar dus aan aanpassen. Daarnaast denk ik dat de diverse IT-platformen en netwerken zich nog meer gaan integreren: HR, risk management, expenses en beheerssystemen zullen meer en meer connecteren en in elkaar vloeien. Het is een onomkeerbare evolutie. Uiteindelijk komt er misschien zelfs één groot netwerk in de cloud dat een ecosysteem van apps gaat ondersteunen. Dan ontstaan er compleet nieuwe business netwerken met wellicht ongeziene mogelijkheden.”