Digitale transformatie vergt nieuwe IT-infrastructuur

Hoewel digitale transformatie een project is dat de volledige onderneming aanbelangt, valt de rol van de IT-afdeling en de CIO niet te onderschatten. Zij moeten er immers voor zorgen dat de continuïteit van de business gegarandeerd blijft, terwijl nieuwe tools, services en IT-systemen worden ontwikkeld en geïnstalleerd. Dat vormt een belangrijke uitdaging maar ze biedt de CIO wel de kans om als drijvende kracht de innovatie in zijn bedrijf te stimuleren. Wij staken ons licht op bij Roger Benson (Intel), Tarek Bougroug (SOA People) en Kenneth Stevens (SAP).

Digitale transformatie vergt nieuwe IT-infrastructuur

© Getty Images/iStockphoto

Digitale transformatie is vandaag een hot topic in elk bedrijf, van kmo tot multinational. "Het is een fundamentele verandering van de manier waarop we zaken doen", stelt Roger Benson van Intel. "Er is geen andere keuze dan digitaliseren: je moet de risico's goed inschatten, kijken waar je nieuwe business uit haalt, je processen efficiënter organiseren en vervolgens alles in het werk stellen om dat in de praktijk te brengen en te zorgen voor tevreden klanten."

De CIO die overtuigt en verleidt

Kenneth Stevens van SAP.

Kenneth Stevens van SAP. © Jan Locus

De uitdaging is groot, maar tegelijk biedt technologie en IT een belangrijke hefboom, vindt Kenneth Stevens van SAP: "De vraag is vooral: hoe zet je nieuwe technologieën in om je processen, je organisatie en je producten en diensten heruit te vinden? Net daarin schuilt de opportuniteit voor de CIO. Hij kan op het voorplan komen als verantwoordelijke voor digitalisering en innovatie. 30 jaar lang heeft men de IT'ers gezien als degenen die de kosten konden beperken. Vandaag zijn ze diegenen die ervoor zorgen dat het bedrijf klaar is voor de toekomst."

Delen

Er is geen andere keuze dan digitaliseren.

"Eigenlijk is het simpel", vult Tarek Bougroug aan. Hij werkt bij SOA People, als Corporate Director die bedrijven adviseert over innovatie en efficiëntere processen. "De CIO kan de katalysator zijn die zijn collega's overtuigt en verleidt om volop voor digitalisering te kiezen. Maar als je de kansen echt wil benutten, moeten IT en de businessmensen veel meer samenwerken. Bedrijven moeten zeer dicht staan bij hun klanten en businesspartners. De informatie over hun noden en verwachtingen moet met iedereen worden gedeeld. Alleen zo kan je de juiste nieuwe producten en diensten ontwikkelen. En dus ook vanuit IT de bijhorende investeringskeuzes maken."

Dat is niet zonder belang, want de voorbije jaren heeft zich een volledig nieuwe wereld aan technologische mogelijkheden geopend. Roger Benson: "Er zijn zoveel interessante zaken waar je uit kunt putten: big data, het Internet der Dingen, artificiële intelligentie, machine learning,... En dus is de vraag: wat kan je ermee aanvangen in jouw bedrijf? Hoe haal je uit al die zaken de relevante inzichten die je helpen om efficiënter te werken, je klant beter te begrijpen, meer producten te verkopen en nieuwe diensten te ontwikkelen?"

Innoveren zonder limieten

SAP heeft in heel wat applicaties reeds nieuwe technologie geïntegreerd. "Zo kan je dankzij machine learning ingestuurde CV's automatisch matchen met openstaande vacatures. Dat levert een ontzettende tijdswinst op voor de rekruteerder. Anderzijds kan het ook interessant zijn voor de sollicitant: bij een bedrijf met veel vacatures kan je je CV opladen en zal het webplatform aangeven voor welke jobs je in aanmerking komt", vertelt Kenneth Stevens.

Delen

Als gevestigd bedrijf kun je onmogelijk je hele infrastructuur in één keer naar de cloud migreren.

Tarek Bougroug van SOA People.

Tarek Bougroug van SOA People. © Jan Locus

Bedrijven die met data en data analytics aan de slag gaan, leggen een basis voor heel andere business modellen. Tarek Bougroug: "Een data driven strategie betekent eigenlijk dat er geen limiet meer zit op de innovatie. Luister goed naar de klant en laat die bepalen hoe ver je kan gaan. Wij zien bijvoorbeeld Atlas Copco en Kubota opschuiven van pure productverkoop naar service gedreven modellen. Een klant zal in de toekomst betalen voor een machine op basis van hoe vaak hij ze gebruikt. Dankzij IOT, machine learning en predictieve analyse zullen die bedrijven instaan voor het onderhoud en de vervanging van die machines. 'Pay per use' en 'as a service'-modellen zullen zorgen voor gemoedsrust en trouwere, tevreden klanten."

Weg met de complexiteit

Roger Benson van Intel.

Roger Benson van Intel. © Jan Locus

Maar terwijl die digitale transformatie zich voltrekt, moet een bedrijf wel 'up and running' blijven. Voor de IT-infrastructuur is dat geen evidentie. "Als je evolueert naar 'as a service'-modellen kom je als vanzelfsprekend uit bij cloudsystemen", stelt Roger Benson. "Maar als gevestigd bedrijf kun je onmogelijk je hele infrastructuur in één keer naar de cloud migreren. Er zijn oudere systemen en programma's, verschillende databases, kortom: een hele legacy die je niet in één keer weggooit of verplaatst. Een geleidelijke aanpak en keuzes rond private, hybrid of public cloud dienen zich dan aan."

Voor de CIO is dit een cruciaal gegeven. Want investeren in die nieuwe systemen in de cloud kan een dure operatie worden. "Vooral de complexiteit van wat in het verleden aan IT-systemen werd uitgebouwd, vormt vaak een hindernis", weet Kenneth Stevens. "Onze ervaring leert dat tot 75% van een doorsnee IT-budget wordt gespendeerd om ervoor te zorgen dat het licht niet uitgaat. Dat beperkt meteen de mogelijkheden om in nieuwe technologie, flexibiliteit en wendbaarheid te investeren. De grote opdracht voor CIO's is dus om hun legacy te vereenvoudigen en te beperken. De snelheid van het zakendoen en de hoeveelheid aan data nemen alleen maar toe. Dus: welke backbone heb je nodig om jouw bedrijf aan te passen aan die nieuwe realiteit?

Delen

De grote opdracht voor CIO's is om hun legacy te vereenvoudigen en te beperken.

Tarek Bougroug is het daarmee eens: "Bij kmo's zien wij vaak een opeenstapeling van systemen. Men heeft ooit een ERP-pakket geïnstalleerd. Vervolgens is daar een datasysteem voor business intelligence bovenop geplaatst en in een volgende fase zijn daarrond tal van applicaties ontwikkeld. Wij helpen die bedrijven om de zaken simpeler te maken, door ERP en BI te integreren bijvoorbeeld. Op die manier komt er budget en tijd vrij voor nieuwe ontwikkelingen en investeringen."

"Bedrijfssystemen zullen hoe langer hoe meer cloudgebaseerd zijn. Je wil steeds over voldoende rekenkracht beschikken en snel nieuwe zaken uitrollen om op opportuniteiten in te spelen. Als IT-departement moet je dus heel snel kunnen schakelen. Ik zie de CIO dan ook evolueren van infrastructuurmanager naar een interne leverancier die zijn business units te allen tijde van diensten, applicaties en dergelijke kan voorzien", besluit Roger Benson.

Meer weten?

Schrijf je nu in voor het SAP Forum 'The Digital Shift' op 6 september op de Heizel in Brussel. Inschrijven kan via www.digitalshift.be

Lees hier de andere artikels uit dit dossier.

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners