“Deugdelijk bestuur was een must voor onze internationalisering”

© La Lorraine Bakery Group
BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

8 september 2017, 12:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

La Lorraine Bakery Group, het bedrijf van de familie Vanherpe, heeft de voorbije tien jaar haar governance geprofessionaliseerd en uitgebouwd. Het was een alomvattende oefening, die de verhoudingen tussen aandeelhouders, raad van bestuur en het operationele management in balans heeft gebracht. “Deugdelijk bestuur was een must om ons bedrijf verder te laten groeien, ook internationaal”, zegt CEO Guido Vanherpe.

Guido Vanherpe herinnert zich niet meer precies wanneer er in familiekringen voor het eerst over governance werd nagedacht: “Maar we streven zeker al meer dan 20 jaar naar transparantie en duidelijkheid over de rol van eenieder en de aansturing van het bedrijf. Aanvankelijk kwam dat eerder spontaan tot stand, vanuit een soort buikgevoel dat het goed zou zijn voor de familie en voor de onderneming. Tien jaar geleden hebben we dan beslist om het professioneler en structureel aan te pakken.”

La Lorraine stond op dat moment op een keerpunt: de tweede generatie Vanherpe had zich toen al grotendeels uit het operationele teruggetrokken waardoor de derde generatie – waartoe Guido Vanherpe behoort – de onderneming operationeel en strategisch volledig in handen kreeg. “We wilden die transitie op een vlotte en transparante manier laten verlopen. Daarom was het nodig ook formeel de rollen van de aandeelhouders, bestuurders en dagelijkse leiding af te bakenen.”

Bewuste keuze voor onafhankelijke voorzitter

Dat leidde tot de creatie van een holding waarin alle bedrijven van de groep werden samengebracht. De familie Vanherpe is actief in de brood- en bakkerijsector en in de maalderij. “Voor die holding is er nu één raad van bestuur. Elke familietak vaardigt één bestuurder af en er zetelen ook twee onafhankelijke bestuurders in. Omdat ik als CEO tot de familie behoor, was het voor ons belangrijk dat de voorzitter een onafhankelijk bestuurder zou zijn.”

Guido Vanherpe, CEO van La Lorraine Bakery Group.
Guido Vanherpe, CEO van La Lorraine Bakery Group.© La Lorraine Bakery Group

“Naast die neutrale raad van bestuur was het de ideale gelegenheid om de rol van de aandeelhouders en de onderlinge afspraken vast te leggen in een familiecharter”, vertelt Guido Vanherpe. “We zijn daar zelfs vrij ver in gegaan, bijvoorbeeld door in tempore non suspecto te beschrijven hoe we zullen omgaan met de overgang naar de vierde generatie: wie kan in het bedrijf komen werken, welke competenties zijn er nodig, enzovoort…”

Iedereen optimaal gemotiveerd

De CEO vindt governance een absolute noodzaak in een sterk groeiend familiebedrijf. “Het geeft je de kans een degelijk holistisch beleid uit te bouwen voor de lange termijn. Bij ons hebben de duidelijke afspraken en de organisatie van onze structuren er ook voor gezorgd dat iedereen optimaal gemotiveerd was om zijn rol te spelen in het groeitraject dat we voor ogen hadden.

Bij ons hebben de duidelijke afspraken en de organisatie van onze structuren er ook voor gezorgd dat iedereen optimaal gemotiveerd was om zijn rol te spelen in het groeitraject dat we voor ogen hadden.

De twee onafhankelijke bestuurders brachten niet alleen hun expertise in maar hielpen ook om onze strategische ambities – denk maar aan de internationalisering – te verdedigen bij de aandeelhouders. Want ook zij moeten zich engageren en het vertrouwen geven, bijvoorbeeld omdat er een invloed is op de dividendpolitiek.”

Intussen is La Lorraine Bakery Group actief in meer dan 25 landen. Met ruim 3.500 medewerkers realiseert ze een omzet van 625 miljoen euro. “Ook in mijn internationaal netwerk merk ik het belang van deugdelijk bestuur. Het zorgt voor extra credibiliteit bij internationale partners, in joint ventures, bij de banken,…”, aldus Guido Vanherpe. “In 2012 werden we uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar, waar good governance een van de criteria is. En ook op het vlak van employer branding halen we er voordeel uit, omdat het helpt om sterke managementprofielen aan te trekken.”

Bekijk hier de video met Guido Vanherpe

Guido Vanherpe is één van de gastsprekers op het Family Business Governance Forum dat BNP Paribas Fortis op 25 oktober organiseert in Brussel. Meer info: www.bnpparibasfortis.be/familygovernance