De 'dark room' is verleden tijd

Hoe kunt u zich als bedrijfsleider concreet voorbereiden op morgen? Adviesbureau Deloitte verzamelde een aantal succesverhalen in verschillende organisaties.

Uw bedrijfscultuur moet innovatie continu aanmoedigen en stimuleren. U dient niet alleen goed op de hoogte te zijn van de nieuwe technologische mogelijkheden die zich aanbieden, maar bekijk ook hoe u daar slim op kunt inspelen. Cultuur en bewustwording spelen steeds een cruciale rol. Praat op regelmatige basis met uw raad van bestuur over de impact en mogelijkheden van nieuwe ontwikkelingen. Betrek er ook uw medewerkers bij.

Elke organisatie wordt sowieso geconfronteerd met strikte budgetten. Niet elk nieuw idee kan dus zomaar uitgevoerd worden. U zal dan ook investeringskeuzes moeten maken. Deloitte raadt alvast aan om breed te exploreren, klein te beginnen en bij indicatie van marktsucces snel te ageren om zo uw voorsprong te behouden. Een wendbare organisatiestructuur blijkt hier eens te meer de sleutel tot succes te zijn.

Experimenteren moet

Een 'lab' waarin u buiten de normale werking van uw bedrijf kunt experimenteren met nieuwe technologieën, vormt eveneens een belangrijke troef. 'Maar zorg er wel voor dat je niet te veel initiatieven tegelijkertijd opstart', waarschuwt Deloitte. Uit de succesverhalen die het adviesbureau verzamelde, blijkt ook dat open innovatie een absolute must is. Het principe is eenvoudig: hoe meer mensen u erbij betrekt, hoe meer goede ideeën u genereert. 'Binnenshuis in een geheime 'dark room' aan innovatie werken: dat is verleden tijd', klinkt het.

Innoveren gaat trouwens verder dan het louter creëren van nieuwe producten of diensten. Soms leiden nieuwe technologieën tot nieuwe businessmodellen die bestaande industrieën helemaal overhoop kunnen halen. Denk maar aan wat Spotify betekent voor de muziekindustrie. In deze context wordt vaak de term 'disruptie' aangehaald.

Vinger aan de pols

Tracht ten slotte structurele samenwerkingen op te zetten met interessante start-ups. Zo houdt u de vinger aan de pols voor de nieuwste ontwikkelingen in de markt. De belangrijkste disruptieve innovaties van de laatste jaren zijn alvast niet afkomstig van de klassieke multinationals, maar wel van de hypergeconnecteerde start-ups zoals AirBnB of Netflix. In België lopen er al tal van programma's die gericht zijn op corporate venturing. Denk aan Telenet-Idealabs, Start-IT van KBC of het Innovation Centre van Deloitte.

Wenst u meer informatie over de campagne Tomorrow is Today van Deloitte?

Surf dan naar www.tomorrowistoday.be

Onze partners