Data analytics doe je vanuit de kern

Organisaties worden overspoeld met big data. Die bieden een concurrentieel voordeel, op voorwaarde dat ze doeltreffend geanalyseerd worden.

Data analytics doe je vanuit de kern

© Getty Images/iStockphoto

Door de toenemende digitalisering van onze maatschappij zitten bedrijven vandaag op een berg van gegevens. Computers worden krachtiger, en dankzij slimme algoritmes zijn ze in staat om snel grote hoeveelheden data te verwerken. 'Data analytics draait om waarde halen uit de beschikbare gegevens,' zegt Jo Coutuer, partner van Deloitte België. 'Hiermee krijg je een beter inzicht in het gedrag of de voorkeuren van je klanten.'

Data analytics resulteert uiteindelijk in een aangepaste en betere dienstverlening. Of zelfs tot volledig nieuwe producten en diensten, die zonder deze technieken en denkwijzen onmogelijk zouden zijn. De mix van digitalisering, big data en krachtige computers doet nieuwe praktijken, toepassingen en bedrijfsvormen ontstaan. Het belang hiervan wil Deloitte ook onderstrepen via de campagne Tomorrow is Today.

Jo Coutuer, partner van Deloitte België.

Jo Coutuer, partner van Deloitte België.

Data analytics in de ziel

'Organisaties die bereid zijn om deze cocktail te omarmen, zijn in staat hun efficiëntie te verhogen en zelfs nieuwe businessmodellen te ontwikkelen', weet Coutuer. 'Data analytics moet in de ziel van je bedrijf zitten. Waarde halen uit data doe je vanuit de kern, en niet vanaf de zijlijn. Het is geen gimmick, maar evenmin sciencefiction. Data analytics gebeurt immers achter de schermen van alledaagse toepassingen, zonder dat de gebruiker daar zelf weet van heeft.'

De opmars van cognitieve supercomputers zoals Watson van IBM tilt data analytics bovendien naar een hoger niveau. Hiermee kunnen 'mensentaal' en (op termijn ook) beeld - goed voor tachtig procent van alle beschikbare data - geanalyseerd en begrepen worden, wat ongeziene mogelijkheden opent naar nieuwe diensten en producten. 'Watson roept een nieuw partnership tussen mensen en computers in het leven dat de deskundigheid van de mens zal vergroten en versnellen', vat Dr. Cameron Brooks van IBM mooi samen.

Ondersteuning van taken

Vandaag al worden zulke zelflerende supercomputers gebruikt voor de ondersteuning van callcenters, maar ook in de advocatuur en op het vlak van misdaaddetectie zullen ze op termijn een belangrijke meerwaarde bieden. 'Een cognitieve computer als Watson zal de mens nooit helemaal vervangen', voorspelt Jo Coutuer. 'Maar dankzij patroonherkenning kan hij wel een heleboel niet-routinematige taken voor zijn rekening nemen.'

Wenst u meer informatie over de campagne Tomorrow is Todayvan Deloitte?

Surf dan naar www.tomorrowistoday.be

Onze partners