Bent u klaar voor de toekomst?

© Getty Images/iStockphoto

Technologie evolueert in een razendsnel tempo. Dit zorgt voor een ‘disruptieve groei’ in onze samenleving. Ofwel: vooruitgang door ontwrichting.

In onze hedendaagse maatschappij volgen innovaties elkaar sneller op dan ooit. Denk maar aan de opmars van smartphones, 3D-printers, drones en robots die vandaag opduiken in allerlei industrieën. ‘Deze ontwikkelingen leiden alvast tot nieuwe uitdagingen’, meent Guido Vandervorst, managing partner Innovation bij adviesbureau Deloitte. ‘Maar ze bieden evengoed kansen voor de ondernemer en de bedrijfsleider. Tenminste, indien die bereid is om mee te surfen op de golven van disruptie.’

Guido Vandervorst, managing partner Innovation bij adviesbureau Deloitte.
Guido Vandervorst, managing partner Innovation bij adviesbureau Deloitte.

Hiermee refereert Vandervorst naar het feit dat innovaties kunnen leiden tot de ontwrichting van bestaande prijzen, producten en businessmodellen. Disruptie is aanwezig in zowat elke sector. De immense populariteit van de smartphone heeft de bedrijfsmodellen van gps-fabrikanten en producenten van fototoestellen alvast flink in de war gestuurd.

Creatie van nieuwe jobs

Het vakblad MIT Technology Review voorspelt zelfs dat 45 procent van de huidige jobs in de komende twee decennia zal ingepikt worden door robots en artificiële intelligentie. Deze evolutie wordt in België bevestigd door een recent rapport van ING. Zulke ontwrichtingen hoeven niet per se negatief te zijn. Ze kunnen evenzeer leiden tot vooruitgang. ‘Als ondernemers de juiste kansen aangrijpen, bieden deze ontwikkelingen ook mogelijkheden voor de creatie van nieuwe jobs’, zegt Vandervorst.

Rik Vanpeteghem, CEO van Deloitte België.
Rik Vanpeteghem, CEO van Deloitte België.

Innovaties kunnen dus een disruptieve groei in de hand werken. ‘Een voorwaarde is wel dat je als bedrijfsleider nu al op zoek gaat naar innovatieve oplossingen voor morgen’, adviseert Rik Vanpeteghem, CEO van Deloitte België. ‘Immers: de toekomst behoort toe aan diegenen die de wereld vandaag al vanuit een ander perspectief durven te bekijken.’

Bewustwordingscampagne

Om zijn positieve visie op de recente ontwikkelingen uit te dragen, lanceert Deloitte de bewustwordingscampagne Tomorrow is Today. Daarmee wil het adviesbureau ook het belang van analytics onderstrepen. Vandaag zijn grotere bedrijven – met behulp van krachtige computers – immers in staat om big data te analyseren en zo hun klanten beter te begrijpen en te helpen. Kleinere ondernemingen gebruiken de voorspellende kracht van zulke data om nieuwe business uit te bouwen.

Wenst u meer informatie over de campagne Tomorrow is Today van Deloitte?

Surf dan naar www.tomorrowistoday.be

Bekijk ook onze campagnevideo!