Belgische ideeën voor slimme steden veroveren de wereld

Lokale overheden zoeken wereldwijd naar nieuwe mogelijkheden en technologieën om hun stad te verbeteren, het leven aangenamer te maken en hun dienstverlening efficiënter te organiseren. Heel wat jonge Belgische bedrijven spelen daarop in met nieuwe producten en diensten. We selecteerden vijf slimme ideeën die vandaag al internationaal furore maken.

Belgische ideeën voor slimme steden veroveren de wereld

CitizenLab

CitizenLab is een online burgerplatform dat de inspraak tussen overheden en burgers wil bevorderen. "De overheid kan via ons platform de stem van de burgers raadplegen om tot een betere besluitvorming te komen", legt oprichter Wietse Van Ransbeeck uit. "Het werkt in twee richtingen: ofwel raadpleegt de gemeente haar inwoners, ofwel kan ze burgers eigen suggesties laten formuleren."

Wietse Van Ransbeeck

Wietse Van Ransbeeck

CitizenLab werkt al met 80 steden samen. 14 medewerkers volgen de projecten op. "Het e-platform wordt zelfs al in het Canadese Vancouver uitgerold. Wij zorgen voor permanente inspraak aan een veel lagere kost", besluit de CEO van Citizenlab.

Opinum

Het technologiebedrijf Opinum bedenkt met 16 mensen dataoplossingen voor de energiesector. "Ons platform Opisense centraliseert energiedata waarmee onze klanten nieuwe toepassingen kunnen ontwikkelen", licht Loïc Bar toe. "Zo ontwikkelden EDF en Total apps om het energieverbruik te meten en advies te geven."

Loïc Bar

Loïc Bar

In Libin in de provincie Luxemburg installeerde Opinum intelligente watertellers. "Via radiofrequenties sturen we de verzamelde gegevens door naar de stad die het waterverbruik dan rechtstreeks aan de klant factureert. Ons systeem zorgt voor een administratieve vereenvoudiging. Steden krijgen zo ook een beter zicht op de specifieke noden", aldus Loïc Bar.

Lees ook: "We willen de transformatie naar smart cities versnellen"

Smart Nodes

SmartNodes is een spin-off van de universiteit van Luik en de UCL Louvain-la-Neuve. Het bedrijf telt 12 medewerkers en heeft een intelligent platform ontwikkeld om straatverlichting dynamischer te maken. CEO Jean Beka: "Onze sensoren op lichtarmaturen detecteren beweging. Zo kan de straatverlichting op de juiste plek op het juiste moment aangaan en weer dimmen. Daardoor besparen steden op hun energieverbruik en wordt de verkeerssituatie ook veiliger."

Jean Beka

Jean Beka

SmartNodes heeft een 30-tal installaties uitgevoerd in steden in België, Nederland en Frankrijk. Beka: "De volgende stap is dat we onze sensoren ook gaan gebruiken om geluidsoverlast te meten en de luchtkwaliteit in kaart te brengen. Zo kunnen we steden helpen om hun beleid te onderbouwen en om met gerichte ingrepen de leefkwaliteit te verbeteren."

Urban Crop Solutions

Met 13 biologen en ingenieurs maakt Urban Crop Solutions werk van verticale teeltoplossingen voor de landbouw. "80% van onze landbouwgrond is al ingenomen. Als alternatief creëren wij in een beperkte ruimte het ideale klimaat om planten en groenten te kweken. Het systeem verbruikt minder water en heeft een beperktere ecologische voetafdruk", vertelt Brecht Stubbe.

Brecht Stubbe & Maarten Vandecruys

Brecht Stubbe & Maarten Vandecruys

"Voor de ontwikkeling van onze recepturen werken we samen met de Vlaamse universiteiten. Onze installaties vind je voornamelijk in Azië, Amerika en Noord-Europa, want daar zijn de afstanden veel groter en kampen ze nu al vaak met overbevolkte steden."

Lees ook: "Klant, medewerker en overheid verwachten dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen"

zZoomer

De wegen naar en in onze steden slibben dicht. Toon Donné, CEO van de Leuvense start-up zZoomer, wil met zijn e-scooters en -fietsen steden verkeersluw én toegankelijk maken. "Wie bieden een ecologisch en compact alternatief voor de vervuilende auto. Omdat je niet hoeft te tanken, bespaar je met onze e-scooters een aardige duit."

Toon Donné

Toon Donné

zZoomer is interessant voor de huis-aan-huis leveranciers, particulieren en bedrijven. Voor steden is een faciliterende rol weggelegd. "Dagelijks in de file aanschuiven kost onze samenleving miljoenen euro's. Er is momenteel niet meteen verbetering in zicht, tenzij steden nu al voorbereidingen treffen. Via een hubsysteem kan je het logistieke vervoer uit de stad bannen. Onze tweewielers zorgen er dan voor dat je in een mum van tijd op de juiste plek staat."

Onze partners