Belg houdt van luxe aan boord

FORD
Publishing Partner

Publishing Partner verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

13 oktober 2016, 14:55 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

“Wie Ford rijdt, houdt van luxe. Hoe verklaar je anders dat meer dan de helft van onze klanten kiest voor het hoogst mogelijke uitrustingsniveau van zijn wagen, de zogenaamde Titanium-versie?”, vraagt Jo Declercq, Director Communications & Public Affairs bij Ford.

Die Titanium-versie is intussen niet langer de super-de-luxe. Het nec plus ultra heet nu Vignale?

“Het succes van de Titanium-uitvoering zette ons aan het nadenken: zou er geenmarkt zijn voor een upgrade om u tegen te zeggen? Zo ontstond de exclusieve Vignale-lijn, de nieuwe topklasse die nu beschikbaar is op de Mondeo, de nieuwe Kuga, de nieuwe S-Max en de nieuwe Ford Edge. Vignale betekent dat de wagens nog beter afgewerkt zijn en een nog rijkere uitrusting (zetels met massagefunctie!) hebben dan de Titanium en een superieure klantenservice bieden.”

Die hang naar luxe, is dat typisch Belgisch?

“Dat kun je wel zeggen. Wij zijn alleszins een buitenbeentje in Europa. De gemiddelde Belg verkiest een heel goed uitgeruste wagen (en is bereid om daarvoor desnoods een kleiner model te kiezen) boven een grotere, maar kalere auto.”

Hoe belangrijk is het voor een volumemerk zoals Ford om premiummodellen aan te bieden?

“Het belang is moeilijk te overschatten. Als je kijkt naar de evolutie op de automobielmarkt van de afgelopen jaren, dan zie je dat de klassieke volumemerken gesandwicht worden tussen de prijsbrekers onderaan en de premiummerken bovenaan. Premiummerken hebben intussen ook in zowat elk segment een eigen wagen – een groot verschil met de tijd dat ze een beperkt aantal modellenreeksen aanboden. Het is belangrijk om de vinger aan de pols te houden en de klant te volgen en dus moet ook Ford luxe en absolute topklasse aanbieden.”

De exclusieve Ford Vignale hoort thuis in een even exclusieve showroom.

“Dat is wat we met de FordStores voor ogen hebben. Met een beperkt aantal concessiehouders investeren we in een nieuwe generatie showrooms. We verkopen er onze exclusieve modellen (de nieuwe Mustang, de Focus RS en de Vignale-lijn), maar vooral: we haken in op de digitale ervaring van onze klanten. Vandaag informeren consumenten zich op het internet en stappen goed geïnformeerd naar de concessiehouders. In de FordStores evoceren we die digitale wereld. Zo kunnen onze klanten hun wagen configureren op een reusachtig scherm of onze digitale brochures raadplegen via tablets.”

Belg houdt van luxe aan boord