“Autosector heeft zich goed en intensief voorbereid”

Audi
Audi
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

11 juli 2018, 09:45 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Wat is de impact van de opmars van de elektrische auto voor de merkverdelers? Hebben die nieuwe apparatuur nodig, zijn hun mecaniciens vertrouwd met de nieuwe technologie, hoe zien hun toekomstige verdienmodellen eruit? Vragen waarop Luc De Moor van Educam en Jochen Cloetens van Audi een verhelderend antwoord hebben.

“De elektrische auto luidt een nieuw tijdperk in voor de automobielsector en zorgt daar voor een omwenteling bij alle betrokkenen, van de ingenieurs en designers op de hoofdzetel tot de bandwerkers in de fabriek, de mecaniciens in de werkplaats en verkopers in de showroom. Iedereen is aan zet! Gelukkig heeft de sector zich goed en intensief voorbereid op de nieuwe uitdaging. De klant moet zich geen zorgen maken over de kwaliteit van de service en van het onderhoud van zijn of haar elektrische wagen.”

Aan het woord is Luc De Moor, managing director van Educam. Het kennis- en opleidingscentrum van en voor de autosector houdt de kennis en het vakmanschap van de werknemers up-to-date via een uitgebreid assortiment aan opleidingen. Educam doet dat in opdracht van en samenwerking met de automerken én hulpdiensten zoals de brandweer, politie of autopechverhelping.

Er is geen weg terug

“De transitie van conventionele verbrandingsmotoren naar alternatieve aandrijfsystemen is een werk van lange adem. Terzelfdertijd weten we dat er geen weg terug is. In die overgangsperiode moeten de mecaniciens omgaan met wisselende voltages en hoge ampères, wat niet ongevaarlijk is. Permanente bijscholing is daarom noodzakelijk. Een aantal merken heeft al plug-in hybrides en elektrische wagens in het gamma. De feedback van hun dealers en mecaniciens vormt een goede aanvulling op de theoretische uitleg tijdens de bijscholing”, zegt Luc De Moor.

Jochen Cloetens, Projects Development Manager bij Audi vult aan: “Alle personen in de concessies die in aanraking komen met een elektrisch voertuig krijgen een minimumopleiding tot “Elektrisch Onderwezen Persoon”. Alle techniekers hebben al een basiskennis elektriciteit en per concessie wordt er minstens 1 technieker opgeleid tot Hoogvolt Technieker. De Hoogvolt Experts bevinden zich in het centrale Battery Repair Center van D’Ieteren.”

Jochen Cloetens
Jochen Cloetens

Aanpassen is noodzakelijk

Daarnaast moeten de dealers hun werkplaatsen ombouwen en aanpassen aan nieuwe veiligheidsstandaarden. “Audi is al een tijd op de markt met elektromotoren in de plug-in hybride modellen (Audi A3 e-tron en Audi Q7 e-tron). Veel apparatuur die daarvoor gebruikt wordt, is ook van toepassing voor de volledig elektrische wagens,” vervolgt Jochen Cloetens.

“Helaas kost dat ombouwen en aanpassen geld en verplicht het heel wat kleine, veelal familiale merkverdelers en garagisten om associaties aan te gaan met grote kapitaalkrachtige groepen. Die schaalvergroting is volop aan de gang en is noodzakelijk om efficiënt en rendabel te kunnen opereren in een snel veranderende samenleving waarin mobiliteit een compleet nieuwe invulling krijgt. Van een verkoop- en onderhoudspunt voor auto’s evolueren die naar heuse mobility centers met een ruim dienstenaanbod inzake mobiliteit – op maat van de individuele klant. Die kan kiezen voor de formule die het best tegemoetkomt aan zijn of haar mobiliteitsprofiel: kopen, huren, leasen… alles is mogelijk. Vergelijk het met wat er gebeurt in de sector van de draadloze telefonie,” zegt Luc De Moor.

“Om de transitie succesvol te laten verlopen, moeten de mobility centers zich versterken met medewerkers met een marketing- of IT-achtergrond. Een andere uitdaging bestaat erin een nieuw verdienmodel uit te werken. Vermits een elektrische auto uit veel minder onderdelen bestaat, moet die minder vaak op onderhoud en daalt de kans op technische defecten. Dat houdt in dat de dealers en garagisten op termijn minder inkomsten zullen genereren uit onderhoud en herstellingen. En dat op een moment dat hun winstmarges zwaar onder druk staan. Gelukkig voor de sector verloopt de transitie van conventionele benzine- en dieselmotoren naar volledig elektrisch minder snel dan tien jaar geleden voorspeld en is er geen reden tot paniek. Dat is ook goed zo, want de autosector in al zijn geledingen is een van de grootste werkgevers van het land.

Dat beseft ook de politiek. Vooralsnog ontbreekt het aan een gemeenschappelijke visie en strategie. Sommige regeringen maken van elektromobiliteit een prioriteit, andere gaan op de rem staan. Dat verklaart de vertraging bij de uitrol van de plannen van de merken en ook de frustraties bij de consument. Die wil vooruit.”

Volledig voorbereiden

“We zien ook dat het hele laadgebeuren een belangrijke plaats inneemt bij de dealers en klanten. Waar bij verbrandingsmotoren de klant enkel de auto als product aankoopt, zal een elektrische rijder bovendien ook nood hebben aan een laadoplossing. Een oplossing die ook de dealer zal moeten aanreiken. Laadoplossingen voor thuisgebruik zijn sterk afhankelijk van de elektriciteitsinfrastructuur van de klant. Daarom zal een dealer in de toekomst op een correcte manier het rijgedrag van de klant en zijn behoeften moeten kunnen koppelen aan zijn bestaande huisvesting. Een basiskennis van elektriciteit en het laden van batterijen zal een meer prominente plaats innemen dan voorheen”, vervolgt Jochen Cloetens.

“We stellen alles in het werk om ons netwerk hierop voor te bereiden. Zo is er sinds anderhalf jaar een specifiek aanspreekpunt waar de dealers terecht kunnen voor alles wat e-tron betreft bij Audi Import. Er wordt regelmatig communicatie verstuurd over de markt van elektrische voertuigen met concurrentieanalyses en vergelijkende studies uit omringende landen. Audi AG zit natuurlijk ook niet stil en helpt aan de hand van roll-out guides waarin minimale vereisten voor de dealers beschreven staan, deze voor te bereiden op de komst van de elektrische wagens. Verder houden we via de concessies ook de vinger aan de pols van onze potentiële klanten om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de grotere vraag eenmaal de elektrische wagen gelanceerd wordt.”