"Ablynx hoopt eerste eigen medicijn te lanceren in 2018"

Het Gentse biotechbedrijf Ablynx staat volop in de belangstelling. Beleggers en believers kijken uit naar de mogelijke lancering van een eerste eigen geneesmiddel op basis van de nanobody- technologie in 2018. Zestien jaar na de oprichting maakt het bedrijf zich klaar om met het geneesmiddel Caplacizumab de markt in te gaan. "We zijn van oorsprong een puur onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf maar staan nu voor heel nieuwe uitdagingen", vertelt IT-directeur Henk De Jonghe. "In eerste instantie zullen we vooral patiënten en artsen moeten informeren over de zeldzame bloedziekte die met Caplacizumab kan worden behandeld."

"Ablynx hoopt eerste eigen medicijn te lanceren in 2018"

© Getty Images/iStockphoto

Ablynx, in 2001 opgericht door de VUB en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie, is een van de parels van Belgisch wetenschappelijk onderzoek. Het heeft een unieke technologie ontwikkeld op basis van onderzoek van professor Hamers. Die ontdekte dat lama's naast de klassieke antilichamen ook een speciaal type antilichamen produceren die een veel eenvoudigere en kleinere structuur hebben. Ablynx gebruikt het functionele stukje van dit speciaal type antilichaam en deze 'nanobodies' als geneesmiddel omdat het sneller en beter zou inwerken op ziektes.

Op dit ogenblik heeft Ablynx 45 projecten lopen waarin de concrete toepassing van de nanobody-technologie wordt onderzocht. Henk De Jonghe: "We proberen ons te onderscheiden in domeinen waarin we denken beter en efficiënter te kunnen werken dan anderen of waarin nanobodies het enige middel zijn dat voor een doorbraak kan zorgen. Vaak zijn die onderzoeksprojecten dermate groot dat we ze samen met partners uitvoeren, waaronder AbbVie, Boehringer Ingelheim, Merck &Co., Novartis en Novo Nordisk."

Delen

"Patiënten en artsen informeren is de eerste opdracht."

Lancering wordt al 2 jaar voorbereid

De ontwikkeling van het geneesmiddel Caplacizumab zit in de laatste fase. "Het gaat om een medicijn dat de zeldzame bloedziekte TTP bestrijdt. We hebben beslist om dat zelf te commercialiseren. Studies hebben reeds aangetoond hoe efficiënt het product is. Momenteel loopt de laatste klinische fase, waarna we ook de toestemming moeten krijgen van de Europese, Amerikaanse en Aziatische overheden om het middel daar op de markt te brengen. We hopen midden 2018 te lanceren in de EU."

Voor Ablynx gaat een heel nieuwe wereld open waarbij het artsen, ziekenhuizen en ook patiënten moet benaderen. De Jonghe: "Het vermarkten van een geneesmiddel is aan strikte regelgeving onderhevig. Wij werken al twee jaar aan ons commercieel model en aan de logistieke organisatie om het geneesmiddel tot bij de patiënt te krijgen. Het komt er nu vooral op aan om te sensibiliseren."

Delen

"Studies hebben reeds aangetoond hoe efficiënt het product is."

Het aantal patiënten wordt geschat op 7 per 1 miljoen mensen. Dat lijkt weinig, maar wereldwijd gaat het toch om een groot potentieel. "Naast de standaardbehandeling van plasmaferese en immuunsuppressie is er nog geen goedgekeurd medicijn voor de behandeling van deze ziekte. Er zijn ook maar weinig hematologen die vertrouwd zijn met de ziekte en vaak weten patiënten niet waar het precies over gaat. Onze opdracht is dan ook om hen te informeren over het ziektebeeld en de mogelijke behandeling. Die educatie vinden we erg belangrijk. Het gaat vooral om informeren, niet over het verkopen van een medicijn. Daarom hebben we recent de website understandingTTP.com gelanceerd."

Een IT-gedreven bedrijf

Naar aanleiding van de lancering werd ook een verkooporganisatie opgezet. "Wij zijn een IT-gedreven bedrijf. We gebruiken bijvoorbeeld IT en robotica ter ondersteuning van onze onderzoeksactiviteiten. Nu zetten we ook een commerciële organisatie op, wat betekent dat we via een IT-systeem onze productflow, orders, supply chain en facturatie gaan opvolgen. Dat is voor ons een volledig nieuw gegeven."

"Voor de ontwikkeling ervan hebben we een beroep gedaan op TheValueChain", vertelt de IT-directeur van Ablynx. "Zij hebben ons geholpen om een CRM-systeem van SAP op te starten waarin we in een eerste fase kunnen rapporteren over de bezoeken aan ziekenhuizen en artsen. Een tweede fase die nog moet opgestart worden bevat de afspraken rond prijzen, terugbetalingen, inschatten van omzetten in diverse landen en dergelijke meer. Omdat we zelf nog in volle ontwikkeling zijn, hebben we vooral geconfigureerd naar onze noden. De toekomst zal moeten uitwijzen hoe we deze tool verder kunnen uitrollen om een volledige opvolging van onze business te doen."

Meer weten?

Schrijf je nu in voor het SAP Forum 'The Digital Shift' op 6 september op de Heizel in Brussel. Inschrijven kan via www.digitalshift.be

Lees hier de andere artikels uit dit dossier.

Lees meer over:

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info