7 trends voor een duurzame retail

'Duurzame innovatie in retail - 7 inspirerende trends voor een nieuwe wereld'. Zo luidt het trendrapport rond duurzaamheid in retail dat Eneco uitbracht. Drie vragen aan de auteur van dit rapport: Stefaan Vandist, trendwatcher en 'toekomstverkenner' gespecialiseerd in duurzaamheid.

7 trends voor een duurzame retail

In het Eneco Trendrapport haalt u zeven trends in duurzame retail aan. Welke springt er voor u uit?

De trend van wholechain retail zet de retail op z'n kop. Vroeger kwam retail helemaal achteraan in de keten met als enige taak het verkopen van een afgewerkt product. Nu zie je alvast een voorhoede retailers die de hele waardeketen thuisbrengen op het winkelpunt en de consument bij het ontwikkelingsverhaal te betrekken. Winkelpunten zijn dan niet langer enkel verkoopruimtes, maar belevingsruimtes. Shoes of Prey is daar een mooi voorbeeld van. Alle schoenen zijn op maat gemaakt dankzij een ontwerp-applicatie waarmee consumenten online aan de slag kunnen. Zo willen ze een einde maken aan massaproductie. Ieder stuk is een unicum. Hierdoor heb je uiteraard geen overstock, heb je een positieve cashflow, en moeten geen producten vernietigd worden. Het resultaat is positief.

Stefaan Vandist

Stefaan Vandist

Is er een gemeenschappelijke driver voor deze trends?

Zeker, veel duurzaam innovatieperspectief heeft een digitale disruptie aan de basis. Als retailer omarm je de digitale disruptie dan ook beter in plaats van de bedreiging ervan af te weren. Dat zie je bijvoorbeeld in de autoretail. Koplopers bereiden zich voor op een toekomst waar 'autonomous driving' en MAAS (mobility-as-a-service) de toekomst bepalen. Showrooms worden daardoor binnenkort steeds minder verkoopruimtes, maar steeds meer belevings- en service-centra. Het potentieel resultaat is wel veel meer mobiliteit, met steeds minder auto's.

Delen

Eneco wordt gedreven door duurzaamheid en innovatie.

Waarom vindt Eneco het belangrijk om deze trends te brengen?

Eneco wordt gedreven door duurzaamheid en innovatie. Het bedrijf ziet het als haar missie om de evolutie naar een duurzame maatschappij te versnellen. Met dit trendrapport willen ze inspireren. Er ligt voor retailers immers een historische kans om te scoren met duurzaamheid. Mondiale kopzorgen van burgers kunnen steeds meer beantwoord worden met producten en diensten voor consumenten, en retailers zijn goed geplaatst om daarin een belangrijke rol te spelen. En 100% groene energie is natuurlijk een fundamenteel onderdeel van een duurzame bedrijfsvoering.

Lees het volledige trendrapport, klik hier

Onze partners