Topjournalist stapt op bij The Telegraph: 'Krant geeft te weinig aandacht aan HSBC-fraude'

18/02/15 om 17:48 - Bijgewerkt om 18:03

De belangrijke politieke opiniemaker Peter Oborne is opgestapt bij de Britse krant The Telegraph uit onvrede met de berichtgeving van de krant over het HSBC-fraudeschandaal. Volgens Oborne pleegde de krant "fraude tegenover zijn lezers" door bitter weinig te schrijven over het schandaal. Hij suggereert dat er een link is met het gewicht van HSBC als adverteerder in de krant.

Topjournalist stapt op bij The Telegraph: 'Krant geeft te weinig aandacht aan HSBC-fraude'

Wie zwart geld had bij HSBC in Zwitserland, komt daarmee weg. © REUTERS

In een open brief op de website Opendemocracy.net legde Oborne dinsdag zijn beslissing uit om ontslag te nemen. Hij verwijst naar verschillende eerdere gevallen van censuur rond de bank en stelt vast dat andere Britse kranten aan het "Swissleaks"-verhaal erg veel ruimte gaven, terwijl "met een microscoop gezocht moest worden" naar informatie in The Telegraph.

"Het is een evidentie in de Britse kwaliteitsjournalistiek dat de publiciteitsafdeling en de redactie rigoureus van elkaar gescheiden moeten zijn. Er zijn heel wat bewijzen dat dergelijke scheiding bij The Telegraph niet meer bestaat", luidt het.

'Journalisten ontmoedigd om stukken over HSBC te schrijven'

Eerder gaf The Guardian al te kennen dat HSBC stopte met in de krant te adverteren nadat de krant kritische stukken over de bank publiceerde. 'HSBC deed hetzelfde bij The Telegraph', zei Osborne tegen de BBC. 'Er beginnen zich de contouren van een patroon af te tekenen. Als HSBC wordt onderzocht drogen de advertentie-inkomsten op.'

Nog volgens Oborne werden journalisten ontmoedigd om stukken te schrijven die HSBC zouden kunnen schofferen.

'Drie borsten'

Oborne klaagt ook dat de "klikcultuur" ingang vond bij de krant. "Verhalen worden niet langer beoordeeld op hun belang, accuraatheid of interesse bij wie de krant koopt. De online bezoekjes lijken belangrijker te zijn." Een verhaal over een vrouw met drie borsten zou op de site gezet zijn, ook al wisten mensen bij de krant dat het niet klopte.

'Onnauwkeurigheden en insinuaties'

De directie van de krant heeft de beschuldiging van Oborne al ontkend. "De scheiding tussen advertenties en onze prijzenwinnende redactie is altijd fundamenteel geweest in ons bedrijf", klinkt het. "Het is erg spijtig dat Peter Oborne, die bijna vijf jaar voor The Telegraph heeft gewerkt, een verbazingwekkende en ongegronde aanval lanceert, vol onnauwkeurigheden en insinuaties."

Opvallend: een dag na de open brief van Oborne verscheen een stuk over huiszoekingen bij HSBC in Genève prominent op de Telegraph-website.

Op Twitter plaatste Oborne ook nog een link naar blogpost die dieper ingaat op de uitspraken van de directie. (Belga/JH)

Lees meer over:

Onze partners