Taxfree luxegoederen voor zeelieden

© Thomas De Boever.

Dokkerend over de kasseien van de Antwerpse havendokken bereik je wat de meest ongewone winkel in luxeartikelen van het land moet zijn. Geen posh grandeur genre Avenue Louise, daar aan de Scheurweg in Antwerpen, maar wel een gigantisch aanbod van de meest prestigieuze merken. Ooit bediende Sunny Europe enkel zeelieden en diplomaten.

Er zijn geen 1100 tentoongestelde flesjes exclusieve parfum voor nodig om Trends Style op het spoor van een uitzonderlijk bedrijf te brengen. Maar het helpt wel. “Waarom muren en muren vol flacons parfum ?”, snoept Stefan Venqueleir, Business Development Manager van Sunny Europe, ons de eerste vraag af. “Al meer dan dertig jaar leveren wij taxfree luxegoederen aan zeelieden die afmeren in Belgische, Nederlandse en Duitse havens.”

Al meer dan dertig jaar leveren we taxfree luxegoederen aan zeelieden die afmeren.

Dat de zeelui na meer dan drie decennia Sunny kennen, lijdt geen twijfel. Maar de naam van het parfum dat ze na hun soms erg lange omvaart naar huis willen meenemen om hun geliefde gunstig te stemmen, ligt niet iedereen in de mond bestorven. Venqueleir : “Onze klanten komen uit werkelijk elke uithoek van de wereld en weten precies wat ze willen. Dát flesje parfum, dat er zó uitziet. Maar hoe spreek je die merknaam in godsnaam uit ? Soms hebben ze een knipsel bij uit onze catalogus om zich zeker niet te vergissen. Ons meest exclusieve parfum ? De met juwelen bezette flesjes van House of Sillage.” Al zijn er 24 nationaliteiten onder de 140 medewerkers van Sunny Europe, toch zijn babylonische spraakverwarringen veeleer uitzonderlijk. Die culturele en linguïstieke smeltkroes genereert zelfs een heel apart voordeel : trends opmerken. Welke horloges zijn jé van hét voor de Filipijnse man op dit moment ? (Antwoord: het Zwitserse Hanowa Swiss Military, de automatische versie.) Welke luxehandtassen gooien hoge ogen bij Braziliaanse schonen ? (Antwoord volgt de komende maanden – Sunny investeert volop in een nieuwe collectie sterke merken.)

Stefan Venqueleir, Business Development Manager.
Stefan Venqueleir, Business Development Manager.© Thomas De Boever.

SNEL-SNEL-SNEL EN JUIST-JUIST-JUIST

Sunny puurt uit die mondiale trends elk jaar tal van catalogi die gretig aftrek vinden bij de scheepsbemanningen. Luxueus uitgegeven glossy catalogi, puur gericht op de producten zelf. Mooi vormgegeven, maar nul komma nul lifestyle of reportage. Venqueleir : “We hebben het ooit gemaakt, zo’n catalogus met een hoger magazinegehalte. In mijn ogen de mooiste ooit, maar in alle eerlijkheid ook de minst succesvolle. Wat verwachten zeelui van onze catalogus ? Grote foto’s, minimale uitleg en een prijs. Punt. Maar onderschat het belang van die catalogi niet. Voor ons zijn het communicatiemiddelen bij uitstek, want vergeet niet dat zeelieden op volle zee geen internetverbinding hebben. Meermaals per jaar herdrukken we onze catalogi. Onze horlogecatalogus bijvoorbeeld verschijnt driemaal per jaar, telkens op 60.000 exemplaren. En reken maar dat die de wereld rondgaan ! Soms krijgen wij bericht van mensen uit Afrika of Zuid-Amerika die van daaruit bestellingen plaatsen uit onze catalogus. Je vindt ze de bol rond.”

Wat verwachten zeelui van onze catalogus ? Grote foto’s, minimale uitleg en een prijs.

En of de bestellingen de deur uitvliegen. Elke dag worden gemiddeld zo’n tweehonderd schepen in de havens van België, Nederland en Duitsland bevoorraad. Het tijdvenster waarin dit kan gebeuren (de tijd dat het schip afgemeerd is) is klein. Reden waarom in de controlekamer van Sunny Europe alle scheepsbewegingen op grote schermen nauwlettend in de gaten worden gehouden. Alles moet snel-snel-snel. Maar ook juist-juist-juist. Een zeeman op de baren kan zich daags na aankoop niet melden aan het loket met de boodschap : ‘Meneer, mevrouw, u bezorgde me een verkeerd pakje.’

DE ENE DOOS IS DE ANDERE NIET

Op logistiek vlak moet de scheepsbevoorrader van luxegoederen elke dag alle zeilen bijzetten. Dat zie je aan de vele bestelwagentjes die voortdurend af- en aanrijden aan de laadkaden. AEO staat te lezen op de portieren, wat staat voor ‘Authorized Economic Operator’, een betrouwbaarheidslabel voor douanetransacties waardoor de controlechecks door de haven-autoriteiten sneller verlopen. In de laadruimte van de bestelwagens wordt onder meer gestapeld : pakjes voor de Huseyn Javid (onder meer een telescoop) en de Magnus Oldendorff (daar behoeft een muzikale ziel een akoestische gitaar). Elk pak is bestickerd met een bon waarop een unieke code staat die inhoud en schip identificeert. Opnieuw met als doel zo snel mogelijk aan de douaneverplichtingen te voldoen. Eenmaal aan boord verdwijnen de bestellingen in een ‘bonded store’ omdat het strikt verboden is de taksvrije goederen te openen vóór het schip zich in internationale wateren bevindt.

Taxfree luxegoederen voor zeelieden
© Thomas De Boever.

Dezelfde logistieke logica vind je terug achter de laadkaden, in het magazijn. Dertigduizend goederen staan er permanent op stock – meerdere exemplaren per item. Hier kan een klant niet wachten. Er zijn tijden geweest dat de order-pickers 16 kilometer per dag afhosten. Het nieuwe systeem van computergestuurd magazijnbeheer en gigantische liften met reuzenladen moet die afstand terugbrengen tot één enkele kilometer. En het aantal inpakkers reduceren. Inkomende en uitgaande leveringen worden door elkaar verwerkt. Een klus die geheid kapseist zonder treffelijke ICT-ondersteuning.

Centraal pronkstuk in het magazijn is het nieuwe inpakapparaat van Neopost, het derde in zijn soort in de wereld. Omdat geen enkele bestelling gelijk is qua volume, vorm of gewicht, wordt er telkens een doos perfect op maat rond gevouwen. Op topsnelheid meet en plooit de inpakmachine vijfhonderd dozen per uur. Dat gebeurt zodanig precies dat er ook geen extra beschermende vulling nodig is in de dozen om de goederen te beperken. Minder vervuiling. Min- der transport- en douanekosten.

Dertigduizend goederen staan permanent op stock.

Hoe heeft Sunny Europe dat succes kunnen uitbouwen ?

Stefan Venqueleir : “Sunny Europe is 33 jaar geleden opgestart door twee broers Karamichalis. Het bedrijf verhuisde in 1999 van het centrum van Antwerpen naar het centrum van de haven, waar onze klanten zijn. De magazijnen waren vroeger verspreid over de stad en er was een winkeltje van 200 m² – niet meteen de beste uitgangspositie voor een groeiscenario. In 2006 nam schoonzoon Gert Jacobs het bedrijf over, samen met zijn echtgenote, en sindsdien groeien we. Met 140 medewerkers bevoorraden we de havens langs de zogenaamde Noordzeeroute die loopt van Duinkerke tot de Baltische staten. In België en Nederland zijn wij de enige speler in de markt van de luxegoederen – een slimme zet. De meeste concurrenten spitsten hun business toe op alcohol en sigaretten. Altijd welkom aan boord van een schip, natuurlijk, maar almaar meer kregen die leveranciers te horen dat ze zich de moeite konden besparen omdat er te veel rompslomp bij kwam kijken voor de levering van slechts twee producten. Toen we voet aan wal zetten in Duitsland, kenden ze het systeem van taksvrij leveren aan boord niet eens. Ze moesten er dus eerst uitzoeken of wat wij doen wel wettelijk was, wat het uiteraard is. Ook dachten ze : scheepsbevoorrading, dat is wat vijzen brengen, of een paar stoelen of een nieuw roer. Aankopen leveren voor zeelieden die werken op een schip, daar hadden ze nog nooit van gehoord.”

Taxfree luxegoederen voor zeelieden
© Thomas De Boever.

Hoe gaat het bestellen en leveren praktisch in zijn werk ?

“Per dag krijgen gemiddeld tweehonderd schepen een van onze liaison officers aan dek. Die verwerkt de bestellingen van de bemanning, noteert wanneer het schip weer vertrekt en neemt de betaling in ontvangst. Tussen de twee en twaalf uur later ontvangen de zeelui hun bestelling. Hoe dat zo snel kan gaan ? Je moet weten dat onze liaison officer nog niet van de gangplank is, of wij zijn in het magazijn al bezig met inpakken. En dat moet binnenkort nóg sneller dankzij de investeringen die we aan het doen zijn. Op het eigenste moment dat onze man aan boord een bestelling intikt, moeten ze in ons magazijn bij wijze van spreken al op de lopende band komen.”

HET DELEN VAN GELUK

Welke producten zijn het meest gegeerd ?

“Elektronica en smartphones doen het extreem goed, samen met de horloges. Die zijn zo populair dat we er een aparte catalogus voor maken. Een horloge is het luxeproduct bij uitstek dat voor bijna iedereen betaalbaar blijft. En parfum natuurlijk. Dat zijn de meest gevraagde relatiegeschenken. Vanaf november dit jaar hebben we nog een extraatje voor het thuisfront van de zeeman : een uitgebreide collectie handtassen. Wat nog goed verkoopt ? Wasmachines. Kan vreemd klinken, maar wij verkopen een van de weinige merken ter wereld die werken op een boot.”

Een zeeman op de baren kan zich niet aan het loket melden met: ‘U bezorgde me het verkeerde pakje.’

Het moet moeilijk zijn om een klantenrelatie op te bouwen met heren en dames die voortdurend de wereld afschuimen ?

“Dat klopt. Soms zien we zeelui in geen jaren terug omdat die op andere routes varen. Toch werken we aan een zo ‘warm’ mogelijke relatie met onze klanten. Op basis van de aankoophistoriek kunnen we hen toch vrij persoonlijk verwelkomen en bedienen. Daar investeren we trouwens graag tijd in : in het aanknopen van een gesprek. Je moet weten dat die mensen soms maanden van huis zijn en het is dan ook logisch dat ze eens op verhaal moeten komen. Sommigen houden eraan familiefoto’s te tonen. Onze Facebookpagina levert het bewijs van dat vriendschappelijke en familiale karakter. Nog geen jaar geleden zijn wij voorzichtig begonnen met die pagina. De verwachtingen waren niet hooggespannen, want ja : geen internet op volle zee, hé. En toch : je vindt er tal van filmpjes van zeelui die hun aankopen showen, hun nieuwe drumstel uitproberen en soms scanderen : Sunny ! Sunny ! Ongelofelijk.”

Taxfree luxegoederen voor zeelieden
© Thomas De Boever.

Maar jullie zetten ook voet aan wal ? En in de virtuele wereld ?

“Onze maritieme activiteit is bekend onder de naam Sunny, maar we hebben ook Diplomatic House. In amper vijf jaar tijd zijn we daarmee ook de grootste speler geworden. Diplomatic House werkt kopie conform Sunny, maar dan voor de diplomatieke instellingen in België en Nederland. Sinds mei van dit jaar hoef je geen diplomaat of zeeman te zijn om in onze megaluxewinkel te shoppen. Oyaya is een webshop waar iedereen online kan kopen, maar waarmee we klanten vooral uitnodigen om eens te komen kijken in onze winkel. Oyaya betekent trouwens letterlijk ‘delen van geluk’, reden waarom we Make A Wish ondersteunen. Het ligt in de bedoeling om Oyaya in België en Nederland uit te bouwen tot hét platform voor de betere toebehoren : juwelen, cosmetica, horloges, handtassen…”

ALLES ONDER ÉÉN DAK

Voor zeelieden en diplomatiek personeel is het directe voordeel van Sunny of Diplomatic House duidelijk : geen taksen. Maar wat is mijn winst als Belgische belastingplichtige bij Oyaya ?

“Hét voordeel is ons enorme assortiment ju- welen en horloges, waar een reguliere ju-welier geen verhaal tegen heeft. Alles onder één dak. We mikken niet op absolute bodemprijzen, maar des te meer op service, selectie en de juiste aandacht. De gewone producten die voor scheepsbemanningen wel interessant kunnen zijn omdat ze zelden aan wal komen (foto- camera’s, drank, muziekinstrumenten…), bieden we niet aan via Oyaya. Het is niet onze be- doeling om voor dagelijkse dingen een moordende concurrentie aan te gaan met internetdiscounters. Dat is een andere markt, waar wij ons niet op begeven.” ?

TEKST: Dirk Remmerie

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content