Renault vindt inspiratie bij Dior voor Initiale Paris-lijn

De Renault Talisman mag straks uitpakken met een Initiale Parijs-uitvoering.

Na de Renault Clio en de Espace mag nu ook de nagelnieuwe opvolger van de Laguna, de Renault Talisman, uitpakken met een Initiale Paris-uitvoering. In de jaren 90 introduceerde de Franse autobouwer dit concept door een luxesedan te laten vergezellen van een kofferset van Louis Vuitton. Het Renault Initiale Concept belichaamt de visie van het merk met de ruit op luxe en welzijn in de auto. De benaming wordt voortaan voor alle nieuwe topversies van het Renault-gamma gehanteerd.

Twintig jaar geleden introduceerde Renault in het Parc de Bagatelle een concept car met de naam ‘Initiale’. Deze luxeberline – één van de mooiste werken van Patrick Le Quément, toen nog autodesigner, nu Senior Vice President Corporate Design bij Renault – herinterpreteerde Franse luxe uit vervlogen tijden. Denk aan de Renault 40CV die van 1911 tot 1928 werd geproduceerd en later door de Reinastella (productie van 1929 tot 1933) werd vervangen. Met deze superieure modellen kon Renault de concurrentie aan met de luxemerken van zijn tijd: Hispano-Suiza, Rolls-Royce, Daimler, Packard. Glimmende metalen knoppen zagen eruit als juwelen, boordinstrumenten werden in panelen uit het kostbaarste hout geïntegreerd, de V10-motoren waren afgeleid van de formule 1 en de somptueuze bagagesets droegen het label ‘Louis Vuitton’. Ook vandaag nemen autofabrikanten in hun zoektocht naar het toppunt van le luxe à la française – en vette winstmarges – hun toevlucht tot de grote namen of huizen uit de mode. En dat doen ze zowel voor hun auto-interieurs als voor het toebehoren en de benaming. Want mode verkoopt. Het Renault-submerk ‘Initiale’ koppelen aan het woord ‘Paris’ is alvast een slimme zet. ‘Made in Paris’ spreekt voor fashion even zeer tot de verbeelding als ‘Swiss Made’ voor horloges. Zulke labels staan voor ambacht, authenticiteit en kwaliteit.

MET DANK AAN DIOR

Met het nieuwe label vult Renault de leegte op die de Baccara-lijn had achtergelaten. Vanaf 1987 mochten de luxeversies van Renault die naam dragen tot de befaamde kristalfabrikant er in 1996 een einde aan maakte. Twee jaar geleden stelde Renaults designer Laurens van den Acker met de Renault Initiale Paris een nieuwe concept car voor. Terwijl de Renault Initiale Concept uit 1995 door de art deco werd beïnvloed, koos Van den Ackers voor een veel gematigder maar wel charismatisch design. Dit jaar kregen al drie seriemodellen het label toebedeeld.

Stéphanie Petit, designer Couleur et Matières bij Renault.
Stéphanie Petit, designer Couleur et Matières bij Renault.

“Comfortabel in de wagen zitten vormde de grondslag van het Initiale Paris-concept”, vertelde Stéphanie Petit, designer Couleurs et Matières bij Renault, tijdens de lancering in Parijs. Met de nieuwe luxelijn wil Renault de concurrentie met onder meer de DS-lijn van PSA Peugeot Citroën en het Vignale-label van Ford aangaan. “De kleuren, materialen en uitrusting voor de Initiale Paris-modellen werden geselecteerd op basis van hun hoge comfortniveau. Zo kozen we voor een zeer kwaliteitsvol, ultrazacht en comfortabel leer in een specifieke dégradé. Daarvoor vonden we inspiratie in de modecreaties van Dior. Ik vond de elegantie van het huis Dior passen bij wat ik beoogde: van Initiale Paris het vlaggenschip van ‘le luxe à la française’ maken. Franse luxe associëren we spontaan met grote couturiers. Christian Dior maakte indertijd naam en faam met zijn ‘New Look’: zeer elegante, breed uitlopende jurken met smalle taille. “De zwart-ivoor dégradé voor de zetels van de nieuwe Renault Clio Initiale Paris gaat terug naar de tijdloze, chique zwart-witcodes van Dior. Deze dégradé is bij Renault trouwens voorbehouden voor de Initiale Paris-lijn en zal nadien nog in andere kleuropstellingen beschikbaar zijn, denk maar aan de dégradé bruin-blauwgrijs die we nu al bij de Renault Espace Initiale Paris aanbieden.”

Naast meer temperatuurcomfort ervaren we ook meer zitcomfort in de Renault Clio Initiale Paris. Zowel het stuur als de steun gevende zetels zijn in een natuurlijk, Italiaans volnerf-nappaleder met zichtbare stiknaden. “Ik hou van het zachte leder omdat het zo soepel is en een luxueuze soft touch genereert”, aldus Petit. “Bovendien veroudert het op een eigenzinnige manier en draagt het bij aan het cocoongevoel. Net zoals de dikkere boventapijtjes en extra lagen bekleding, die eigenlijk werden gekozen om voor meer geluidsisolatie te zorgen. Om al die redenen opteerden we ook voor minder klassiek suèdine tegen het autodak. Kortom, in alle aspecten hebben we er naar gestreefd een emotionele ervaring te creëren die alle zintuigen prikkelt.”

Renault vindt inspiratie bij Dior voor Initiale Paris-lijn

De Talisman Initiale Paris onderscheidt zich aan de buitenkant van de standaard Initiale door de koetswerkkleur ‘Noir Améthyste’ en de zwarte diamond 19-duimswielen. De kofferbak biedt plaats aan vier golftassen en kreeg de opdruk ‘Initiale Paris’ mee. Binnenin leveren de voorzetels een grote bijdrage aan het comfort met tien standen – waarvan acht elektrisch en twee manueel -, kopsteunen met zes standen, zetels met zetelverwarming (in het zitvlak én de rugleuning) en een massagefunctie met twee programma’s van vijf sequenties.

AT YOUR SERVICE

Wat designers zo interessant maakt, is dat ze ons af en toe al een blik in de toekomst gunnen. Met Petit is dat niet anders. “Ook bij Renault willen we in de toekomst veel creatiever met auto-interieurs omspringen. Gemetalliseerde stiksels, evolutieve perforaties, of het pied-de-poule motief van Dior, het zijn slechts enkele opties.”

Behalve een speciale Initiale-service, een soort van gepersonaliseerde follow-up, waarbij Renault tegen een maandelijks forfait zelfs thuis uw wagen komt ophalen voor reparatie of onderhoud, maken nog andere diensten het leven van de klant eenvoudiger. Zo geeft een specifiek callcenter in geval van problemen niet alleen concrete en gepersonaliseerde antwoorden op bijstandsvragen, maar regelt het binnen 24 uur ook afspraken met het oog op proefritten, onderhoud en bijstand via de verbonden services.

Tekst: Anja Van Der Borght

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content