Pousse sigaar

De boetiek van Davidoff op de Brusselse Zavel: sigaren en iets om erbij te drinken. © Jan Locus

Eerst creëerde men de geschikte omgeving – met humidor-kelder, verkoopruimte en degustatielounge. Vervolgens kregen sigarenproevers ter plekke ook koffie aangeboden. En nu integreert het huis ook de verkoop en degustatie van spirits die harmonieus samengaan met de sigaren. De boetiek van Davidoffop de Brusselse Grote Zavel blijft zichzelf heruitvinden.

Na het interview met Jean-Christophe Hollay, Directeur Benelux en Noord-Europa van Davidoff, ga ik mijn spullen ophalen in de verluchte rooklounge op de verdieping. Er zitten drie sigarenrokers. De ene geniet van een glas water, de andere van een koffie en de derde van een spirit. Die laatste, een mooie dame in een extreem elegant mantelpakje van Chanel, houdt geraffineerd haar Robusto tussen wijs- en middelvinger en nipt van wat eruitziet als een glaasje cognac. Naast haar zit een zakenman die De Tijd leest. Hij heeft net zijn sigaar aangestoken en stelt zich tevreden met een kleine Nespresso. Nog een beetje verder ten slotte zit een hipster met koptelefoon voor een eenvoudig glas water. Hij checkt zijn mails en luistert discreet naar muziek terwijl hij de laatste aroma’s van zijn sigaar savoureert.

Het tafereel illustreert perfect het betoog van Jean-Christophe Hollay. De pas sinds recent in de winkel aangeboden spirits kennen nu al, en zowel voor de meeneemverkoop als voor de degustatie ter plekke, een groot succes. De producenten van sterkedrank lieten deze trein alvast niet voorbijrijden: zo is de Louis XIII, een exclusieve en dure cognac, hier beschikbaar om mee te nemen, terwijl die elders in Brussel alleen ter plekke kan worden gedegusteerd.

“Ons merk blijft onophoudelijk ondernemen en nieuwe initiatieven nemen”, legt Hollay uit. “Spirits maken intuïtief deel uit van een aanbod dat we de bezoekers van onze winkels ter beschikking moeten stellen: cognac, whisky, rum, champagne, grappa … Vanwege het arbeidsreglement – ons personeel mag niet in contact komen met de sigarenrook – organiseren we geen dienstverlening in de degustatielounge zelf. We overhandigen dus uw drankje aan de toonbank, en u neemt het mee naar de lounge op de verdieping.”

ZINTUIGLIJKE ERVARINGEN

Een lounge waar enkele habitués geregeld even komen werken (er is wifi). Om te vermijden dat men mensen moet weigeren – de lounge biedt maar plaats aan acht bezoekers – werd er ook een reservatiesysteem geïntroduceerd. “Veel liefhebbers komen met zijn tweetjes: koppels, vrienden, collega’s en zo meer. Voor ons blijft de verkoop van sigaren de basis, maar als we de degustatie van sigaren kunnen stimuleren door bijpassende spirits aan te bieden, aarzelen we niet. Begin volgend jaar breiden we ook ons koffieaanbod uit met een weinig gekend maar extreem kwaliteitsvol merk dat uitstekend met onze sigaren zal matchen.”

In de Davidoff-lounge degusteert men niet alleen Davidoffs. De boetiek verkoopt ook Havana’s. Jean-Christophe Hollay: “En Davidoff zelf beperkt zich niet tot zijn Dominicaanse terroir; we verkopen ook sigaren uit Nicaragua, Cuba, enzovoort. Ook in ons alcoholaanbod willen we een breed register bespelen, maar altijd met selectieve nicheproducten van topkwaliteit.”

Davidoff heeft duidelijk de ambities om zijn klanten almaar meer zintuiglijke ervaringen aan te reiken. Als het maar smaken en aroma’s zijn die het roken van een goede sigaar kunnen verrijken: luxeproducten die zich soms meer onderscheiden door hun kwaliteit dan door hun bekendheid. Hollay: “Kleine merken armagnac of een exclusieve grappa die dertig jaar is gerijpt bijvoorbeeld … Onze klanten zijn vaak connaisseurs en mensen met een goede smaak. Ze appreciëren het dat ze in de winkel een product vinden dat ze nergens anders vinden. Zo bieden we bijvoorbeeld Signatory Vintage aan, een Schotse whisky in een limited edition van 274 flessen. Deze single malt werd in 1998 gedistilleerd en in mei van dit jaar exclusief voor ons gebotteld. De fles heeft ook een speciaal etiket. Deze godendrank verkoopt als zoete broodjes.”

Alcohol vertegenwoordigt nu al 7 à 8 procent van onze omzet. Maar het doel blijft om de degustatie van sigaren te stimuleren.

“We zijn ons in dit segment aan het ontwikkelen en de resultaten bewijzen dat we op de goede weg zijn. We zijn er nauwelijks een jaar geleden mee gestart, maar alcohol vertegenwoordigt nu al 7 à 8 % van onze omzet. Dit gezegd zijnde, is het niet onze bedoeling om een bijzonder groot volume te draaien, maar toch wel een redelijk volume. Het aanbieden van spirits stimuleert trouwens ook de verkoop van onze sigaren. Vanzelfsprekend moeten we erover waken dat onze medewerkers degelijk worden opgeleid, zodat ze onze klanten kunnen adviseren en hen smaakvol, deskundig en overtuigend te woord kunnen staan. Onze hele geloofwaardigheid hangt ervan af.”

WAT DRINKT U BIJ UW SIGAAR?

Welke wijn of spirit drink je best bij een sigaar? Hollay: “Het is evident dat dit mee afhangt van de sigaar die je rookt. De smaak van die sigaar kan je dan aanvullen of in evenwicht brengen met een bepaalde drank. Maar wij sluiten niets uit. Wie een kwaliteitssigaar combineert met een Coca-Cola omdat hij dat een perfecte match van smaak en aroma vindt, pleegt voor ons geen heiligschennis. Het is ook op die manier – via klanten die ons onuitgegeven smaakcombinaties aanraden – dat we ervaringen sprokkelen. Zulke uitwisselingen kunnen alle betrokken partijen ten goede komen. Het is gewoon onze rol om dergelijke ervaringen te stimuleren. Louis XIII experimenteert met diverse soorten ham en kaas, met kaviaar, enzovoort. Wij vinden het onze roeping om het aanbod voortdurend te verrijken en uit te breiden. Ik denk aan pairings met speciale bieren bijvoorbeeld, vooral dan abdijbieren die soms zeer romig zijn. Bier bevat veel water, het is een ideale drank om de papillen vrij te maken. Een product dat kortom uitstekend samengaat met een sigaar.”

“Zowel bij alcohol als bij sigaren is de samenstelling, die rekening houdt met oorsprong en rijping, een bepalend element voor de smaak en de stabiliteit”, besluit Hollay. “Op dat vlak huldigen we dus dezelfde principes, en dat komt ook de smaakcombinaties ten goede. Maar vanzelfsprekend zweren we niet alleen bij combineren. Net zoals een champagnehuis of wijnmerk eraan houdt om altijd eenzelfde grand cru te kunnen offreren, is het ook onze plicht om altijd een 2000, een Winston Churchill of een Special R met eenzelfde smaak aan te bieden.”

www.davidoff.com

TEKST SERGE VANMAERCKE

FOTO’S JAN LOCUS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content