Mooi zijn is niet moeilijk

Op zijn zestigste deed Clarins zichzelf een verjongingskuur cadeau. Want het was in 2014, zestig jaar na de opening van het eerste Clarins Instituut, dat Natalie Bader als voorzitster bij het huis kwam. Ze blaast het schoonheidsmerk nieuw leven in en haalt er ook de essentie uit.

Natalie Bader verdiende haar sporen bij Revlon, Yves Rocher, Chanel, de LVMH-groep en recenter Prada. Na een ommetje langs de juwelen en de mode, keert de voorzitster van het merk Clarins dus terug naar haar eerste liefde: schoonheid. Een sector waarin ze vooral de slimme mix van wetenschap en creativiteit waardeert. “Het is een sector met veel concurrentie. Dat vraagt veel inspanningen van de fantasie en van het onderzoek, want we worden constant uitgedaagd. En ik hou van uitdagingen die gepaard gaan met gekke ideeën! Maar het is ook een sector waar je niettemin met beide voeten op de grond moet blijven staan, verankerd in de resultaten van het wetenschappelijke onderzoek.” Haar huidige uitdaging? “Tonen dat we meer dan ooit Clarins zijn”, zegt ze enthousiast.

MOOI OP ELKE LEEFTIJD

Wat er typisch is aan Clarins? Natalie Bader definieert het als de totaalsom van de waarden waarmee het merk zich onderscheidt. Ze somt op: “Om te beginnen is er onze competentie inzake verzorging. Ik zeg vaak dat Clarins geboren is in een instituut. Clarins kent de vrouwelijke huid tot in de kleinste poriën, weet hoe die evolueert tijdens een vrouwenleven. Vervolgens is er natuurlijk onze inspiratie, die we in de plantenwereld vinden. Bij Clarins berust alles op het bestuderen en aanwenden van de natuur. Bovendien is Clarins ook permanent op zoek naar innovatie, met de bedoeling nieuwe producten en technieken te ontwikkelen die de bestaande nog verbeteren. Daarom vinden onze klanten in de loop der jaren altijd hun favoriete producten terug, maar almaar beter. En ten slotte is er die notie van welwillendheid, die het merk echt kenmerkt en er onlosmakelijk deel van uitmaakt.”

Iedere vrouw kan ongeacht haar leeftijd mooi zijn.

Die welwillendheid ten opzichte van de schoonheid en de vrouw, wil Natalie Bader opnieuw centraal stellen. “Al van bij onze creatie hebben we een groot respect voor vrouwelijke klanten. We luisteren ook echt naar hen. Bij Clarins kan iedere vrouw, ongeacht haar leeftijd, mooi zijn. Vandaar dat we er in onze campagnes altijd op letten om mannequins te kiezen die de leeftijd hebben voor het product dat ze ondersteunen. Bij ons zie je geen jong meisje van 19 op een affiche met producten die bestemd zijn voor vrouwen van 40”, lacht ze.

SCHOONHEID KOMT VAN BINNEN

Datzelfde gevoel voor authenticiteit inspireert het merk ook voor zijn algemenere engagementen: het respect voor de planeet en al wie haar bewoont. Een holistische visie op de wereld in het algemeen en de schoonheid in het bijzonder is het merk niet vreemd. “Inderdaad, bij Clarins is schoonheid gelinkt aan welzijn”, zegt Natalie Bader. “We willen dat dit welzijn voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. En daar voegen we ook een dosis geluk en een vleugje liefde aan toe. Bij Clarins hebben we geen schrik om vriendelijk te zijn!”

Een Booster Detox-product van Clarins.
Een Booster Detox-product van Clarins.

Natuurlijk heeft het merk een serieuze zijde: het houdt zich ver van valse beloftes, en de reputatie van Clarins berust op performante producten met bewezen heilzame effecten. Maar dat verhindert niet dat er ook plaats is voor een vleugje humor en lichtheid. “We hebben een complexloze visie op schoonheid. En we willen het idee verspreiden en delen dat ‘mooi zijn’ eigenlijk niet zo gecompliceerd is. Wij willen zeker niet dat iedereen op een of andere ster gelijkt. Schoonheid is bovenal een geestestoestand!” benadrukt Natalie Bader, zelf een mooi ogende vijftiger, overigens.

Clarins weet dat de klanten die boodschap luid en duidelijk ontvangen. “De klantenkaart die vroeger in de productverpakkingen zat, bestaat niet langer, maar we blijven de communicatie onderhouden via de Club Clarins”, legt Natalie Bader uit. Luisteren naar vrouwen is altijd een sterkte geweest, en het familiale bedrijf doet er alles aan om dat zo te houden. “Het is daaruit dat de beste ideeën ontstaan. We zijn dus zeer goed uitgerust om te weten wat de klanten zeggen in de winkel of op internet, om te weten wat ze echt denken van onze producten en wat hun ervaring is. De klanten zijn dankzij internet en tutorials ook almaar beter geïnformeerd, wat ons toelaat om steeds meer gesofisticeerde producten te lanceren.”

We doen moeite om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij het leven van vrouwen met een actief leven.

De laatste innovatie van Clarins? De Boosters Energy, Repair en Detox. Schoonheidsboosters die men mengt met de normale crèmes, voor een verzorging op maat. Een schoonheidstechniek gebaseerd op een traditie van het huis: Clarins promootte de mix & match al lang voordat die praktijk zelfs maar een naam had. “We doen moeite om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij het leven van de Clarins-vrouwen, echte vrouwen met echte actieve levens. Als iemand van hen een weekend heeft doorgebracht in de bergen en haar huid is aangetast door de kou, heeft ze bij haar terugkomst geen zin om nieuwe producten te gaan zoeken. Met de Boosters geven we haar de kans om haar normale verzorging aan te passen op basis van de noden van het moment. Het is de bedoeling om vrouwen producten aan te bieden die hen hun hele leven vergezellen en die beantwoorden aan hun wensen en behoeften.”

Naar goede gewoonte bevindt de vrouw zich dus in het hart van wat het merk onderneemt, zoals de nieuwe slogan ‘Puur voor jou’ het goed samenvat. En de mannen in dat alles? “Zij blijven niet achter”, verzekert de algemeen directrice. “We houden veel van de mannen en dat zullen ze merken wanneer ze gaan ontdekken wat we momenteel voor hen aan het bekokstoven zijn. Nieuwe producten natuurlijk, en ook een nieuwe campagne in dezelfde trant. Met echte mannen! Kampioenen inderdaad, maar vooral kampioenen van het alledaagse.”

Meer wil Natalie Bader er voorlopig niet over kwijt. Wordt dus vervolgd!

Tekst: Delphine Stefens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content