In de taal van beelden

© Cartier

De moraal van het verhaal : hoe luxemerken zich inzetten voor een betere wereld. De culturele partnerships van Cartier zijn daarvan een voorbeeld. In de Fondation Cartier in Parijs loopt nog tot 5 juni een tentoonstelling van de Japanse fotograaf Daido Moriyama.

Nadat de Fondation Cartier pour l’art contemporain al in 2003 Daido Moriyama’s eerste grote tentoonstelling in Frankrijk heeft georganiseerd, wijdt de stichting nu een nieuwe tentoonstelling aan de spilfiguur van de Japanse fotografie.

Daido Moriyama werd in 1938 geboren in Ikeda. Hij zag Japan drastisch veranderen in de decennia na de Tweede Wereldoorlog. De afbraak van de tra– ditionele waarden in het naoorlogse Japan is een hoofdthema in zijn werk. Moriyama studeerde grafisch design in Osaka, maar bekeerde zich tot de fotografie en verhuisde in 1961 naar Tokio. Hij ging aanleunen bij het werk van de avant-gardistische fotografen van de Vivo Agency, in het bijzonder dat van Shomei Tomatsu en Eikoh Hosoe. Van de eerste erft hij de fascinatie voor de onderwereld van het Japanse straatleven, van de tweede de zin voor theatraliteit en erotiek. In dezelfde periode ontdekte Moriyama het werk van de Amerikaanse fotografen William Klein en Robert Frank. Wat hij van hen overnam, was de actiegeoriënteerde aanpak van straatfotografie. Al deze fotografen inspireerden Moriyama om zijn sub-jecten te vangen terwijl ze in de straten liepen, waarbij hij zijn handcamera hanteerde als was hij een extensie van zijn lichaam.

Deze invloeden zijn vooral te zien in het vroege werk van Mo-riyama – hij begon in 1964 als freelancefotograaf – en zijn bij- -dragen voor Provoke, het avant-gardistische fotografiemagazine waarbij hij zich in 1968 aansloot. Uit de focus, duizelingwekkend afhellend of brutaal afgesneden, met zijn foto’s vindt Moriyama een nieuwe visuele taal uit die de conflicterende realiteit uitdrukt van een samenleving die klem zit tussen traditie en moderniteit. Zijn beelden vertolken de verscheurende aard van het leven zoals het voortraast in de grootstad. Deze stijl, geformuleerd in zwart-wit, kenmerkte Moriyama’s eerste publicaties, Japan: A Photo Theater (1968) en Farewell, Photography (1972).

EEN SPECIALE BAND MET JAPAN

De expo ‘Daido Moriyama, Daido Tokyo’ in de Fondation Cartier viert het recente werk van Moriyama en belicht met een uitgebreide selectie een weinig bekend maar sinds twee decennia toch alomtegenwoordig aspect in zijn werk : kleurenfoto’s. De tentoonstelling was meteen ook een kans voor de Fondation Cartier om bij de fotograaf een heel nieuw werk te bestellen : een unieke diavoorstelling van zwart-witfoto’s geprojecteerd op verschillende schermen, die naar het voorbeeld van zijn kleurenfoto’s, de constante stroom van het stedelijk leven uitspuwt.

In de taal van beelden

Arnaud Carrez, directeur marketing en communicatie bij Cartier, verklaart zich alvast fan. “Ik heb een grote affiniteit met Japanse fotografen zoals Daido Moriyama, Hiroshi Sugimoto, Araki. Tijdens mijn jaren als marketing en communicatiedirecteur voor Cartier in Japan had ik het geluk via de Fondation Cartier pour l’art contemporain me in Japanse kunst te kunnen verdiepen. Sinds 2005 nam ik in Tokio niet alleen de ontwikkeling van alle lokale marketing- en communicatiestrategieën voor mijn rekening, ik werkte ook mee aan het institutionele beeld van het huis Cartier door mee grote tentoonstellingen te orkestreren zoals in 2006 ‘Collection of the Fondation Cartier pour l’art contemporain’ in het Tokio Museum van Hedendaagse Kunst (MOT), de eerste keer dat er een retrospectieve over de Fondation Cartier in Tokio plaatshad en in 2009 ‘Story of … – Memories of Cartier creations’ in het Tokio Nationaal Museum. Nu, de Fondation Cartier heeft altijd al bijzondere banden onderhouden met Japan. Van oudsher hebben Japanse artiesten via de Fondation Cartier de kans gekregen om te exposeren in Parijs, denk maar aan Issey Miyake, Takashi Murakami,… En nu dus met deze expo over Daido Moriyama.”

TEKST BEN HERREMANS & ANJA VAN DER BORGHT

fondation.cartier.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content