Huis Chanel brengt bijzonder eerbetoon aan ‘Coco’

Gabrielle 'Coco' Chanel vond inspiratie in de wereld van de wedrennen in de paardensport. © Chanel

De haute-joailleriecollectie Signature de CHANEL brengt hulde aan de oprichtster van het merk. De juwelen doen de sensuele elegantie van Gabrielle ‘Coco’ Chanel alle eer aan die ze verdient.

Gabrielle Chanel werd op 19 augustus 1883 geboren in Saumur. Ze verloor haar moeder toen ze amper twaalf jaar was en ze belandde in een weeshuis in het Franse departement Corrèze.

Misschien stimuleerde de strengheid van het lot deze buitengewone vrouw wel om een revolu-tionaire stijl te ontwikkelen. Vroeger dan anderen begreep Gabrielle ‘Coco’ Chanel wat vrijheid betekende. Ze schudde het establishment wakker, ze brak met de gevestigde codes en ze herdefinieerde de visie op luxe. Visionair, moedig en vrijgevochten schakelde ze al haar gevoeligheid en creativiteit in om vorm te geven aan wat haar legende zou definiëren : elegantie.

In elk geval : de uitgepuurde lijnen en neutrale kleuren (zwart, wit, beige) die ze zo apprecieerde, roepen herinneringen op aan de uniformen van de zusters en de kleuren van de stenen muren van de abdij van Aubazine. Op haar achttiende leerde ze het beroep van naaister. Ze had een onbedwingbare energie en die bewaarde ze tot haar dood in 1971, op 87-jarige leeftijd, in de suite die ze bewoonde in het Parijse Ritz. ‘Mademoiselle’ zoals ze werd genoemd – ondanks een bewogen liefdesleven wilde ze nooit trouwen – had op dat moment een lifestyle-imperium rond haute couture en prêt-à-porter, juwelen en parfums opgebouwd.

Met de haute-joailleriecollectie Signature de Chanel brengt het huis Chanel haar nu een bijzonder eerbetoon.

HET VEST VAN DE JOCKEY

Benjamin Comar, internationaal directeur juweelkunst bij Chanel Joaillerie, noemt het erfgoed van Chanel “een onuitputtelijke bron van inspiratie” voor het huis. De ‘Chanel-stijl’ wordt dan ook geassocieerd met specifieke codes, symbolen en elementen. Denk maar aan ‘la petite robe noire’ met de parelketting, de camelia, de numerologie (zoals N°5, het parfum), de geluksster, de tassen met schouderriem, het gebruik van tweed en jersey. Of nog : het befaamde matelassémotief.

De inspiratie voor het matelassémotief (matelassé betekent gewelfde stof, en uit zich in een stiktechniek die ervoor zorgt dat het patroon ‘kussentjes’ vormt) vond Chanel in het milieu van de paardenkoersen – dat ze graag frequenteerde met haar minnaar en vriend Etienne Balsan, een Franse gentleman- rider. Meer bepaald bij de vesten die de jockeys op de racetracks droegen. Eind jaren 20 paste ze de techniek voor het eerst toe op de kussens in haar appartement in de Rue Cambon. Nadien maakte ze van matelassé hét kenmerk van haar befaamde handtas met schouderriem, de 2.55. Het matelassémotief werd incontournable in haar creatieve universum. De vormvaste techniek liet haar ook toe om de soepele stoffen waarmee ze graag werkte (jersey, kalfsleder of zijde) het nodige volume en stevigheid te geven.

Het was een technisch huzarenstukje om juwelen te creëren die zeer soepel en aan- genaam om te dragen zijn.
Het was een technisch huzarenstukje om juwelen te creëren die zeer soepel en aan- genaam om te dragen zijn.© Chanel

Het mooi ronde vierkantje (of beter : ruitje) is emblematisch voor de esthetische codes van het merk Chanel. Het motief en de techniek aanwenden in een haute-joailleriecollec-tie mag dan al een meesterlijke hommage zijn, het vertegenwoordigt even-zeer een technisch huzarenstukje. “Het was”, vertelt Benjamin Comar, “inderdaad een uitdaging om juwelen te creëren die zeer soepel, aangenaam om te dragen, flexibel zijn.” De Studio de Création de Haute Joaillerie Chanel zorgde voor de uitwerking, met 48 creaties die tegelijk grafisch en vloeiend zijn, en die zeer natuurlijk de lichaamsbewegingen begeleiden. Het motief dat zich herhaalt over de volledige oppervlakte van de sieraden, transformeert ze in een tastbare materie die zich sensueel rond de hals, de vinger of de pols windt. “De creatie van deze haute-joailleriecollectie met een mix van diamanten, saffieren, parels, marqueterie van paarlemoer en bergkristal was voor ons een echte stijloefening”, poneert Comar.

Deze juwelen zijn geen trofeeën maar talismans. Vrouwen creëren er hun favoriete persoonlijkheid van het moment mee.

Benjamin Comar ziet de Signature-collectie als de perfecte expressie van de elegantie volgens Chanel. Het zijn juwelen die de vrouw zich compleet kan toe-eigenen. Die ze draagt met een jeans of met een avondjurk. Die ze combineert of contrasteert. En waarmee ze haar eigen stijl creëert, haar favoriete persoonlijkheid van het moment. Comar : “Deze juwelen zijn geen trofeeën maar veeleer talismans, dragers van intrinsieke waarden.” Met de herkenbare touch van Gabrielle Chanel op de achtergrond en een filosofie die doordrenkt is van avant-gardisme, bewijst het merk nogmaals hoe het erin slaagt de decennia te doorkruisen. Door aan te sluiten bij de trends, maar tegelijk ook trouw te blijven aan zijn initiële waarden.

220 M² MET UITZICHT

In de Studio de Création de Haute Joaillerie op de Place Vendôme zien de mooiste creaties van het huis het licht. De ruimte van 220 m2 op de vijfde verdieping van het Hôtel Particulier van het merk, met uitzicht op de Colonne Vendôme, werd ingehuldigd in 2012, als een vervolg op de integratie van de Studio de Créa-tion Joaillerie die in 2009 werd opgestart. Het atelier bewijst de groei en ambities van de haute-joaillerie-activiteiten van Chanel. Het merk wil zijn legitimiteit bevestigen en intern de collecties ontwikkelen. Tegelijk draagt het bij aan het voortbestaan van een van de grootste kunstambachten.

Het Juwelenatelier van Chanel ligt in Parijs op de vijfde verdieping van het Hôtel Particulier en heeft uitzicht op de Colonne Vendôme.

De ruimte is volledig gewijd aan de fabricatie van prototypes, uitzonderlijke sieraden en speciale bestellingen. Er werkt een twintigtal medewerkers in het atelier. “Parallel blijven we samenwerken met een vijftiental Parijse ateliers”, preciseert Benjamin Comar. En zo heeft Chanel alles in huis om juwelen te creëren die het verschil maken. Net zoals Mademoiselle. ?

www.chanel.com

TEKST NATHALIE MARCHAL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content