Dol op wol

Jeremy Hackett: "Er is bij wol veel verschil in kwaliteit."

Hackett is – letterlijk – door de wol geverfd als het gaat over tradities en kleermakerskunst. Met de lancering van de allereerste pop-upcollectie ‘Sheep, Shape and London Fashion’ draagt Hackett de eeuwenoude Britse wolindustrie een warm hart toe. Trends Style sprak met stijlicoon en oprichter Jeremy Hackett.

Drie jaar geleden investeerde Jeremy Hackett, de oprichter van het gelijknamige modemerk, in een kudde Wensleydaleschapen nabij Somerset, in het zuidwesten van het Verenigd Koninkrijk. Hun vacht werd zorgvuldig om-gezet naar een wol van hoogstaande kwaliteit. Vandaag bevindt het resultaat zich in de Hackett-winkels – in de vorm van twaalf verschillende looks. Ze blinken stuk voor stuk uit in afwerking, originaliteit en een flinke portie durf.

“We kozen voor deze schapen omdat de kwaliteit van de wol niet zo ruw is in vergelijking met de meeste andere soorten”, legt Jeremy Hackett uit. “Aanvankelijk was het de bedoeling om een zeer exclusieve kledinglijn te produceren. Bezield door Prins Charles, die in 2010 de Britse wol promootte met de Campaign for Wool, begon ik te werken in gelimiteerde oplages en met de klassieke Prince of Wales-ruiten. De stof was alleen in deze uitvoering beschikbaar in de persoonlijke kleermakersafdeling van onze winkels. Toen ik andere patronen wilde uitwerken, verschoof mijn ambitie van het loutere ambacht naar een veeleer commerciële aanpak. Er is nu eenmaal wereldwijd een markt voor. Iedereen blijkt dol te zijn op onze wol. Let op, we willen niet alleen de Britse wol in de kijker zetten, maar ook de aandacht vestigen op het feit dat er veel verschil is in kwaliteit.”

Om deze capsulecollectie een bijzondere look-and-feel te geven, keerde Hackett terug naar zijn beginjaren als verkoper in Savile Row, het walhalla voor de klassieke gentleman en zijn vlekkeloze maatpak.

Ervaring met de fijnste en meest hoogstaande wol heeft Hackett al een tijdje in huis. Het modehuis werkt al lang samen met een van de meest gerenommeerde weverijen : Fox Brothers & Co. “Onze samenwerking loopt intussen al meer dan 25 jaar. Ze produceren de beste flanel en lamswol ter wereld. Elk seizoen creëren we exclusieve kledingstukken op basis van hun enorme archieven. Als je weet dat ze al stoffen maken sinds 1772, begrijp je dat we verwend zijn. Het is een feest om te mogen kiezen uit hun gigantische aanbod.”

Maar niet alleen de fijnste wol inspireerde Jeremy Hackett. Om deze capsulecollectie een bijzondere look-and-feel te geven, keerde hij terug naar zijn beginjaren als verkoper in Savile Row, het walhalla voor de klassieke gentleman en zijn immer vlekkeloze maatpak. “Ik was amper 19 jaar en heb goede herinneringen aan mijn eerste drie jaren in Savile Row. Hier kreeg ik de basis mee van perfecte tailoring en stoffen, kortom het vocabularium waarmee ik later Hackett heb opgestart. Savile Row kan je trouwens vergelijken met een dorp waar iedereen elkaar kent. Ik werkte toen voor retailer John Michael Ingram, een van de eerste mensen die me vertelden hoe je een merk moest creëren. En ik heb er natuurlijk ook tal van beroemde mensen ontmoet. Zo vergeet ik nooit de dag dat ik plots oog in oog stond met Lauren Bacall. Ze kocht een overjas voor haar zoon Stephen Bogart. En ze gedroeg zich daarbij als een echte filmster, ze was ongelooflijk glamoureus.”

Dol op wol

De twaalf looks van de nieuwe collectie ademen behalve een flinke portie glamour ook de ziel en stijl van de Britse kleermaker Tommy Nutter, in de jaren 60 een van de favoriete ontwerpers van Mick Jagger en The Beatles. In 1989, drie jaar voor zijn overlijden ten gevolge van aids, mocht Nutter voor Jack Nicholson het pak van The Joker ontwerpen.

“Tommy Nutters winkel bevond zich aan de overkant van waar ik werkte”, vertelt Jeremy Hackett. “Zijn stijl viel niet in de smaak van de veeleer traditionele kleermakers, maar alle beroemdheden van toen wisten het wel te appreciëren. Zo ben ik in contact gekomen met een van zijn klanten, Elton John. Hij nodigde me uit op een concert. Ik kreeg een backstagepas en na de show mocht ik samen met hem en zijn crew dineren. Maar dit terzijde. De manier waarop Tommy zijn stoffen combineerde en op die manier een bepaald effect creëerde, heb ik altijd bewonderd. Soms dronken we samen een biertje in de plaatselijke kroeg. Zijn kleren waren flamboyant, maar privé was hij een zeer bescheiden man. Altijd goed gezelschap, dat wel.”

We hebben de extreme facetten van de ontwerpen van Tommy Nutter bewust wat afgezwakt.

Tommy Nutters methode om traditionele ruitpatronen van verschillende grootte te combineren, krijgt met deze Hackett-collectie een tweede leven. Het is een grafisch spelletje in combinatie met het klassieke, driedelige maatpak en militaristische invloeden zoals elleboogstukken en ‘double breasted jackets’. Een look die bovendien perfect aansluit bij de heersende, eclectische modetrends. Toch blijkt ‘mode’ niet meteen Jeremy Hacketts grootste ambitie te zijn. “Ja, we hebben gespeeld met verschillende formaten van ruiten, maar de manier waarop we ze hebben samengesteld, is niet zo revolutionair of extravagant zoals bij Tommy Nutter jaren geleden. We hebben de extreme facetten van zijn ontwerpen bewust afgezwakt. Dat zou anders misschien net een stap te ver geweest zijn voor onze fans. De stukken uit de ‘Sheep, Shape and London Fashion’-collectie worden overigens ook afzonderlijk verkocht. Op die manier kunnen onze klanten zelf kiezen of ze alleen een geruite jas kopen dan wel het volledige pak. De mensen die onze klassieke kleding waarderen, houden natuurlijk ook nog altijd van een subtiele knipoog naar de heersende modetrends.”

TEKST ARNE ROMBOUTS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content