Elisa Mol is piepjong maar verovert nu al Europa met haar schoenenlabel: 'Ik wil alle kansen blijven grijpen'

09/05/18 om 14:21 - Bijgewerkt om 14:24

In deze rubriek bevragen we ondernemers wekelijks over hun ervaringen met carrière en stijl. Deze week: de Belgische schoenenontwerpster Elisa Mol wiens kenmerkende witte sneakers al in de vitrine van meer dan 400 Europese verkooppunten staan. 'Ik wou dat ik wat meer tijd offline kon doorbrengen.'

Elisa Mol is piepjong maar verovert nu al Europa met haar schoenenlabel: 'Ik wil alle kansen blijven grijpen'

© -

Elisa Mol begon haar eigen schoenenlabel al op haar éénentwintigste. Dat was niet eens zo'n vreemde keuze: als telg van de familie De Maeijer, eigenaars van de Monarwinkels, groeide ze op tussen de schoenen. Bijna gelijktijdig begon Mol ook met Frilles, een lijn met leren accessoires voor bij haar sneakers om nadien, samen met haar vriend, verder uit te breiden met patches voor op kleding. Die zin voor ondernemen leverde haar een plek op in de 30 onder 30 van Knack Weekend.

Hoe combineer je werk en privé?

Elisa Mol: Dat is een hele grote uitdaging voor mij, omdat ik elke dag samenwerk met mijn familie en met mijn vriend. Soms moet ik dan echt nadrukkelijk zeggen 'dat we het nu niet over het werk gaan hebben', wat meestal wel goed lukt, gelukkig. Maar als ik helemaal eerlijk ben, voelt mijn job nooit echt aan als werken.

Ben je soms bewust offline?

Mol: Dat is helaas niet mogelijk. Ik wou dat ik wat meer tijd offline kon doorbrengen en ik doe ook echt moeite om daar in de toekomst naartoe te werken.

Wat is voor jou de ultieme luxe?

Mol: Een perfecte zondag, vroeg wakker worden en lekker ontbijten, afspreken met vrienden op een terrasje in de zon om de dag af te sluiten met een lekker etentje.

Delen

Wat ik nu doe met mijn sneakerlabel Fiamme had ik vijf jaar geleden nooit durven dromen.

Wat is het hoogste dat je wilt bereiken in het leven?

Mol: Ik ga altijd mee met de flow, ben niet zo'n planner en leef vooral in het nu. Wat ik nu doe met mijn sneakerlabel Fiamme had ik vijf jaar geleden nooit durven dromen. Als ze me toen hadden gezegd dat mijn schoenenmerk in vierhonderd winkels verkocht zou worden, had ik hen echt gek verklaard. Ik weet nog niet hoe ver ik wil geraken met mijn carrière. Het moet altijd plezant blijven en ik wil elke opportuniteit die ik op mijn pad tegenkom met beide handen blijven grijpen.

Hoe slaag je erin om voldoening te halen uit je werk?

Mol: Door alle positieve reacties die ik krijg van mensen, of dat nu in het echt is of via Instagram of mail. Het blijft ook surreëel om je eigen schoenen op onverwachte plekken tegen te komen. Ooit was ik eens op vakantie in Lanzarote en plots zag ik dat iemand sneakers droeg die ik had ontworpen. Of als je ziet dat je schoenen mee op "vakantie" gaan en er verschijnt een foto van een meisje die Fiamme aanheeft op Venice beach in Californië.

Wat is de meest waardevolle carrièreles die je ooit kreeg?

Mol: Praat over je ideeën met de mensen rondom je. Soms kan een idee een beetje belachelijk klinken in je hoofd maar blijkt het toch waardevol te zijn van zodra je het luidop uitspreekt. Andersom kan het natuurlijk ook: dat je denkt dat je een goed idee hebt, tot je er dan over praat en het blijkt toch maar niets te zijn. Maar ook dát is goed om te weten.

Hoe kleed jij je voor je job?

Mol: Heel casual, eigenlijk. Je zal me niet snel helemaal opgemaakt zien. Een jeans met een wit T-shirt of een kleedje is wat ik doorgaans draag, vaak in combinatie met schoenen van mijn eigen merk. Als ik werk, wil ik niet te veel tijd verliezen met hoe mijn haar ligt of hoe mijn kleding zit.

Nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Trends Style en ontvang wekelijks een update van het belangrijkste lifestyle nieuws in uw mailbox!

Onze partners