Een gids voor stijlvol werken: 'Je kleren moeten ervoor zorgen dat je zelf zo weinig mogelijk moet zeggen'

05/04/17 om 14:15 - Bijgewerkt op 10/04/17 om 10:55

Het is voor heel wat mensen al een opgave om tijdig op het werk te arriveren. 's Ochtends ook nog eens een stijlvolle outfit uit de kast trekken lijkt er dan soms te veel aan. Styliste Yana Gaevskaya geeft tips en verduidelijkt waarom het desondanks toch de moeite waard is.

Een gids voor stijlvol werken: 'Je kleren moeten ervoor zorgen dat je zelf zo weinig mogelijk moet zeggen'

© Getty Images/iStockphoto

Yana Gaevskaya is aan de slag als styliste en conceptueel consultant. Ze helpt professionals en ondernemers om hun persoonlijke stijl te ontdekken en die af te stemmen op het imago van hun bedrijf. Haar werk vind je ook terug op de website.

Een gids voor stijlvol werken: 'Je kleren moeten ervoor zorgen dat je zelf zo weinig mogelijk moet zeggen'

© Yana Gaevskaya

Een goede professionele stijl onder de knie krijgen is niet eenvoudig. Er bestaan immers heel wat ongeschreven regels die al in zekere mate bepalen in welke ensemble je naar het werk trekt. Toch is er daarnaast vaak wél ruimte voor wat persoonlijke inbreng. Belangrijk om dat volledige potentieel te benutten, dus. Yana Gaevskaya sluit zich volledig aan bij die visie. "Ik begrijp dat mode niet de grootste prioriteit is in het leven van mensen. Toch beïnvloedt je kleding hoe je je gedraagt, wat dan weer een invloed heeft op hoe andere mensen over jou denken. Zeker in een professionele context is stijl dus niet te onderschatten."

De combinatie van wat je wil dragen en wat je moet dragen is geen gemakkelijke balans. "Toch is het belangrijk dat je outfit een visuele weergave geeft van wie je bent en welke kwaliteiten mensen met jou mogen associëren", vertelt Yana. "Voor een werknemer kan het helpen om in de bedrijfscultuur te passen. Een ondernemer geeft het dan weer de mogelijkheid om een uitstraling te creëren en vertrouwen op te bouwen."

Tips om je professionele kledingstijl te ontwikkelen

TIP 1: Zoek inspiratie, overal

Weet je niet waar te beginnen bij het uitbouwen van een goede werkstijl? Ga dan op zoek naar kleuren, stoffen of ontwerpen die je mooi vindt, los van of ze je al dan niet goed staan. Als dat te moeilijk is, kan je kijken naar interieurs, boeken of kunst die je inspireren. Vaak ontdek je een rode draad doorheen al die inspiratiebronnen. Dát zijn de elementen waarmee je aan de slag kan gaan bij het samenstellen van een geslaagde professionele garderobe.

TIP 2: Kies voor functionaliteit

Los van wat je mooi vindt, is het belangrijk om rekening te houden met de functionaliteit van je outfit. Als je het belangrijk vindt om comfortabel te wandelen, dan gaat zich dat uiten in de schoenen of de broek die je draagt. Een goede werkoutfit verhindert je niet om je alledaagse taken uit te voeren. Uiteindelijk staat stijl gelijk aan vrijheid. En vrijheid is onmogelijk in pijnlijke schoenen.

TIP 3: Integreer persoonlijkheid in de details

Maak in je outfit een onderscheid tussen wat verwacht wordt, en waar er nog ruimte is voor persoonlijke inbreng. Kies bijvoorbeeld voor een zekere mate van comfort die je de zelfzekerheid geeft om naar behoren te functioneren, maar ga daarnaast aan de slag met details. Als je een bril draagt, kan je experimenteren met een model met meer eigenheid. En ook schoenen bieden talloze mogelijkheden om je te onderscheiden. Verlies daarbij zeker de balans niet uit het oog: ga niet voor accessoires die te veel afleiden of die je verhinderen om je job op een comfortabele manier uit te oefenen. Uiteindelijk moet het visuele plaatje passen binnen de context.

TIP 4: Pas je stijl geleidelijk aan

Verschijn niet van de ene op de andere dag op het werk met een radicaal andere kledingstijl. Het is veiliger om in plaats daarvan geleidelijk elementen van je outfit te veranderen en te kijken hoe je omgeving reageert. Durf iets nieuws te proberen, maar ga altijd voor een berekend risico. De werkvloer is niet de omgeving om statement pieces op elkaar te stapelen.

Een gids voor stijlvol werken: 'Je kleren moeten ervoor zorgen dat je zelf zo weinig mogelijk moet zeggen'

© Fred Debrock

TIP 5: Vertrek vanuit waarden die je wil uitstralen

Leg de nadruk bij het kiezen van nieuwe kleren op de waarden waarmee je geassocieerd wil worden. Denk aan het imago dat je rond jezelf als professional wil creëren en bouw daarop verder. Zo kan je eenvoudiger kledingstukken inslaan waarin een zekere consequentie zit en wordt het geheel geen verzameling van uiteenlopende stijlen.

TIP 6: Zoek ontwerpers die die waarden reflecteren

Ga op zoek naar de ontwerpers die passen bij de waarden die je wil uitstralen. Aan de hand van de kernwoorden waaraan je jezelf wil linken, kan je op het internet op zoek gaan naar modehuizen of kledingketens die belang hechten aan dezelfde begrippen.

TIP 7: Bedenk een signature look

In het beste geval zorgt de manier waarop je gekleed bent ervoor dat je zelf zo weinig mogelijk moet zeggen. Een signature look kan daarbij helpen. Dat is een kledingstijl die mensen met jou gaan associeren en kan verschillend zijn naargelang je je in een vergadering of op een netwerkevenement bevindt. Hoe dan ook helpt het om in een oogoplsag duidelijk te maken aan anderen met welke persoon ze te maken hebben.

(SDW)

Lees meer over:

Nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Trends Style en ontvang wekelijks een update van het belangrijkste lifestyle nieuws in uw mailbox!

TrendsInformation Services

Onze partners