De oscars voor sociaal ondernemen

Wereldster Halle Berry (in zwarte jurk) toast met de vijf finalisten (de vier mensen van links en de tweede man van rechts) en ander schoon volk op het podium op het welslagen van Chivas Venture. © Getty Images for Chivas Regal
Chivas
Publishing Partner

Publishing Partner verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

6 september 2017, 07:39 Bijgewerkt op: 17 november 2021, 14:11

Met actrice Halle Berry als een van de juryleden en acteur Josh Gad als ceremoniemeester leek de finale van The Venture van CHIVAS REGAL in Los Angeles wel de Oscaruitreiking voor sociale ondernemers. Voor het eerst in het driejarige bestaan van de mondiale zoektocht naar beloftevolle start-ups met een hart voor mens en milieu, dong België mee naar een hap uit de prijzenpot van 1 miljoen dollar.TEKST DIRK REMMERIE

De dertig finalisten van de derde editie van Chivas Venture kwamen vanuit alle windstreken en zetten in het Los Angeles Design Centre hun bijzondere projecten in het uitstalraam. Stuk voor stuk initiatieven van sociaal ondernemen met een warm hart voor de mens en de wereld.

Onze landgenoot – en dus de winnaar van het Belgische luik van The Venture – Michaël Van Cutsem verdedigde vurig BeeOdiversity, zijn project waarbij hij bijen inzet voor meer biodiversiteit en minder vervuiling. Van Cutsem: “Geen enkel toestel is zo gesofisticeerd als de bij om de gezondheid en de variatie van het milieu in kaart te brengen. We bestrijken nu al 42.000 hectare in België en Frankrijk. Dat moet over vijf jaar 500.000 hectare worden. Onze uiteindelijke droom is om een biomonitoring tool te maken waarmee we de omgeving van elke bijenkast op aarde kunnen meten.”

Ecologie en ambitie, daar hield de jury wel van

Ecologie en ambitie, daar hield de jury wel van. Van Cutsem veroverde dan ook een meer dan verdienstelijke plaats in de top-10. Net geen entreeticket tot de ‘grande finale’, waar slechts plaats voor vijf projecten was.

Ceremoniemeester van die grote finale was acteur en komiek Josh Gad (de stem van Olaf in Frozen, LeFou in Beauty and theBeast en dit najaar in de bios-copen te zien naast Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Johnny Depp en Kenneth Branagh in een nieuwe verfilming van Agatha Christie’s bestseller Murder on the Orient Express). Onder de gasten bevonden zich ook Don Cheadle en acteur Javier Bardem, Brand Ambasadeur van Chivas Regal. Chivas Venture kreeg nog meer hollywoodallures met jurylid en wereldster Halle Berry. Samen met Alexandre Ricard (CEO van Pernod Ricard, eigenaar van Chivas Regal), sociale serieondernemer Adam Braun (Pencils of Promise) en Sonal Shah (directeur van het Beeck Center for Social Impact + Innovation van Georgetown University) hield zij de projecten van de vijf finalisten tegen het licht. Nog meer dan op het innovatieve karakter van hun onderneming, werden de start-ups beoordeeld op hun vermogen om een positief en duurzaam verschil te maken en op het groeipotentieel van hun businessmodel.

ALLEMAAL EVEN BRILJANT

Bioestibas (Colombia) maakt verpakkingen uit biologisch afval en bindt zo de strijd aan tegen de ontbossing. Volgens de jury goed voor een derde plaats en 50.000 dollar. Die derde plaats en het bijbehorende prijzengeld gingen ook naar I-Drop Water (een Zuid-Afrikaans initiatief om water te zuiveren) en Intendu uit Israël, dat therapeutische videogames ontwikkelt voor mensen met hersenschade. Het Nigeriaanse RecyclePoints dat mensen met een laag inkomen van een extraatje voorziet als ze recycleren, ontving 200.000 dollar als op een na beste sociale start-up.

Het winnende project Siam Organic.
Het winnende project Siam Organic.© GF

Een kus van Halle Berry, een eerste plaats en 400.000 dollar vielen de Thai Peetachai Dejkraisak ten deel. Hij is de oprichter van Siam Organic, een sociale onderneming die rijstboeren in Thailand uit de armoede wil halen door hen te laten werken met innovatieve organische producten. Siam Organic ontwikkelde en commercialiseerde een van de meest gezonde en voedzame biologische rijstvarianten: Jasberry. Sinds de oprichting in 2011 werkt het bedrijf met 588 kleinschalige boeren in het noordoosten van Thailand. Gemiddeld verdienen zij nu bijna achtmaal meer dan conventionele rijsttelers.

Ik schat dat Chivas Venture ons zevenmijlslaarzen geeft die ons meteen drie, vier jaar verder brengen.

Ondanks die schitterende resultaten van Siam Organic, was Peetachai Dejkraisak er niet gerust op: “Toen ik de presentaties zag van de andere finalisten, dacht ik dat ik geen schijn van kans maakte. Ze waren allemaal even briljant. Ze verdienden het een voor een om eindwinnaar te worden. Natuurlijk ben ik erg blij en dankbaar met mijn overwinning. Dit zal een enorme impact hebben op onze organisatie, want wij hebben erg weinig financiële middelen. Ik schat dat Chivas Venture ons zevenmijlslaarzen geeft die ons meteen drie, vier jaar verder brengen. Het zal mij in elk geval veel slapeloze nachten besparen – en grijs haar. Maar niet alleen de grootte van de cheque telt. Door al deze gelijkgestemde zielen te ontmoeten, besef ik eindelijk dat ik niet gek ben.”

DE EDITIE 2018 BEGINT NU!

Michaël Van Cutsem (BeeOdiversity) blikt tevreden terug op zijn deelname aan Chivas Venture: “Het vele pitchen heeft BeeOdiversity ontegensprekelijk een boost gegeven. Het is niet vanzelfsprekend om in vijf minuten ons project op een overtuigende en inspirerende manier te vertellen. Het niveau van Chivas Venture ligt veel hoger dan dat van andere wedstrijden waar wij aan hebben deelgenomen. Elk van de dertig projecten werd naar voren gebracht door gepassioneerde sociale ondernemers die keihard voor hun ideeën gaan en een echte positieve impact op de wereld willen hebben.”

De eerste Belgische deelnemer aan The Venture heeft een prachtig parcours gereden.

Drie jaar na de start van Chivas Venture hebben bijna 6.000 sociale start-ups hun initiatief verdedigd. De twee miljoen dollar van de eerste twee edities komen intussen meer dan 300.000 mensen ten goede in 40 landen. Positieve cijfers die het engagement van Chivas alleen maar versterken. Ook in België. “Wij zijn ontzettend opgetogen over de eerste Belgische deelname aan deze vermaarde internationale competitie”, zegt Nicolas Van Dijk, Senior Brand Manager van Chivas Regal. “BeeOdiversity heeft een prachtig parcours gereden. Het spreekt vanzelf dat we voor Chivas Venture 2018 opnieuw van de partij zijn. We staan te popelen om nieuwe innovatieve projecten uit ons land te ontdekken en een kans te geven.”

Die editie van 2018 is nu al bezig, want vanaf 4 september kunnen sociale ondernemers hun kandidatuur voor de nationale selectie stellen op de website van Chivas Venture.