Antwerpse co-working space werkt samen met Café Costume: 'Een maatpak blijft een statussymbool'

14/09/17 om 16:11 - Bijgewerkt om 16:23

Wie op zoek is naar een maatpak hoeft daar binnenkort zelfs zijn bureau niet meer voor te verlaten. Café Costume en de Antwerpse co-working space Fosbury & Sons slaan de handen in elkaar om die service binnenkort naar hun leden te brengen.

Antwerpse co-working space werkt samen met Café Costume: 'Een maatpak blijft een statussymbool'

© Alex Salinas

De Antwerpse co-working space Fosbury & Sons probeert werken al langer anders te bekijken, en daar gaan ze steeds verder in. Het nieuwe kantoorconcept opende nog maar in het najaar van 2016 de deuren, maar reeg sindsdien de innovatieve samenwerkingen aan elkaar.

In juli lanceerden de bedenkers van het kantoorconcept nog een bedrijfswagen die door verschillende van hun leden gedeeld kan worden. Nu besloten ze om ook maatwerk naar hun klanten te brengen. Het lijkt misschien opmerkelijk op het eerste zicht, maar volgens Stijn Geeraets, één van de oprichters van Fosbury & Sons en Bruno Van Gils van Café Costume, is het allemaal heel vanzelfsprekend.

Maatpakken verkopen op de werkvloer is niet echt gebruikelijk, zeker niet in Vlaanderen. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

Stijn Geeraets: We kenden Café Costume al langer. Een tijd geleden hadden ze hier een vergadering gepland en toen is het idee ontstaan om eens iets samen te doen. Ze delen onze uitstraling en missie en willen de persoonlijkheid van hun klanten opwaarderen door de kleding die ze dragen. Wij doen hetzelfde, maar dan met de omgeving waarin ze werken. Ze zeggen wel eens dat kleren de man maken, maar daar geloof ik ook echt in. Wat je draagt heeft een invloed op hoe je je voelt en hoe je overkomt op anderen.

Bruno Van Gils: We spraken meteen dezelfde taal. We hebben dezelfde doelgroep en qua imago en identiteit passen we goed bij elkaar. Café Costume heeft als bedrijf de reputatie vooral maatpakken te ontwerpen voor speciale evenementen, terwijl we ook gewoon maatpakken aanbieden om mee te gaan werken. Dat willen we met deze samenwerking in de verf zetten.

Is de samenwerking ontstaan omdat er vraag naar was?

Geeraets: Toen het idee ontstaan is om een maatwerk aan te bieden zijn we gaan navragen of er wel degelijk een doelgroep voor is. Momenteel is zo'n service niet voor iedereen toegankelijk. Daar willen we iets aan veranderen.

Steeds minder bedrijven vragen van hun werknemers om in kostuum te komen werken. Waarom zouden mensen dan überhaupt nog een maatpak dragen om naar het werk te trekken?

Van Gils: Dat klopt, en de wereld zal alleen nog maar informeler worden. Mensen kiezen steeds meer voor het comfort van minder formele kleding en kleden zich minder op, maar anderzijds is een maatpak er speciaal voor ontworpen om er iemand knapper en eleganter te doen uitzien. Er is niet echt een ander kledingstuk dat iemand dezelfde uitstraling meegeeft, dus het maatpak draagt nog steeds een zekere status met zich mee.

Hoe gaat alles praktisch werken?

Geeraets: De leden van Fosbury & Sons kunnen hier een opmeting inplannen terwijl je aanwezig bent op het kantoor. De kleermaker komt dan gewoon naar je toe.'

Van Gils: We gaan beginnen met één keer per maand te openen en dan zien we hoe het loopt. Gaat het goed, dan komen er meer dagen bij.

Is Fosbury & Sons dan aan het evolueren naar iets meer dan enkel een plaats waar mensen naartoe gaan om samen te werken?

Geeraets: Dat was van in het begin al de opzet. We nemen zelf het woord co-working space niet zo graag in de mond. We willen een nieuwe leefomgeving creëren waar werken en leven zo dicht mogelijk bij elkaar staan. Het gaat dus veel meer om het menselijke aspect. We willen een soort hotel zijn. Misschien is dat nog de beste manier om het te bekijken.

Is jullie visie op wat een goede werkplek is veranderd sinds jullie begonnen zijn met Fosbury & Sons?

Geeraets: Eigenlijk niet. We waren goed voorbereid toen we met dit project van start gingen. We stellen onze kantoren de hele dag open omdat mensen hun werkuren zelf moeten kunnen indelen. We hebben een grote lounge waarin je zelfs je ouders kan uitnodigen om iets te komen drinken. Dat is in een traditionele werkcontext niet mogelijk. We evolueren natuurlijk wel, maar dat zit 'm meer in de details. Het is zeker nog niet af, het gaat nooit af zijn.

Brengt zo'n nieuwe samenwerking veel stress met zich mee?

Geeraets: Nee, in tegendeel. Dat maakt het net plezant. Ik krijg daar veel energie van. Weten dat je met verschillende mensen op dezelfde golflengte zit is leuk.

Van Gils: Voor mij wel! We brengen een nieuwe stof op de markt én er komt een nieuwe vestiging bij. Natuurlijk lig ik daar wakker van. (lacht)

Je kan vanaf 5 oktober een pak op maat bestellen bij Fosbury & Sons. Registreren kan nu al online op de website van Café Costume.

Nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Trends Style en ontvang wekelijks een update van het belangrijkste lifestyle nieuws in uw mailbox!

Onze partners