Smart in Miami

Met de Smart in Miami. © Smart

Even strak gecast als An American in Paris. En net zo thuis als een Englishman in New York: afkomstig van elders, maar perfect passend in zijn nieuwe omgeving. Geen auto die beter aardt in een dolgedraaide agglomeratie dan de elektrische versie van de nieuwe Smart Fortwo van Mercedes-Benz. Trends Style deed de test in Miami.

Meer dan dertig jaar geleden al. Sonny Crockett en Rico Tubbs draaiden iedere week enkele drugdealers en ander tuig door de gehaktmolen. En vonden tussendoor nog de tijd om met een Ferrari door het dorp te scheuren, en te verpozen op hun speedboat ook. Met steevast twee compagnes op het dek, eentje blond en eentje brunette. Miami Vice was een vernieuwende televisiereeks maar zette vooral Miami op de wereldkaart.

Vandaag zijn de drugdealers weg. We parkeren onze elektrische Smart ergens langs Ocean Drive en maken een praatje met een politieman. Amerikaans-Engels met een Spaans accent, een hispanic. Zoals 54% van de politie, hier in Miami. Spanje liet de stad pas in 1821, toen nog als een soort nederzetting, definitief aan Amerika over. De bevolking van Miami is een doordruk van de Miami Police Departement, op een procentje na: 55% is hispanic. Overgekomen vanuit Latijns-Amerika of Cuba. Amper 15% is blank. De rest zwart.

HET MOET ALMAAR MEER EMISSIELOOS

Waarom we hier komen toeren met de nieuwe Smart Fortwo Electric Drive? Omdat Miami met zijn 5,5 miljoen inwoners, de hele rand meegerekend, en 2,2 miljoen in de stad zelf, nog altijd de vierde grootste stad van Amerika is. Met zeer drukke straten. Ideaal om de moeder van alle stadsautootjes uit te proberen. De megapool is de biotoop van de Smart. Hij heeft een draaicirkel van niet eens zeven meter en kan zich met een lengte van net geen 2,7 meter in het kleinste parkeergat wringen. Bovendien laat de Smart zich tegenwoordig volledig elektrisch aandrijven. En stoot dus geen enkele gram CO2 uit. Of fijn stof. De Smart Fortwo Electric Drive is een emissieloze auto. In grote stadsagglomeraties roepen de mensen almaar harder om een leefomgeving met schone lucht. De CO2-vrije stad is niet langer een toekomstbeeld maar een eis. Natuurlijk spelen lokale overheden daarop in. In Londen wordt van maandag tot vrijdag een uitstoottaks van 11,5 pond per dag aangerekend voor iedere auto met verbrandingsmotor die het stadscentrum binnenrijdt. In Mexico City krijgt iedere auto een gekleurde sticker, elke dag mag er slechts één kleur de stad in. En Noorwegen koestert plannen om vanaf 2025 alleen nog elektrische auto’s in de grote stad te dulden.

Ze horen en lezen het graag, bij Smart. In sommige steden schieten de Smartjes als paddenstoelen uit de grond. Rij door Hamburg en je stelt vast: twee handen volstaan niet om de Smarts in één straat te tellen. Milaan, een cohabitatie van scooters en Smarts. Rome, absolute kampioen: de lokale dealers verkochten er samen al 120.000. Annette Winkler, grote baas van Smart, glundert: “Wereldwijd is onze verkoop dit jaar, van januari tot nu, met 19% gestegen. Het zal niet lang meer duren vooraleer de twee miljoenste Smart van de band loopt.”

Dat zal dan wel een elektrische versie zijn. In Duitsland hangt er al een – verrassend betaalbaar – prijskaartje aan: iets meer dan 21.000 euro. Andere kleine elektrische auto’s die ondertussen al tien jaar geleden op de markt kwamen, kostten toen minstens 10.000 euro meer. Dat was een veel te hoge drempel om het concept een kans te geven. Smart verving de drempel door een opstapje.

KUNST EN MISDAAD

De police officer op de hoek van Ocean Drive en 7th Street toont belangstelling voor onze wagen. De Miami Police Department heeft een paar honderd exemplaren van de elektrische Smart Fortwo besteld. “Really looking forward to that little thing,” lacht hij. “Tell me, how does it feel, driving an electric car?”

De Miami Police Department heeft een paar honderd exemplaren van de elektrische Smart besteld.

Wel, vriend, in één woord: onthutsend. Alsof je in een andere wereld belandt. Je draait de contactsleutel om en hoort niets. Natuurlijk niet. Een elektrische motor draait niet als je geen gas geeft. Maar hij is wel startensklaar. En hoe. In amper 4,9 seconden dartelt dit ondeugende ding van nul naar honderd per uur. Dat heeft alles te maken met het maximale koppel van de motor, het moment waarop de krachtbron haar optimale trekkracht levert. Bij hedendaagse verbrandings-motoren bevindt dat punt zich ergens tussen 1.700 en 2.500 toeren per minuut. Zo hoog moet je de naald van de toerenteller krijgen om een geslaagd huwelijk te vinden tussen rechtervoet en machine. Een elektrische motor zet zijn maximale koppel meteen op het asfalt, van bij de eerste centimeter vooruit. De agenten van MPD rijden straks rond in de meest handzame, wendbare en kwieke auto ooit. Met een wonderbaarlijk strakke wegligging, te danken aan de positie van de elektromotor, achteraan, die voor een ideale gewichtsverdeling zorgt.

In driekwart uur is de batterij tot 80% geladen.
In driekwart uur is de batterij tot 80% geladen.© Smart

Geen boef die deze kleine nog in de stad kan afschudden. In relatieve cijfers is Miami nog altijd de vierde gevaarlijkste stad van de Verenigde Staten, maar ze ademt een geruststellend gevoel van veiligheid uit, niet alleen overdag maar ook ‘s avonds en ‘s nachts, als het uitgangsleven bruist. En overdag laat Miami zijn artistieke kant zien, almaar uitdrukkelijker sinds de jaren negentig. In 2002 werd hier Art Basel georganiseerd, voor het eerst buiten Europa. En nu staat Art Basel Miami Beach elk jaar in december aangeduid in de agenda van de kunstwereld. Er nemen meer dan 260 galerieën deel, ze verwachten dit jaar 80.000 bezoekers. Wandel dan op zondag maar eens door Wynwood Walls, ooit een stadsdeel vol fabrieken en werkplaatsen, vandaag de buurt waar meer dan veertig scherp ingekleurde, expressieve en unieke kunstwerken groot en weelderig op de muren staan geschilderd.

VERANTWOORD MAAR WEL GEZELLIG

We deden het tochtje met de elektrische Smart, die nooit in ademnood komt, want bij de koffiestop hangt de crew van Smart hem aan de snellader die begint volgend jaar wordt gelanceerd. Voldoende om de batterij in amper driekwart uur op te laden tot 80%. Een record in de wereld van de elektrische auto. En meer dan voldoende adem om onze trip voort te zetten naar die andere trekpleister, Miami Beach, en dan door naar de witte stranden en turquoise zee van Key Biscayne, en de vuurtoren die er sinds 1825 staat.

Onderweg naar hier, over de Rickenbacker Causeway Bridge, die als een lange arm van beton en staal over het begin van de Atlantische Oceaan hangt, heeft onze Smart trouwens elektriciteit bespaard. In ecomodus meet een sensor in de snuit van de Smart de afstand met de voorliggende auto, en met die informatie remt de boordcomputer de auto haast onmerkbaar af tot de snelheid van die voorligger zodra je de voet van het gaspedaal neemt. De energie die bij dat vertragen wordt gegenereerd, sijpelt rechtstreeks in de batterij.

Begin volgend jaar komt er een innovatie op de technologiebeurs CES in Las Vegas: vrienden uitnodigen om de Smart te delen.

Je kunt het allemaal checken op de smartphone: de app van Smart vertelt alles over de status van de auto, van de batterij. Maakt het ook mogelijk om de auto voor te verwarmen. Dat deden we niet tijdens onze testrit in en om Miami: we stuurden vanop een afstand wel de airco aan om de temperatuur van het interieur te regelen. De app opent een wereld van nieuwe mogelijkheden. Zoals autodelen. Begin volgend jaar, tijdens de grote technologiebeurs CES in Las Vegas, pakt Smart uit met een nieuw concept: vrienden uitnodigen om de Smart te delen. Grote baas Annette Winkler besluit: “Autorijden moet een verantwoorde bezigheid zijn, maar het moet ondertussen wel gezellig blijven.”

www.smart.com

TEKST JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content