SIHH 2016: 18 luxehorloges

28/01/16 om 09:58 - Bijgewerkt op 29/01/16 om 10:23

Rusland en China kopen minder luxehorloges en de geconnecteerde horloges winnen veld. Maar de haute horlogerie laat dat niet aan zijn hart komen. Op het voorbije Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) in Genève toonde de sector zich bijzonder strijdbaar.

Wat waren nu de opvallendste trends van deze eerste grote horlogebeurs dit jaar? Eenvoud in de ontwerpen (maar dan wel gesofisticeerde eenvoud), soberheid en veel kleur (met name blauw, dat het nieuwe zwart is). Op het vlak van de complicaties sprongen de klassieke tourbillon, de chronograaf, de wereldtijden en de volledige kalender (dag, maand, datum, maanstanden, ...) het meest in het oog.

Ten slotte tracht de klassieke horlogerie met enkele opmerkelijke vernieuwingen ook een antwoord te bieden op de komst van de nieuwe geconnecteerde horloges, o.a. mechanische energie-opslagsystemen die elektrische en zelfs elektronische toepassingen mogelijk maken.

Lees hier een korte terugblik op het SIHH.

Tekst: Serge Vanmaercke

Onze partners