Piaget en het geheugen van een huis

Piaget wil atijd beter doen. © Piaget

In Plan-les-Ouates bij Genève bewaart PIAGET zijn ‘Collections Privées’, zeg maar het archief van het merk. Trends Style mocht er op visite. “Hier rondlopen is bijna een emotionele ervaring.”

Altijd beter doen dan noodzakelijk’ is al sinds de oprichting in 1874 de filosofie van Piaget. Het stimuleert het merk tot uiterst creatieve en avant-gardistische keuzes, waaraan dan nog een gedurfde stilistische expressie wordt gegeven. Logisch eigenlijk dat Piaget zijn stempel drukt in het hoge gamma van de horlogerie en de juweelkunst. In de horlogerie tekende Piaget voor 37 gangwerken, waaronder 25 ultradunne kalibers en 11 met een ‘grande complication’, samen goed voor 14 records in finesse. Bij de juwelen smeedde het zijn reputatie met gesofisticeerde, soms extravagante en altijd uiterst elegante creaties.

Zijn kenmerkende, bijzondere juweelstijl introduceerde Piaget in de jaren 60. Met de creatie van twee beroemde ultra-dunne kalibers, de manueel op te winden 9P (1957) en de automatische 12P (1960), bevestigde het merk zijn expertise en statuut als Maison de Haute Horlogerie. In deze epoque besloot het huis ook om alleen nog maar producten in edelmetaal – goud en platina – te ontwikkelen. Dat opende voor de designers van de manufactuur een wereld van mogelijkheden. De twee kalibers boden een grote esthetische vrijheid en lieten alle ruimte voor fantasie, bovendien zit pionieren in de genen van Piaget.

En zo werden de uurwerken van het label echte juweeltjes, ‘folies’ die bezet waren met diamanten, robijnen en smaragden. Het bezorgde Piaget de reputatie van ‘de juwelier van het gangwerk’. Omdat voor Piaget esthetiek en techniek even belangrijk waren, werkten de horlogemakers en juweliers bij elke nieuwe complicatie nauw samen om er een bijzondere, met edelstenen bezette versie van te vervaardigen. Toen ook wijzerplaten in halfedelsteen – onyx, turkoois, jade, lapis lazuli of topaas – hun opwachting in de collectie maakten, was een explosie van kleuren het gevolg. En dan was er nog dat andere aspect dat emblematisch werd voor de expertise van Piaget : de meesterlijke goudbewerking. Vooral in de complex gestructureerde armbandjes kon het merk zich naar hartenlust uitleven.

In dezelfde jaren 60 ontwikkelde Piaget zich ook heel spontaan tot een volwaardig juweliershuis. De jetset viel zowat in zwijm voor de verbluffende creaties (unieke stukken of in beperkte oplage) en de Haute Joaillerie Piaget claimde al snel een hoofdrol op het internationale toneel.

DE VERLICHTE VITRINES VAN HET VERLEDEN

Een turquoise uurwerk van Piaget.
Een turquoise uurwerk van Piaget.© Piaget

Een zo rijke identiteit, met zulke sterke culturele en stilistische fundamenten, verdiende een speciale afdeling. Piaget startte dat project op in 2013. Om de Collections Privées te leiden, zocht het iemand die niet alleen het huis kende maar ook gepassioneerd was door de echo van zijn geschiedenis. Béatrice Vuille-Willemetz bleek de geknipte persoon. Als directrice communicatie (van 2000 tot 2012) was ze er altijd al in geslaagd om het bijzondere karakter van Piaget ook in de communicatie in de verf te zetten.

Voortaan verzamelt en promoot zij dus de geschiedenis van het merk, waarbij ze evenveel aandacht heeft voor het conceptuele aspect van haar nieuwe missie als voor de concrete dimensie (de opmerkelijke Collections Privées van het huis organiseren, structureren en documenteren). Trends Style ontmoette Béatrcie Vuille-Willemetz in Plan-les-Ouates, waar een van de twee geïntegreerde manufacturen van het huis staat. In dit grote, ultra-eigentijdse gebouw aan de poorten van Genève bewaren zij en haar team zorgvuldig de archieven van het merk en de ongeveer negenhonderd horloge- en juweelcreaties, die ze geregeld verrijken met nieuwe acquisities.

Sommige creaties zijn bekend van de toenmalige reclameaffiches die nu in onze archieven worden bewaard.

In de galerie worden de meest emblematische stukken uit de Collections Privées tentoongesteld. Er rondlopen is bijna een emotionele ervaring. Het is er donker, alleen de vitrines zijn verlicht, en het is alsof er een bepaalde energie in de lucht hangt, een geheugen van een altijd sterk aanwezig verleden.

“Deze stukken zijn zeer representatief voor de stijl en savoir-faire van Piaget”, verduidelijkt Béatrice Vuille-Willemetz. Vele ervan werden aangekocht bij verzamelaars of tijdens veilingen. “Ze zijn kenmerkend voor het moment waarop het merk zijn typische stijl ontwikkelde, in de jaren 60-70.”

Sommige creaties zijn bekend van de toenmalige reclame-affiches, die nu in de archieven worden bewaard. Ze in een goede staat terugvinden was niet altijd vanzelfsprekend. “Vooral dan de creaties met zeer bijzondere edelstenen. Die kunnen in de loop der jaren weleens getransformeerd of gewijzigd zijn.” Op deze pagina’s tonen we enkele pronkstukken uit de collectie. Met hun spelen met vormen, kleuren en mate-rialen weerspiegelen ze de grenze- loze creativiteit van Piaget. ?

www.piaget.com

TEKST NATHALIE MARCHAL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content