Montblanc promoot eigentijdse kunst in Brussel

23/09/15 om 10:13 - Bijgewerkt om 13:35

Hoe luxemerken zich inzetten voor een betere wereld. Montblanc ondersteunt de kunstbeurs "The Accesible Art Fair" in Brussel al twee jaar.

Montblanc promoot eigentijdse kunst in Brussel

Landmannalaugar in Ijsland gefotografeerd door Pieter Neirynck © Accesible Art Fair

Meer dan ooit wil de 12de editie van 'The Accessible Art Fair' de barrières tussen kunstenaars en publiek slechten. Van 15 tot 18 oktober stellen een zestigtal getalenteerde kunstenaars hun werk tentoon in de Cercle de Lorraine in Brussel. Dit jaar zal een nieuwe ruimte, 'Curated by Sophie Clauwaert', exclusief gewijd zijn aan jonge kunstenaars en designers. De BMW Art & Design Session staan dan weer op 14 oktober op het programma. Het luxemerk Montblanc ondersteunt de kunstbeurs al twee jaar.

Delen

Het publiek wordt almaar nieuwsgieriger. En dus breder.

Directrice Stéphanie Manasseh zag het evenement op kruissnelheid komen: "Elf jaar geleden ben ik als Canadese in België gearriveerd. Ik was me bewust van het artistieke potentieel van dit land, maar ook van het gebrek aan zichtbaarheid voor opkomende kunstenaars. Terwijl het publiek almaar nieuwsgieriger wordt. Jaarlijks lanceren we in januari via onze site en de sociale media een oproep aan kunstenaars. 2015 kende een recordaantal aanvragen, met 300 ingediende dossiers voor de 60 plaatsen, die ons selectiecomité finaal toekent. Hoewel sommige van de geselecteerde kunstenaars al gevestigde namen zijn, appreciëren ze het om met de bezoekers in dialoog te gaan en meteen de reacties van het publiek te zien. Dat is in een galerie niet altijd mogelijk. Er zijn natuurlijk veel Belgische kunstenaars aanwezig, maar we hanteren geen quota. Kwaliteit en diversiteit geven de doorslag. In 2007 zijn we begonnen met een kleinschalig evenement: 9 kunstenaars en 500 bezoekers. Intussen bereiken we met ons initiatief echt wel het brede publiek. Sommige bezoekers willen een eigen collectie opstarten, anderen willen simpelweg hun coup de coeur kopen."

Ook dit jaar kan het publiek via de sociale media op zijn favoriete kunstenaar stemmen. De winnaar wordt bekendgemaakt bij het afsluiten van de beurs.

Visitekaartje

Montblanc grijpt elke goede gelegenheid aan om zijn betrokkenheid bij eigentijdse kunst te demonstreren. In het kader van de 'Montblanc Likes Art Award' voegde het merk in 2013 een werk van Areti Gontras, de winnares van The Accessible Art Fair, toe aan zijn collectie. Ook dit jaar vinden we de kunstenares onder de exposanten terug. "Er werd al een werk besteld en aangekocht, ik mocht ook al exposeren met andere prestigieuze kunstenaars, en nu krijg ik dus de kans om hier weer aanwezig te zijn", zegt de jonge Brusselse enthousiast. "Dit is een ongelooflijke kans om professionals te ontmoeten en mijn horizon te verruimen. Dat ik de erkenning van Montblanc op mijn visitekaartje kon zetten, heeft echt veel voor mij veranderd. En het houdt maar niet op."

Tekst: Gilda Benjamin

Accesible Art Fair

Cercle de Lorraine

Place Poelaert, 6

1000 Brussels

Onze partners