Martin Andersson (COS): "Discretie blijft het kernwoord van onze esthetische code"

17/06/15 om 16:33 - Bijgewerkt op 10/07/15 om 13:33

De modeketen COS kondigt drie nieuwe winkels in België aan. Eén daarvan, in hartje Brussel, zorgt voor controverse bij de ontwerpersboetieks van de trendy Dansaertwijk. Trends Style ontmoette in Londen Martin Andersson, Head of Menswear Design bij COS.

Martin Andersson (COS): "Discretie blijft het kernwoord van onze esthetische code"

Martin Andersson is 39 jaar oud. Op zijn twintigste verliet hij Zweden en vestigde hij zich in Londen waar hij zich inschreef aan Central Saint Martins, een kunst- en designschool waarvan de reputatie met die van onze Modeacademie in Antwerpen of La Cambre in Brussel te vergelijken valt. Na zijn studies werkte hij voor Hackett en Aquascutum en richtte tussendoor een eigen label op. In 2008 haalde zijn landgenote Karin Gustafsson hem binnen bij COS. Gustafsson is hoofd design van de vrouwencollecties bij COS, Andersson kreeg de mannencollecties onder zijn hoede.

COS (Collection of Style) is sinds 2007 gevestigd in Londen en werkt met een team van een twintigtal internationale designers, waarvan de meerderheid aan Central Saint Martins heeft gestudeerd. De hoofdzetel en het designkantoor van moederhuis H&M bevinden zich in Stockholm. COS, met winkels wereldwijd, wil meer zijn dan alleen maar een modelabel. Het wil vooral een cultuur uitdragen.

Martin Andersson verwelkomt Trends Style te midden van de nieuwe herfst/winter-collectie. Op zijn cleane desk : mineraalwater en drie glazen schoteltjes met frambozen, aardbeien en rode bessen. Hij gaat gekleed in een lichtgrijze pull met V-hals. Het marineblauw van zijn broek is even intens als dat van zijn ogen.

Delen

Ons DNA is dan wel sterk omlijnd, daarbinnen hebben we een grote vrijheid voor creatie en innovatie.

"Ik draag quasi dagelijks COS, en ik voel me daar goed bij. Ook al hebben we een sterk DNA, discretie blijft het kernwoord van onze esthetische code. Wie COS draagt, is nooit een wandelend 'statement'. Het is onze bedoeling om een goed, kwaliteitsvol design aan te bieden tegen een goede prijs. We mikken op tijdloosheid. Om dat effect te bereiken, moet je bij de basics blijven. We herleiden een garderobe tot haar essentie, onze kleren willen lang meegaan. Dus brengen we eenvoudige collecties, die we ieder seizoen wel opnieuw heruitvinden. Dat gaat van een wit hemd over een blauwe blazer tot een mooie, grijze broek, een jeans enzovoort. Of zelfs een echte schort, zoals in onze volgende collectie, die voor de herfst/winter van 2015/16."

VAN JAPAN NAAR GROENLAND

"Voor deze collectie lieten we ons inspireren door Mono-ha, een Japanse kunstbeweging die vaak geassocieerd wordt met Fluxus en de conceptuele kunst van eind jaren 60, begin jaren 70, maar die eigenlijk weinig van doen heeft met het Westen. We hebben Japanse stoffen en traditionele outfits bestudeerd, gekeken naar de details en het gevoel voor volume. Om de essentie over te houden en het nog mooier te maken, hebben we bepaalde elementen weggenomen. We hadden ook veel aandacht voor hoe het aanvoelt, de tastzin is belangrijk voor ons. Olaf Otto Becker, een Duitse fotograaf die veel foto's van de glinsterende kustlijnen in Groenland heeft genomen, was dan weer een bron van inspiratie voor de heldere details op de veeleer donkere kleuren. En we lieten ons ook inspireren door werkkleding en door de trend van het doe-het-zelven voor het transformeren van materialen en texturen. De textuur van een deken gebruiken voor een mantel bijvoorbeeld, of die van een lichte donsjas voor een hemd... Onze collecties ogen dan wel sober, we steken toch altijd humor en fun in de details."

De schort uit de volgende herfst/winter-collectie. Hier onder een vest.

De schort uit de volgende herfst/winter-collectie. Hier onder een vest.

"We zijn ervan overtuigd dat tijdloze kleren commercieel interessant blijven. Ze corresponderen met de waarden van duurzaamheid die we willen uitdragen. Het zijn kledingstukken die nooit uit de mode raken. Je kan ze meerdere seizoenen na elkaar dragen, in perfecte harmonie met stukken uit recentere collecties. Als het al eens gebeurt dat we meer speciale kleurschakeringen of texturen aanbieden, ga je die misschien niet zo lang dragen. Maar omdat ze nooit uit de mode raken, zal je ze na twee of drie jaar ook opnieuw uit de kast halen. We zijn tegelijk klassiek en avant-garde. Vanaf de start waren we de missing link tussen de high fashion en de high street. We focussen op een functionele esthetiek. Modelijnen die lang meegaan, zijn vanuit die optiek een vanzelfsprekend iets. In dat opzicht is onze naam - Collection of Style - goed gekozen. Zoals men in de modewereld goed weet : stijl is veel duurzamer dan mode."

MODE ALS CULTUUR

"Ons logo staat nooit op onze creaties. Daardoor passen ze even goed bij een extravagante als bij een conservatieve garderobe. We zien trouwens dat onze kleren op veel verschillende manieren worden gedragen. Aangezien we dikwijls participeren aan eigentijdse cultuurevenementen, kleden onze gasten zich bij die gelegenheden ook vaak in COS. En dan ben ik dikwijls zelf verbaasd over de vele mogelijkheden die onze creaties blijkbaar bieden."

"Sinds vier jaar zijn we aanwezig op het Salone del Mobile in Milaan, waar een architect, designer of interieurarchitect onze waarden presenteert of interpreteert. Dit jaar hebben we samengewerkt met het New Yorkse kantoor Snarkitecture. Met de texturen van onze zomercollectie hebben ze een lichte omgeving gecreëerd, het leek wel een heldere grot. Vorig jaar hebben we samengewerkt met de Japanse designstudio Nendo (Oki Sato). We werken ook al drie jaar samen met de Londense Serpentine Gallery bij de organisatie van de Park Night Events - multidisciplinaire performances van interessante architecten en kunstenaars in en rond tijdelijke paviljoenen. Dit jaar is het de beurt aan Selgas Cano, een zeer getalenteerd Spaans duo. En in Parijs werken we ook rond eigentijdse kunst samen met het Palais de Tokyo.

Het fun-aspect van COS: uitvergrote topografische tekens.

Het fun-aspect van COS: uitvergrote topografische tekens.

"Parallel aan onze verankering in de hedendaagse cultuur denken we ook veel na over onze identiteit en ons DNA. Daar praten we vaak over. Zelfs een eenvoudig T-shirt moet onze identiteit al weerspiegelen. Tijdens de creatie hebben we vooral oog voor de verhoudingen. Het zijn vaak de proporties die bepalen of een kledingstuk of een accessoire al dan niet modern is."

LUXE IS EEN LEEG CONCEPT

"We zijn gevestigd in Londen maar we zijn een internationaal merk. We kunnen niet ontkennen dat we worden geïnspireerd door het Scandinavische design, en onze moedermaatschappij is Zweeds. Maar we zijn wel compleet onafhankelijk op het vlak van creatie. We zijn ook door en door democratisch, en dat is wel zeer typisch Scandinavisch. Het functionalisme was de Zweedse versie van het modernisme. Een goed design voor iedereen : dat is wat we willen. We willen helemaal niet elitair zijn, we werken ook niet voor een specifieke beroeps- of leeftijdscategorie. We willen tegemoetkomen aan de eisen die een goed geïnformeerd internationaal cliënteel heeft op het vlak van design en kwaliteit. Onze klanten lezen veel, consulteren goede blogs en magazines, beschikken over een zekere openheid van geest, gaan naar musea en galerijen. Het zijn mensen met een stedelijke attitude, ook al wonen ze niet in de stad."

De medewerking van COS aan het tijdelijke paviljoen van de Serpentine Gallery, Londen 2014.

De medewerking van COS aan het tijdelijke paviljoen van de Serpentine Gallery, Londen 2014.

"Maar nooit nemen we bij COS het woord luxe in de mond. En al zeker niet 'betaalbare luxe'. Luxe is vandaag een leeg concept geworden, op velerlei vlak. Kasjmier bijvoorbeeld is geen luxe op zich, want er bestaat ook kasjmier van slechte kwaliteit. Als we moeten kiezen tussen slecht kasjmier of uitstekende wol, dan zullen we altijd voor dat laatste kiezen. Ook al omdat dat correspondeert met onze redelijke prijszetting."

VARIATIES OP EEN WIT HEMD

"Wat duurzaamheid betreft : als een kledingstuk zich daartoe leent, zullen we niet aarzelen om voor gerecycleerd polyester te kiezen. Van goede kwaliteit natuurlijk. Als we de trends van het moment niet volgen, is dat ook omdat we willen dat onze mode duurzaam is. En de consument mag dat weten. Wat men in Japan vandaag kan bereiken met polyester, dat is spitstechnologie. De criteria van een goed ontwerp zijn dan weer meer relatief. Wij laten ons daarbij niet zozeer gidsen door intuïtie, dan wel door kennis en ervaring."

"We bieden kwaliteitsvolle T-shirts aan tegen interessante prijzen van 12 tot 15 euro, maar als we in de collectie een lederen vest aanbieden, zal dat natuurlijk rond de 300 euro kosten. Prijslimieten vormen voor ons geen handicap in het creatieve proces, ze maken deel uit van ons oorspronkelijke businessmodel. Maar het is wel een uitdaging om bij het ontwerpen oplossingen te vinden, die vaak in details schuilen, om dan te eindigen met een correcte prijs."

Delen

We willen telkens iets nieuws creëren en toch tijdloos blijven. Het witte hemd is altijd aanwezig maar steeds anders.

"Dankzij onze moedermaatschappij genieten we een enorme expertise op het vlak van de kwaliteit van stoffen, en bereiken we daar ook interessante prijzen voor de best mogelijke kwaliteit. Ons DNA is dan wel sterk omlijnd, daarbinnen hebben we een grote vrijheid voor creatie en innovatie. Het gaat erom in elke collectie iets nieuws te creëren en tegelijk tijdloos te blijven. Het witte hemd is een mooi voorbeeld : het is altijd aanwezig in onze collecties, maar door allerlei details is het nooit hetzelfde. Dit seizoen is er de discrete sluiting tussen schouder en borst in de plaats van de zichtbare knopen vooraan. Een nieuwigheid. Als je een sterk DNA hebt, is de prijs veeleer een stimulans dan een beperking voor de creativiteit."

VOOR ALTIJD ZWEEDS

"Onze inspiratie komt vooral uit de wereld van de moderne en eigentijdse kunst, het design en de architectuur. De esthetiek van de jaren 30 tot 60, van Charles & Ray Eames, Ludwig Mies van der Rohe, het Bauhaus, de Scandinavische designers,... dat inspireert ons allemaal enorm. Kijk naar het Paviljoen van Van der Rohe in Barcelona : dat is ook vandaag nog resoluut modern. Maar we proberen ook om zo open-minded mogelijk te zijn. Ik kom net terug van het Salone del Mobile in Milaan met een massa inspiratie voor nieuwe vormen, texturen, ideeën... En ten slotte : ik ben Zweeds, afkomstig van Olofstrom. Ik ben opgegroeid met die Scandinavische stijl en die beïnvloedt zeker nog altijd mijn werk. Sinds ik Zweden verliet in 1997 om naar Engeland te komen, blijft het functionalisme me achtervolgen..."

Tekst: Serge Vanmaercke

Lees meer over:

Onze partners