Mannen willen hard leven, maar er toch gezond uitzien

15/04/15 om 11:44 - Bijgewerkt op 10/07/15 om 13:43

De marktleider in schoonheidsproducten voor de man is Biotherm. Naar aanleiding van 30 jaar Biotherm Homme organiseerde het merk een feest in het Parijse dakrestaurant Le Perchoir. Trends Style was erbij.

Mannen willen hard leven, maar er toch gezond uitzien

Dertig jaar Biotherm, daar hoort vanzelfsprekend een feestje bij. Maar alvorens het glas te heffen, moet er gewerkt worden. En wanneer Biotherm met iets nieuws uitpakt, is water nooit ver weg. Geen romantische bateau mouche maar een parelwitte motorboot vaart de internationale beautypers van de Eiffeltoren naar een prachtig pand aan de Seine, voor de gelegenheid omgetoverd tot Biotherm-universum. Op elke verdieping kunnen de bezoekers zich laten onderdompelen in de wondere wereld van hydratatie, stralende teint en gezonde huid. De nieuwe Aquasource voor dames incasseert bijzonder veel aandacht van het, overwegend vrouwelijke, gezelschap, maar de paar aanwezige heren kunnen gelukkig kennismaken met het kersverse gamma uit de mannenlijn. Naast het vernieuwde Aquapower 72 h valt het vernieuwde Total Recharge in de smaak, een non-stop hydraterende, vermoeidheid werende verzorging. Afgeleefd, opgebrand, gestresseerd? Biotherm lanceert de eerste CC gel voor een instant gezonde teint. Onder het motto: mannen willen hard leven en er toch gezond uitzien.

Delen

Opgebrand of gestresseerd? Boitherm vernieuwde zijn gamma met nog meer aandacht voor hydratatie en een stralende teint.

Volgens professor dermatologie Philippe Humbert bestaat er een duidelijk verband tussen de huid en ons zenuwstelsel. "Vijftien jaar geleden geloofde men nog dat onze zenuwen niet tot de uiterste laag van onze huid reikten. Vandaag is het tegendeel bewezen. De huid geeft al die informatie door aan onze hersenen. Stel je voor dat je in een aangename omgeving zit met rustgevende kleuren, dan zullen je ogen die gegevens doorsturen naar de hersenen. Hetzelfde geldt voor de huid. Alleen al je huid insmeren - dat gebaar, bedoel ik - heeft een belangrijk effect op je welzijn. De neuropsychische rol van ons grootste orgaan valt niet te onderschatten."

DE VOETBALLER EN DE SURFER

Behalve een flinke portie psychologie wordt ook de onafscheidelijke band tussen Biotherm en water toegelicht, meer bepaald het heilzame effect van thermaal plankton. In 1952 slaagden de oprichters van het merk erin deze microflora te isoleren en te reproduceren. Dankzij een gepatenteerde formule om het actieve effect van deze micro-organismen te bewaren, groeide Biotherm uit tot een succesverhaal. Tot vandaag investeert het voortdurend in onderzoek naar organismen uit de diepste oceanen.

Bixente Lizarazu en Youri Zoon op het event van Biotherm.

Bixente Lizarazu en Youri Zoon op het event van Biotherm.

De keuze voor de Franse ex-voetballer Bixente Lizarazu en de Nederlandse kitesurfkampioen Youri Zoon als de twee mannelijke ambassadeurs van Biotherm (voor de vrouwenlijn speelt de Amerikaanse actrice en zangeres Leighton Meester de hoofdrol) is dus niet toevallig. Ze zijn zowat op zee grootgebracht.

Delen

Als kind ging ik elke dag surfen, zwemmen, zeilen...

"Ik kom uit het Baskenland, tussen de bergen en de zee", vertelt Bixente Lizarazu in het rooftoprestaurant Le Perchoir. "Als kind ging ik elke dag surfen, zwemmen, zeilen,... Op mijn veertiende trok ik naar het opleidingscentrum van Bordeaux om mij te focussen op een voetbalcarrière. Dan kon ik helaas minder naar zee, maar de zee heeft mij nooit losgelaten. Dus woon ik nu, na mijn actieve carrière, weer in het Baskenland en zie ik de zee van op mijn terras. Ik heb dat nodig."

De 24-jarige Youri Zoon komt uit Ouddorp, een badplaats op de kop van het laatste eiland van Zuid-Holland. Hij werd groot op de golven van de Noordzee. "Er is bij ons altijd wind, ideaal om te leren surfen en kite-surfen. Al van mijn drie jaar sta ik op een surfplank. Al gauw dacht ik: ik wil hier goed in worden, later werd dat zelfs: ik wil hier wereldkampioen in worden!"

En zo geschiedde, want zowel in 2011 als in 2012 pakte Zoon de wereldtitel. "Zonder twijfel de mooiste herinnering en ik hoop dat er nog wereldtitels volgen. Al weet ik dat ik deze sport nog slechts hooguit twee à drie jaar op topniveau kan beoefenen."

Bixente Lizarazu, ex-wereldkampioen voetbal.

Bixente Lizarazu, ex-wereldkampioen voetbal.

Zon, zee, wind, zand. Het klinkt als vakantie in de oren, maar voor de huid is het erg belastend. "Ik ben heel vaak buiten, is het niet op het strand, dan trek ik de bergen in om te skiën", zegt Lizarazu. "Mijn huid wordt heel vaak blootgesteld aan extreme weersomstandigheden. Daarom is hydratatie uiterst belangrijk. Ik was al met de verzorging van mijn lichaam bezig voor Biotherm mij contacteerde. En dus heb ik niet getwijfeld toen ze mij vroegen om ambassadeur te worden. Ik kan mij helemaal vinden in de waarden van het merk: de kracht van water als bron voor je huid. En dat doen ze altijd op een innovatieve maar eenvoudige manier en met mooie campagnes."

Ook voor Youri Zoon is de verzorging van zijn huid een must geworden. "Mijn huid krijgt het natuurlijk heel zwaar te verduren, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger nooit

verzorgingsproducten gebruikte. Ik werd via een modellenbureau gecontacteerd om voor Biotherm campagnes te doen. Mijn eerste reactie was eerder sceptisch: 'Ik? Crèmepjes?' Maar dan ben ik het gaan proberen en ik voelde meteen het verschil. Ik kom ook uit een machowereld natuurlijk. De meeste surfers proberen zo stoer mogelijk te doen. Toen bekend raakte dat ik voor Biotherm ging werken, kreeg ik wel wat jaloerse opmerkingen. Sommigen zijn me zelfs 'mooiboy' gaan noemen. Maar daar trek ik me weinig van aan. Als ik naar het strand ga, wil ik er altijd goed uitzien. Mijn huid, mijn haar, alles moet verzorgd zijn. Ik ben best wel ijdel, ja."

"Ook voetbal is een machowereld, al zijn de tijden daar wel veranderd", vult Lizarazu hem aan. "Twintig jaar geleden zouden er rare reacties gekomen zijn als een man schoonheidsproducten gebruikte. Nu kijkt niemand daar nog van op. Het past naadloos bij de totaalverzorging van je lichaam. Als topatleet is dat onontbeerlijk. Je moet je goed hydrateren vanbinnen en vanbuiten."

WERELDKAMPIOENEN ONDER ELKAAR

Flink ontwikkelde spieren en mannelijke torso's doen het tegenwoordig goed in de advertenties van modelabels en schoonheidsproducten. De invloed van topvoetballer/topmodel David Beckham valt niet licht te onderschatten. "Ik ben geen fashion addict," zegt Bixente Lizarazu "ik hou het graag simpel. Maar het is waar dat Beckham sport en looks heeft samengebracht. En hij heeft veel klasse. Dat zorgde ervoor dat mannencosmetica in het sportmilieu veel meer werd aanvaard. Mannen schamen zich nu niet meer wanneer ze hun huid verzorgen of hun gezicht met een crème insmeren. In het voetbal, maar ook daarbuiten. Sowieso zijn topatleten elke dag bezig met hun lichaam. Zeker nu ik ouder word, besteed ik er extra veel aandacht aan. Ik eet veel fruit en groenten, gegrild vlees of gegrilde vis en uiteraard zoveel mogelijk lokale producten. Ik wil zien wat ik eet. Kaas probeer ik te vermijden, wat als Fransman niet evident is. En ook alcohol probeer ik zo min mogelijk te drinken. Maar ik heb meer dan acht jaar in Duitsland gevoetbald en geleefd, dus ik lust wel een biertje. En wijn natuurlijk: Bordeaux boven! Je moet jezelf soms ook een pleziertje gunnen, maar ik geloof dat ik algemeen genomen een vrij goede levenshygiëne heb. Ik voel me ook nog altijd in vorm, en ik heb nog altijd fysieke uitdagingen nodig. Ik ontken het niet, ik ben bang voor de tekenen van ver-oudering. Maar goed, ouderdom maakt ons ook wijzer zeker? Ik probeer dus wijs om te gaan met ouder worden." (lacht)

Youri Zoon, wereldkampioen kitesurfen.

Youri Zoon, wereldkampioen kitesurfen.

Hoewel hij een flink stuk jonger is dan Lizarazu, beraadt ook Youri Zoon zich al over wat hij na zijn sportcarrière zal aanvangen. "Samenwerkingen zoals deze met Biotherm laten me toe mijn carrière in de breedte uit te bouwen: ik kan werken aan mijn bekendheid, waar ik dan op termijn de vruchten van kan plukken. Ik wil later graag nieuwe producten ontwikkelen met sponsors, surfclinics geven, coach worden,... "

Lizarazu blijft intussen nadrukkelijk in beeld in het voetbal. "Ik werk voornamelijk als commentator op radio en televisie. Het is erg boeiend, ik kan over mijn passie praten en mijn kennis delen met kijkers en luisteraars. Mijn leven als profvoetballer mis ik niet echt, maar dankzij de media blijf ik in contact met de wereld waarin ik jarenlang actief ben geweest en waar ik fantastische momenten heb beleefd. Het hoogtepunt? Zonder twijfel het winnen van de wereldbeker in 1998.

En dan nog in eigen land. Onvergetelijk. Bovendien kwamen we toen van erg ver: Frankrijk had zich niet kunnen plaatsen voor het WK in Amerika in 1994, dat was zowat een nationale schande. Maar uit die tegenslag hebben we moed en kracht geput. Dat heeft ons zeker geholpen om vier jaar later de wereldtitel te pakken."

Youri Zoon werd al twee keer wereldkampioen: in 2011 en 2012. "Zonder twijfel mijn mooiste overwinningen. Ik hoop het dit jaar nog eens mee te maken. En volgend jaar." (lacht)

Delen

Dat constant op zoek gaan naar uitdagingen, dat sprak me aan. Daarom hou ik ook zo van surfen.

Ter gelegenheid van zijn 30ste verjaardag lanceert Biotherm Homme 'The Dose', een gamma producten die de specifieke behoeften van de mannenhuid aanpakken: frisheid, jeugd, energie en charisma. In België ligt The Dose of Freshness alvast dit voorjaar in de winkels. Op het programma staan verder The Dose of Youth, dat de huid beschermt tegen de eerste tekenen van veroudering, The Dose of Energy, waarbij de vermoeide huid een nieuwe boost krijgt en tot slot The Dose of Charisma dat de huid helpt te herstellen en er beter uit te zien.

"Het is dat innovatieve karakter, dat constant op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen, dat me zo aansprak in Biotherm", zegt Zoon "Zelf wil ik ook altijd mijn grenzen verleggen. Kijken tot waar ik kan gaan en er dan soms zelfs net iets voorbij proberen te gaan. Het geeft me een ongelooflijk gevoel van vrijheid. Daarom hou ik ook zo van surfen. Ik ga het water op en kan alle kanten uit. Anders dan bijvoorbeeld bij voetbal is mijn speelveld eindeloos. Links, rechts, rechtdoor, spelend met de golven. Overal ter wereld. Je kan het zo gek niet bedenken. Ik ben vrij."

Dat gevoel poogt Biotherm te vatten in een heel speciale The Dose-film. Het is een video waarbij Zoon een speciale camerabril draagt waardoor we - letterlijk - door zijn ogen meekijken naar wat hij op het water beleeft. "Het is wat je noemt een '360° emersive experience', je ziet wat ik zie, een unieke ervaring. Naar mijn weten is het de allereerste keer dat dit is gedaan in het kitesurfen."

Tekst: Arne Rombouts

Lees meer over:

Onze partners