Interview met Michael en Nathan van O'Rèn

07/09/16 om 00:00 - Bijgewerkt op 05/10/16 om 12:03

Voor het project 'MOST DARING POWERED BY MUMM' stelt rallyrijder en ambassadeur van het champagnemerk Thierry Neuville vragen aan personalities met durf, met lef, met visie. Zoals Michael Wauman en Nathan Murillo, zielsverwanten en oprichters van het grensverleggende modemerk O'Rèn - bekend van onder meer de succesvolle collectie #TEAM BELGIUM.

Interview met Michael en Nathan van O'Rèn

Thierry Neuville: Zoeken jullie altijd de limieten van jullie talent op? Halen jullie altijd het onderste uit de kan?

Nathan Murillo: "Ik denk dat het noodzakelijk is om jezelf voortdurend uit te dagen. Van zo'n houding gaat een ongelofelijke stimulans uit. De modebusiness is een heel intensieve business..."

Michael Wauman: "...en een heel snelle."

Nathan: "We kijken voortdurend naar wat onze concullega's creëren."

Michael: "Vooral om er zeker van te zijn dat we ze vóór blijven. Dat we een beter oog hebben voor details en dat we ontwerpen maken die uit de band springen."

Thierry: Dus, jullie houden andere stilisten en modeontwerpers in de gaten om het daarna anders te doen? Of ook om voeling te houden met de richting die je moet volgen?

Nathan: "Wij volgen niemand, behalve onszelf. We hebben een heel goed idee van welke richting we willen uitgaan. Wel laten we ons inspireren door de vibes die we op straat, in het dagelijkse leven, vinden."

Michael: "En op de sociale media. Via Instragram volgen wij heel wat mensen die we interessant vinden. Op die verstilde beelden kunnen wij als het ware dóór de sfeer kijken. We zien meteen wat we echt leuk vinden en welke elementen we kunnen verwerken in onze volgende collecties. Ik denk dat het belangrijker is om echte mensen te volgen, echte meisjes op straat, dan andere merken of wat anderen bestempelen als 'inspirerend'."

Delen

Via Instragram volgen wij heel wat mensen die we interessant vinden. Op die verstilde beelden kunnen wij als het ware dóór de sfeer kijken.

Thierry: Wie hakt uiteindelijk de knopen door? Wie bepaalt wat er in de nieuwe collectie komt en wat niet?

Nathan: "We komen net terug uit Spanje, wat ik niet zomaar zeg. We kiezen er namelijk bewust voor om ons geregeld enkele dagen tot een week volledig af te zonderen. Weg van de chaos en de waan van de dag."

Michael: "Als je hier aan je collectie werkt, zijn er zoveel invloeden van zoveel mensen. Die doen dat met de beste bedoelingen, daar niet van, maar het maakt wat we doen minder zuiver. Minder van óns. In afzondering zijn we louter op onszelf aangewezen. Er is minder verwarring en dus kunnen we sneller een coherente collectie creëren."

Nathan: "Wat ik meebreng naar onze brainstormsessies zijn wat moodboards op mijn laptop en een hoofd vol losse ideeën."

Michael: "Met een pen en een stukje papier gaan we daarmee aan de slag."

Thierry: Zetten jullie soms erg radicale ontwerpen op papier? Of denken jullie meteen aan het risico dat iets radicaals niet zal aanslaan?

Nathan: "Wat dat betreft, vormen we een uitgebalanceerd team. Ik heb meer oog voor de commerciële kant, terwijl Michael heel wat stappen verder durft te zetten. Hij is more daring."

Michael: "Maar het is de mix die het uiteindelijk haalt en die ons sterk maakt. We maken soms honderd, honderd vijftig, tweehonderd schetsen en dan bestuderen we die gedurende enkele dagen."

Nathan: "Dan trachten we in te schatten wat kan werken en wat niet. We hebben soms heel exclusieve en aparte stukken..."

Michael: "...die je moet combineren met meer commerciële creaties. Voor de producten die wij maken, is het erg belangrijk voor ogen te houden dat een breed publiek ze leuk moet vinden. Draagbaar, maar altijd met een uitzonderlijk of speciaal trekje. Vooral in België geldt dat iets niet doordeweeks mag zijn, maar ook niet uitzonderlijk excentriek. Eigenlijk basic met een verrassende touch. Er komt toch wat denkwerk bij kijken om dat te bereiken."

Delen

Vooral in België geldt dat iets niet doordeweeks mag zijn, maar ook niet uitzonderlijk excentriek.

Thierry: Hoe belangrijk is succes?

Nathan: "We zijn allebei erg ambitieus, wat ervoor zorgt dat we bewust succes nastreven. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je niet succesvol kunt zijn in alles wat je doet. Succes is voor ons een richtingaanwijzer want kledingstukken en accessoires ontwerpen, is altijd een beetje gokken. Welke kleuren, welke stijlen beheersen het seizoen? Als we dat weten, ligt het in onze aard om compleet het tegenovergestelde te doen."

Michael: "Soms stellen we vast dat we fouten maken die we zó goed maken, dat het toch een succes wordt. Ik denk dat fouten maken goede dingen voortbrengt in het leven."

Thierry: Als anderen jullie adviseren om iets niet te doen, hebben jullie daar oren naar of gaan jullie radicaal je eigen weg?

Nathan: "Eigenlijk gebeurt dat elke dag. We zijn omringd door een team dat ons zeer in bescherming neemt, maar als puntje bij paaltje komt, is elke beslissing onze beslissing. Als we voor 150 procent voor een bepaald idee of concept gaan, staat niemand ons daarbij in de weg. Als het resultaat tegenvalt, is het ook voor 150 procent voor onze rekening."

Michael: "We zijn pas 28 en we hebben behoorlijk wat respect voor mensen die al veel langer in het vak zitten dan wij. Hun advies schatten we heel hoog in. Opnieuw: het is de mix van eigengereidheid en luisterbereidheid. Op die manier banen we onze eigen weg."

Nathan: "Ook ons buikgevoel speelt een belangrijke rol bij onze beslissingen."

Thierry: Hoe vieren jullie succes?

Nathan: "Altijd low key. We kunnen successen vieren, maar we zijn vooral intensief tevreden dat we kunnen en mogen doen wat we nu doen. Dat hoeft niet met party's."

Michael: "Succes is de boost die we nodig hebben om er de volgende dagen en weken weer volop voor te gaan. Voor ons is dat belangrijker dan feestvieren."

Thierry: Dan neem ik die fles Mumm zelf mee naar huis. (lacht)

www.mumm.com

Onze partners