Hugh Jackman ambassadeur voor lederwarencollectie

Acteur Hugh Jackman (op de foto uiterst rechts naast CEO Jérôme Lambert) kwam in Londen naar de making-of van Sfumato kijken. © Getty Images for Montblanc

Luxehuis Montblanc introduceert een nieuwe lederwarencollectie. De tijdloze lijn heet Montblanc Meisterstück Sfumato en is geïnspireerd op de techniek waarmee Michelangelo de Mona Lisa schilderde. Trends Style maakte de lancering in Londen mee en sprak daar met CEO Jerôme Lambert en artistiek directeur Zaïm Kamal.

Kosten noch moeite spaarde Montblanc om zijn nieuwste lederwarencollectie Sfumato te lanceren. In een artistieke ruimte in Olaf Street in het Londense West End, waar onder meer het kantoor van modelabel Stella McCartney gevestigd is, nodigde Montblanc zijn ambassadeur Hugh Jackman en de wereldpers uit voor een groots lanceringsfeest. De gasten werden er ondergedompeld in de wereld van Montblanc. Voor de gelegenheid verhuisde Montblanc namelijk zijn Italiaanse Pelleteria naar Londen, lederbewerkers incluis. De vaklui demonstreerden er hun expertise en legden tijdens een receptie vol over- gave uit hoe de collectie tot stand komt – van de behandeling van het leder tot de assemblage van elk stuk.

ONZE HANDEN VUILMAKEN

“De vraag die ons bezighield, was ‘Hoe kunnen we de natuurlijke schoonheid van ons volgraan kalfsleder het best tot zijn recht laten komen”, licht artistiek directeur Zaim Kamal toe. “Het antwoord vonden we bij een ingenieuze schildertechniek uit de renaissance : sfumato. Sfumato is Italiaans voor rokerig en dat is ook precies hoe het leder eruitziet.”

Het idee kwam tot stand tijdens een van de vele brainstormsessies waarbij de verantwoordelijken van het designteam nauw samenwerken met de Research-and-Develop-mentafdeling en de lederbewerkers van Montblanc in Fi-renze. Geïntrigeerd bekeken ze de eeuwenoude schildertechniek met de kennis van vandaag en met het materiaal leder in het achterhoofd. Het doel : een hedendaags, innoverend product op de markt brengen. Zaim Kamal : “Oude meesters pasten de sfumato-techniek toe om een kunstwerk een driedimensionaal effect te geven. Met verschillende transparante kleurlagen maakten ze de omtrek van hun object wazig zodat de vormen vaag werden en de contouren scherp. Dit gegeven vertaalde Montblanc naar leder.”

Oude meesters pasten de sfumato-techniek toe om een kunstwerk een driedimensionaal effect te geven.

“We kwamen tot een productieprocedé dat het leder een elegante patine geeft en het luxueuze karakter van het leder in de verf zet. Dat klinkt eenvoudig maar dat is het beslist niet. Het was wel een boeiende zoektocht waarbij we veel getest en geëxperimenteerd hebben. Bij deze opdracht hebben we letterlijk onze handen vuilgemaakt totdat we het gewenste resultaat kregen.” (lacht)

“Creativiteit is geen synoniem voor kunst, design of muziek”, gaat Kamal verder. “Het staat voor altijd weer nieuwe oplossingen bedenken. Het is een intensief proces.”

Jérôme Lambert, CEO Montblanc Interna-tional, vult aan : “Omdat elke lap leder met de hand bewerkt wordt en vervolgens met passie en toewijding verwerkt wordt tot een accessoire, is elk accessoire een kunstwerkje op zich. Geen twee producten zijn dezelfde.”

Lambert en Kamal zijn trots op het resultaat : een exclusieve collectie die bestaat uit een documenthouder, aktetas, een grote tas, een portefeuille, portemonnee, kaartenhouder en ceintuur. Alle stuks zijn in drie warme kleuren uitgevoerd : bruin, marineblauw en grijs.

EEN GEZEL VOOR HET LEVEN

De nieuwe exclusieve Montblanc-lijn past in de strategie die Lambert uitstippelde voor ‘the maison’ zoals hij het luxehuis noemt : van Montblanc een lifetime companion maken voor de liefhebbers van het merk. “Montblanc is een huis van vertrouwen. Een merk met een erfgoed, en een merk dat staat voor uitzonderlijk vakmanschap en tijdloos design. Een klant die met een Meisterstück-vulpen schrijft, laat zich ook op andere momenten graag door zijn favoriete merk vergezellen. Op dat verlangen naar een sterkere band tussen merk en klant willen we inpikken.”

Schrijfwaren zijn globaal de sterkste categorie van Montblanc en dat betekent dat de twee andere succesvolle divisies, lederwaren en horloges, nog veel groeipotentieel hebben, redeneert Lambert. “Schrijfwaren zijn wereldwijd goed voor ongeveer 50% van de omzet. De andere 50% wordt grosso modo ingevuld door lederwaren en horloges. Ik wil die verhoudingen meer in evenwicht brengen.”

Schrijfwaren zijn globaal de sterkste categorie van Montblanc en dat betekent dat de twee andere succesvolle divisies, lederwaren en horloges, nog veel groeipotentieel hebben

“De verdere ontwikkeling van lederwaren speelt daar een belangrijke rol in ; het is een divisie met veel mogelijkheden. Leder is een bijzondere en nobele grondstof. Met de sfumato-techniek hebben we het leder een echte Montblanc-handtekening willen geven : een patine die onmiskenbaar Montblanc is. Dat is essentieel voor een luxehuis. Tegelijkertijd is deze moderne, tijdloze lijn die door een vernieuwend procedé tot stand kwam, een uitgelezen manier om het verleden – de rijke geschiedenis van the maison – te verbinden met het heden. Weinigen zijn ervan op de hoogte maar Montblanc heeft al een traditie in lederwaren sinds 1926. Dankzij het uitzonderlijke vakmanschap van onze lederbewerkers slaagden we erin uniciteit te creëren. Om één stuk te maken, zijn heel wat menselijke interventies nodig : van het bewerken van het leder tot het assembleren van de verschillende onderdelen én de branding. Daardoor is elk product uniek.”

Die uniciteit is bepalend voor Lambert. Want precies daarmee onderscheidt Montblanc zich volgens hem op de markt. “Montblanc is geen standaard duur product. Sterke wortels, respect voor traditie, sterke realisaties door vakmanschap. Dat is waar het bij Montblanc om draait.”

Jérôme Lambert, CEO van Montblanc.
Jérôme Lambert, CEO van Montblanc.

TROUW AAN DE EIGEN WAARDEN

Bij zijn aanstelling als CEO kondigde Lambert aan “meer durf in de creatie te willen stoppen”. Getuigt Sfumato van deze durf ? “Die quote vertolkt alvast onze ambitie”, lacht Jérôme Lambert. “Mijn voorgangers hadden zich simpelweg kunnen toeleggen op brand extensions maar ze kozen een andere en moeilijkere richting : investeren in sterke productie-eenheden zoals in onze eigen Pelleteria (lederatelier) nabij Firenze in Italië – waar overigens de beste lederateliers van de wereld gevestigd nnn nnn zijn. Ook de horloges maakt Montblanc zelf in een gespecialiseerde manufactuur in het Zwitserse Villeret. Montblanc staat voor excellence. Als je de beste producten wilt maken, moet je alles zelf in handen hebben.”

“Vandaag gaan we nog een stapje verder : we stoppen tegenwoordig meer designelementen in onze collecties want we willen Montblancs niveau van creativiteit voortdurend verbeteren. Verder is het onze ambitie om ervoor te zorgen dat Montblanc een belangrijker deel uitmaakt van het leven van de moderne man. Dat doen we door ons productaanbod uit te breiden. Voor elke gelegenheid het juiste product.”

“De consument is even goed ingelicht als wij”, pikt Zaim Kamal in. “Als je een veeleisende doelgroep wilt bereiken, betekent dat dat je als luxemerk straf uit de hoek moet komen. Luxe gaat niet over geld. Luxe staat voor de beste kwaliteit, de beste materialen, de beste afwerking en ook expertise, vakmanschap, passie, authenticiteit. Als merk moet je bovendien trouw aan je waarden blijven, zoals elke groot artiest trouw is aan zichzelf. Keith Richards zegt in zijn biografie : ‘Sommige mensen vragen me waarom ik niet stop. Ik denk dat ze me niet goed begrijpen. Ik doe dit niet voor het geld. Ik doe dit voor mij. Voor mijn pure liefde voor muziek. Ik wil nog elke dag bijleren.’ Met diezelfde passie en vakmanschap creëren en vervaardigen wij onze producten.”

HET BEGINT MET EEN GEVOEL

Hoe begin je aan een nieuw product ? Waar haal je je inspiratie ? Zaim Kamal : “Dat proces is moeilijk uit te leggen. Het start met een gevoel. Vervolgens vertaal je dat gevoel naar een idee. Ik ben nog van de oude stempel en maak schetsen. Ik stuur mijn tekeningen door naar het designteam. Ter inspiratie. Waar het gevoel vandaan komt ? Het is iets dat in de lucht hangt. Het is overal. Het wordt gevoed door jaren ervaring, reizen, films, boeken,… Zodra zo’n idee vorm krijgt, vraag je jezelf af hoe je het kan vertalen naar een product. Het gedeelte op papier is het gemakkelijkste deel, maar dan begint de uitdaging. In het geval van Sfumato vroegen we ons af : hoe verkrijgen we dit effect op leder ? Hoe reageert het leder op bepaalde (be)handelingen, welke stiksels passen het best enzovoort. Deze fase is fascinerend. Onze lederbewerkers weten werkelijk alles van leder, ze hebben een rijke vak- kennis die van generatie op generatie is doorgegeven. Van het controleren van elke huid over het bewerken ervan tot de kwaliteitscontrole van de producten, ze steken hun hart en ziel in elk product. Het is niet voor niets dat we ons atelier precies in het Italiaanse Scandicci, net buiten Firenze hebben.”

www.montblanc.com

TEKST ILSE BAL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content