Het oog wil ook wat

In het hoofdkantoor van Silhouette: kunst versmelt met vakmanschap. © Silhouette

Silhouette International verlegt zijn grenzen. Het Oostenrijkse familiebedrijf lanceerde het brillenlabel Neubau Eyewear. In het hoofdkwartier in Linz sprak Trends Style met de kersverse CEO Jan Rosenberg.

Linz baadt in een zee van groen. Toch is de stad aan de Donau vooral het hart van de Oostenrijkse industrie, export en technologie. Behalve enkele chemische reuzen en een uitstekende universiteit biedt Linz met het Ars Electronica Center een plek waar wetenschap, kunst en technologie elkaar ontmoeten. Linz is dus de perfecte biotoop voor bedrijven die geloven in vernieuwing en vooruitgang. En dat geldt vandaag in het bijzonder voor Silhouette International, dat behalve de bekende ultralichte monturen ook Adidas Sport EyeWear en het gloednieuwe merk Neubau Eyewear produceert en verdeelt.

Bij de aankomst van Trends Style aan het hoofdkantoor in Ellbognerstraße 24 staat het ontvangstcomité al klaar. Internationaal persverantwoordelijke Tanja Riener en Doris Scharl-Borsodi, hoofd van de Atelier Collection, begeleiden me enthousiast naar een gloednieuwe showroom. “Aan de Atelier Collection hebben we twee jaar gewerkt. Je ziet hier de allereerste exemplaren, recht uit ons eigen atelier.” Omringd door gouden monturen en geprikkeld door een geur die doet denken aan een nieuwe wagen krijg ik de promovideo van de Atelier Collection te zien. Na deze avant-première boordevol luxe, Oostenrijks natuurschoon en edele materialen gemonteerd op Mozarts dromerige Klavierkonzert Nr. 20 komt Jan Rosenberg binnen. “Je hebt deze toonzaal voor mij gezien, zo nieuw is ze”, zegt hij, joviaal lachend. Hij feliciteert welgemeend zijn vrouwelijke collega’s en kijkt trots naar de glanzende monturen. “We werken als een familiebedrijf, met openheid, integriteit en teamwork. Die waarden wil ik als CEO ondersteunen en uitdragen.”

Jan Rosenberg begon op 1 april aan zijn nieuwe job. Hij heeft ruim 24 jaar ervaring op de teller. “Ik werkte vooral in de sales- en marketingdepartementen van diverse bedrijven in de textielindustrie. Maar van opleiding ben ik ingenieur met de nadruk op hightech. Mijn marketingervaring heb ik vooral opgedaan bij Sloggi en Triumph waar ik gedurende veertien jaar in het bestuur zat. Hier probeer ik nu onze marktstrategie verder te ontwikkelen. Ik wil een meer consumentgerichte benadering, maar we blijven zweren bij hoge kwaliteitsnormen. Als je ziet hoeveel inspanningen we leveren om premiumkwaliteit af te leveren, kan ik wel zeggen dat we op dit terrein de beste leerling van de klas zijn.”

Silhouette is gepositioneerd als een premiumbrillenmerk, een leider in lichtgewicht, iconisch design. Mensen die Silhouette dragen, blijven vaak trouw aan het merk, beweert Rosenberg. En dat vraagt extra inspanningen. “Ik wil meer vibratie in dit label brengen. Vandaar dat we ons nu ook richten op verschillende soorten brilglazen. Zo hebben we samengewerkt met designers, kijk maar naar de zonnebrillen die we maakten met ontwerper Wes Gordon en modelabel Felder Felder.”

DE BRIL VAN DE RUIMTEVAARDERS

De bril als accessoire, met dit motto startte Silhouette in 1964. Het label groeide uit tot ‘s werelds belangrijkste fabrikant van lichte brillen. In 1999 veroorzaakte het bedrijf een revolutie met de lancering van de allerlichtste en montuurloze bril, de Titan Minimal Art. “In 2013 hebben we nog een herlancering gedaan, maar in principe is het basisproduct niet veranderd”, zegt Jan Rosenberg. “Al tijdens meer dan 35 ruimtereizen droegen astronauten deze bril. Goed om te weten is dat het altijd de NASA was die ons benaderde. Het was nooit onze intentie om met deze brillen de ruimte in te gaan.”

In 1999 veroorzaakte Silhouette een revolutie met de lancering van de allerlichtste en montuurloze bril.

De Titan is niet alleen licht, hij bevat ook geen schroeven. Een kleine schroef kan in een gewichtloze omgeving enorm veel schade berokkenen, soms met dodelijke afloop. Het is ook een bril die perfect blijft zitten, zelfs onder een helm. Maar lichter dan de Titan blijkt onmogelijk volgens Rosenberg. Gelukkig biedt de rimless-technologie (rimless is zonder randen, dus zonder montuur) vandaag nog andere mogelijkheden. “Vanuit een designperspectief zoeken we naar de perfecte oplossing. Als een frame nog maar 1,8 gram weegt, wordt het moeilijk om dat nog lichter te maken zonder de kwaliteit in het gedrang te brengen. We passen die rimless-knowhow nu vooral toe op de full rim-business. Kijk maar naar Urban Light, een van de lichtste en dunste frames, met een diameter van slechts 1,6 mm. Niemand heeft dat tot nu toe geëvenaard. Het vereist een bijzondere technologie. We hebben hier ingenieurs en machinemakers die dat mogelijk maken.”

GOUDKOORTS AAN DE DONAU

Na meer dan een halve eeuw voegt Silhouette nu een bijzondere dimensie toe aan zijn reeks designhoogstandjes: een eigen goudatelier. Elke creatie van de Atelier Collection is een uniek juweel, een staaltje elegantie in 18 karaats goud. De veren en de neusbrug zijn al dan niet bezet met de fijnste diamanten en edelstenen. Het zetten van die stenen is precisiewerk, passioneel uitgevoerd door edelsteenzetter Robert Avrad. Deze Hongaarse goudsmid leerde de kneepjes van het vak in de Antwerpse school van diamantzetter Alexander Sidorov.

Doris Scharl-Borsodi, hoofd van de Atelier Collection, toont trots de verschillende modellen. “Elke bril van de Atelier Collection draagt een uniek nummer en een certificaat. We willen van Silhouette het merk maken dat wereldwijd bekend staat voor eersteklas kwaliteit. Voor het topmodel met 72 diamanten en een gekleurde steen op elke brug betaal je 9800 euro. De klant kan zelf de gekleurde steen bepalen: saffier, robijn of roze cabochon. Geel of wit goud, brushed of polished, het volledige montuur is op maat van de klant gemaakt. We inspireerden ons voor het design op de filosofie van jugendstil, de stroming waarbij kunst en vakmanschap versmolten tot één geheel. Je kunt geen meesterwerk produceren als je niet tot in detail kan gaan. Dit heet liefde voor detail, over het hele proces, van het design tot het produceren, het assembleren en afleveren. De stichters voerden deze bedrijfswaarden al hoog in het vaandel, dus dat zit in ons DNA en dat zal onze richting verder bepalen.”

Jan Rosenberg, CEO van Silhouette.
Jan Rosenberg, CEO van Silhouette.© Silhouette

Om tot het finale resultaat te komen, zijn er 280 productiestappen nodig, waarvan er minstens 250 met de hand worden uitgevoerd. En bij de keuze van de diamanten staat niet de beste prijs centraal, wel de reputatie van de dealers. CEO Jan Rosenberg: “Dit is dus geen massaproduct, maar een gelimiteerde reeks brillen. We zullen ook zeer zorgzaam de opticiens selecteren die dit mogen verkopen. In België zullen er bijvoorbeeld slechts veertien verdelers zijn. En er zal slechts een beperkt aantal brillen beschikbaar zijn, simpelweg door de capaciteit van onze ateliers.”

Gelimiteerde reeksen en toch slaagt Rosenberg er niet in om een exact getal te plakken op het aantal geproduceerde gouden Silhouettes. De vergelijking met andere luxeproducten zoals handtassen en horloges gaat volgens hem niet op. “Het zetten van de stenen is een belangrijk aspect van het handwerk. De juiste vakmensen vinden is geen eenvoudige opdracht. We zullen niet uitbreiden als dat moet gebeuren ten koste van de kwaliteit. Kwaliteit boven kwantiteit. We bieden bovendien een garantie van drie jaar en een reparatieservice door ons atelier, hier in Linz.”

Voor mannen is een bril dragen een zaak van op een elegante manier, maar nooit opzichtig, een vorm van welvaart uit te stralen.

De klant is koning, poneert Rosenberg. Maar van waar die plotse goudkoorts aan de Donau? “De wereld draait almaar meer rond individualisatie. Je hebt groepen van mensen die meer aandacht besteden aan juwelen dan anderen. Waarom geen prachtig juweel voor je gezicht als je al ringen draagt? Voor mannen is het meer een zaak van op een elegante manier, nooit opzichtig, een vorm van wel– vaart uit te stralen. Het biedt bijvoorbeeld ook voor islami-tische vrouwen de mogelijkheid om hun persoonlijkheid in de verf te zetten. De Atelier Collection zal dus zeker geapprecieerd worden in het Midden-Oosten en Azië. Maar ook België is voor ons een belangrijke afzetmarkt. Mensen die iets geven om een mooie bril, komen bij ons terecht. Je kunt overal goedkope brillen vinden, maar wij willen het verschil maken met ons mantra ‘Made in Austria’. We geloven in dat kwaliteitslabel.”

GRIJZE YOUNGSTERS

Uit de Atelier Collection.
Uit de Atelier Collection.© Silhouette

Silhouette mag dan de marktleider in randloze monturen zijn, enkele jaren geleden introduceerden hipsters de rage van de dikke fifties-monturen. Het Oostenrijkse bedrijf beantwoordde de hype met enkele nieuwe halfrim- en full rim-collecties. Het bleek niet voldoende om met de nerdy trend mee te varen. Om de millenniumgeneratie beter te bedienen, werd daarom afgelopen zomer het label Neubau gelanceerd. Neubau is geïnspireerd op het zevende district van Wenen. Die wijk barst van energie en jong talent, met tal van studio’s, galerieën, cafés, conceptstores en hipsterbars. Het label Neubau brengt een hommage aan deze en andere grootstedelijke hippe buurten, denk maar aan Meatpacking District in New York, Brera in Milaan of de Antoine Dansaertstraat in Brussel.

“Neubau is cool, jong en vooral milieubewust”, omschrijft Jan Rosenberg. “Heb je de bomen gezien toen je hier aankwam? We zitten hier in een beschermd natuurgebied. We besteden enorm veel aandacht aan onze ecologische voetafdruk. De lucht die hier na productie weer naar buiten gaat, is zuiver. Elke boom die je hier ziet, is getraceerd en heeft een eigen voedingsplan. Dit doen we niet als een pr-stunt. We vinden het gewoon belangrijk. Oostenrijk heeft veel natuur, die beschermen is enorm belangrijk. Neubau is daar een mooi voorbeeld van, we proberen zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn, van productiemethode tot marketing. De meeste brilmerken werken met acetaat monturen, met 95 procent afval. Acetaat is een stof op basis van katoen, gelijmd met tal van chemische stoffen. Wij gebruiken injection molding, veel complexer maar wel veel milieuvriendelijker.”

Neubau voelt misschien veel jonger aan dan de Atelier Collection, maar voor Jan Rosenberg is dat slechts schijn. “Ik heb acht brillen, ik draag een bril naargelang mijn stemming. In een professionele omgeving draag ik Silhouette. Om te tennissen en te zeilen draag ik Adidas, maar als ik echt cool wil zijn en ik rijd op mijn oude fiets met coole sneakers en een oude jeans, dan draag ik Neubau. Er zijn zoveel grijze youngsters. We hebben drie merken omdat er op de markt verschillende consumenten zijn. Naargelang de noden kan je kiezen. We moeten gewoon als bedrijf zoeken naar een manier om onze merken steeds beter te maken.” ?

www.silhouette.com

TEKST ARNE ROMBOUTS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content