"Het ontwerpen van een horloge begint vanuit een bepaalde emotie"

29/07/15 om 09:42 - Bijgewerkt om 09:45

De legendarische racepiloot en constructeur Carroll Shelby inspireerde horlogemerk Baume & Mercier tot een unieke creatie. Sarah Sandmeier, Chief of Design Studio van de manufactuur, doet het creatieve proces uit de doeken dat resulteerde in de Capeland Shelby Cobra.

"Het ontwerpen van een horloge begint vanuit een bepaalde emotie"

De Capeland Shelby Cobra. © Neftali Notario

Carroll Shelby leeft verder in de herinnering als een echte legende. Het parcours van de altijd naar excellentie strevende Amerikaan oogt dan ook bijzonder indrukwekkend. Als racepiloot was hij een van de meest bewierookte Amerikaanse coureurs van de jaren 1950: hij behaalde 11 overwinningen, op een totaal van 20 wedstrijden. Toen hij door hartproblemen besloot zijn carrière als piloot stop te zetten, zocht hij een nieuwe uitdaging als constructeur. Met succes, want in 1965 won de Shelby Cobra het FIA International Championship of GT Manufacturers. Carroll Shelby vergaarde zo roem als racepiloot, manager van een renstal én constructeur. Een ongeëvenaarde prestatie in de geschiedenis van de autosport.

Een wagen voor de weg en het racecircuit, 100% Amerikaans. Dat was zijn ultieme project. Shelby wilde dat de Cobra de krachtigste wagen ooit zou worden. En hij slaagde in zijn opdracht. Met het eerbetoon Capeland Shelby Cobra weet Baume & Mercier die passie voor prestaties even elegant als krachtig tot uiting te brengen. Maar hoe verloopt het creatieproces van een horloge? Wij vroegen het aan ontwerpster Sarah Sandmeier, die enthousiast toelichting geeft.

Racepiloot en constructeur Carroll Shelby.

Racepiloot en constructeur Carroll Shelby.

Wat inspireert een designer voor het ontwerp van een nieuw horloge? "Alles begint met een bepaalde emotie die wordt opgewekt", vertelt Sarah. "Een horloge is voor mij een echte microkosmos." Toen zich de gelegenheid voordeed van een partnership met de Caroll Shelby Company kreeg de Capeland, een model van Baume & Mercier uit 1948, een diepgaande facelift. "Toen ik op bezoek ging bij een verzamelaar van de Cobra wist ik dat er echt potentieel in school", zegt de ontwerpster. Want als designer is ze vooral geïnteresseerd in materialen, vormen en structuren. Ze nam de tijd om alles te van nabij te observeren en nam meer dan 500 foto's. Terug op kantoor, waren de inspiratiekiemen gezaaid. "Ik heb alle foto's geklasseerd: lichten, tellers, stuur, velgen, zetels ..." En van haar expeditie bracht ze niet alleen foto's terug, maar ook een stuk staalplaat in het befaamde 'Guardsman blue' - de kleur van de Shelby-renstal. Later werd nog een ander inspirerend pakketje afgeleverd: een Cobra-stoel. "Die troonde naast mijn bureau." En daarmee waren alle ingrediënten aanwezig: "Al die elementen gaven me de energie om er echt werk van te maken."

Het idee was om te vertrekken van het bestaande Capeland-model. Het kastje en volume bleven bewaard, maar werden Cobra-customized. Anders gezegd: "Ik wilde een creatie maken die het parfum van de wagen ademt, maar die ook de roots van ons merk en van het Capeland-model respecteert." Het resultaat? Twee limited editions. 98 exemplaren voor het model in roze goud, 1965 exemplaren voor de versie in staal.

Delen

Er zijn 98 genummerde exemplaren in roze goud, het geluksnummer van Caroll Shelby (en het getal 98 sierde ook zijn wagens ). De 1965 exemplaren in staal verwijzen naar het jaartal 1965, toen Cobra de race tegen Ferrari won.

Een flinke scheut Cobra-DNA

Er waren wel enkele voorwaarden. Zo moest de wijzerplaat blauw zijn. "Ik wilde niet per se het originele blauw van de wagen, want dat konden we niet realiseren met galvanisatie, de meest elegante techniek in de horlogerie - een behandeling met metaal die een sterk reflecterend effect sorteert. Maar we lieten er ons zeker door inspireren." Het was ook de bedoeling om de dubbele racing stripes die de Cobra sierden te reproduceren, evenwel niet in de originele witte kleur. "Dat zou iets teveel een 'gimmick' geweest zijn, en niet echt conform het elegante DNA van Baume & Mercier." En zo siert een elegante 'ton sur ton' van twee matte strepen de gesatineerde en gepolijste wijzerplaten. En vanwaar de vleugjes rood? "Het was leuk om in de chronograaf-, minuten- en urenteller die kleine rode elementjes te hernemen die je ook vaak terugvindt in het dashboard van wagens." Ook de armband getuigt van discrete creativiteit: het bandje in zwart krokodillenleder wordt subtiel afgelijnd door het rode kalfsleder van de onderkant, waar je normaal gezien de omgekeerde combinatie had verwacht. De wijzers laten zich dan weer inspireren door het Cobra-stuur en zijn bedekt met Superluminova zodat ze 's nachts oplichten. De opengewerkte achtergrond ten slotte biedt zicht op het mechanisme en het gangwerk, met een gegraveerde handtekening van Carroll Shelby onder het glas: een vleugje authenticiteit rond de pols.

"Het ontwerpen van een horloge begint vanuit een bepaalde emotie"

En waar is de cobra, het embleem van deze mythische wagen? Wie aandachtig kijkt, herkent de fijn uitgesneden figuur op het tegengewicht van de secondewijzer. "Hij is niet zichtbaar bij de eerste oogopslag, maar toch present, als een verborgen schat." Want ook dat is luxe: het perfecte evenwicht tussen esthetiek en techniek vinden, om zo vorm te geven aan een bepaald idee. En om die grootse momenten te vieren die getuigen van de krachtige wil van de mens.

Delen

Niet elk idee is goed of geslaagd: er komt veel research bij kijken, veel prototypes ook. In het algemeen neemt de creatie van een horloge minimaal twee jaar in beslag.

Alle horloges van de collectie Capeland Shelby Cobra worden geleverd in een speciaal koffertje met een miniatuur-Cobra 427 en een gepersonaliseerde brochure en kaart. De eigenaars van een flyback chronograaf ontvangen bovendien een boek dat de hele geschiedenis van de Cobra vertelt.

Tekst: Nathalie Marchal

Lees meer over:

Onze partners