G-Star investeert in duurzame jeans

24/03/15 om 16:46 - Bijgewerkt op 25/03/15 om 14:53

Ook luxemerken zetten zich in voor een betere wereld, een voorbeeld daarvan is RAW for the Oceans van G-Star.

G-Star investeert in duurzame jeans

Twee awards in evenveel dagen tijd voegde RAW for the Oceans in 2015 al aan zijn trofeeënkast toe. In Londen kende Wall-paper* Magazine het jeansmerk de Design Award 2015 voor 'Best Denim Clothing Collection' toe. En op het Elle Gala in het Grand Hotel van Stockholm streek RAW for Oceans 's anderendaags de 'H&M & ELLEs Conscious Award' op. Met die prijs volgt het merk twee individuele personaliteiten op: Stella McCartney (2013) en 'onze' Bruno Pieters (2014).

"Met een core product, jeans, dat traditioneel tijdens zijn productieproces een hoge impact op het leefmilieu heeft, toont G-Star zich een rolmodel op het vlak van duurzaamheid", motiveerde Catarina Midby, Fashion and Sus-tainability Advisor bij H&M, de keuze van de jury. "Het zijn ook pioniers in het informeren van de klanten over hoe en waar hun producten worden gemaakt, en in het aanwenden van innovatieve grondstoffen om de oceanen en de dieren te sparen en te redden. Ze zijn even cool als gewetensvol."

Delen

"De garens worden uit de vezels van gerecycleerde plastiek flessen geproduceerd."

RAW for the Oceans is een samenwerking tussen G-Star RAW, Bionic Yarn en Parley for the Oceans. Bionic Yarn produceert hoogwaardige garens uit de vezels van gerecycleerde plastiek flessen. Parley for the Oceans is een samenwerkingscollectief waarbinnen invloedrijke makers en denkers projecten initiëren om de vervuiling van de oceanen een halt toe te roepen.

G-Star investeert in duurzame jeans

© GF

Om de plastiekpollutie van de oceanen te bestrijden, bundelen G-Star en Bionic Yarn de krachten in het Vortex Project, genoemd naar de vijf draaikolken in de oceanen waar al het plastiek afval samentroept. G-Star weeft stoffen van de vezels die Bionic Yarn levert en maakt er denimcollecties van. In de eerste RAW for the Oceans-collectie werd ruim tien ton plastiek verwerkt - het equivalent van ongeveer 700.000 plastiek flessen - in combinatie met duurzaam geproduceerd katoen. In de patronen van de denimcollectie figureert een print van een pijlinktvis, de mascotte en het logo van het project.

Uithangbord van het project is de wereldster/zanger Pharrell Williams, mede-eigenaar en creatief directeur van Bionic Yarn.

Lees meer over:

Onze partners