Elie Bernheim: "Wij zijn nauw verbonden met de kunst- en cultuurwereld"

22/07/15 om 14:17 - Bijgewerkt om 15:33

Elie Bernheim is de derde generatie aan het hoofd van het familiale Zwitserse horlogebedrijf Raymond Weil. Het is een man met vele passies. Horlogerie natuurlijk, maar ook muziek en gastronomie.

Elie Bernheim: "Wij zijn nauw verbonden met de kunst- en cultuurwereld"

Wat zijn jullie sterktes?

Ons merk wordt in alle landen gewaardeerd omdat we extreem kwaliteitsvolle producten aanbieden. Zeer verfijnd, mooi vormgegeven en betaalbaar: onze modellen kosten tussen 600 en 2500 euro. In dat segment hebben we echt een groot marktaandeel en zijn we een belangrijke speler.

Voordat u tot CEO van het merk werd benoemd, was u sinds 2006 al verantwoordelijk voor de ontwikkeling en optimalisering van de internationale strategie?

Mijn vader vroeg me in 2006 om in het bedrijf te stappen . Al snel heb ik carte blanche gevraagd voor de merkontwikkeling voor de volgende 25 jaar. Ik ben begonnen met de visuele identiteit: de ontwikkeling van een moderner, jonger, hedendaagser imago. Ik heb ook een productstrategie uitgetekend die voor iedereen herkenbaar is - niet alleen voor de klant maar ook voor onze distributieketen, onze distributeurs en detailhandelaars, want zij zijn de voornaamste schakels in ons succesverhaal. Voor een familiebedrijf als het onze is het belangrijk om je verantwoordelijkheid op te nemen tegenover dat netwerk: zij moeten zich kunnen identificeren met een bepaalde boodschap, een filosofie, een zekere dynamiek. Die houding wilde ik al snel inprenten bij de mensen met wie ik samenwerk.

Hoe ziet u als CEO de globale strategische toekomst van de horlogerie?

Ik ben optimistisch, maar gematigd en voorzichtig. Zoals alle grote horlogemerken kent Raymond Weil de laatste twintig jaar een onophoudelijke groei - afgezien van 2009. Dat is deels te danken aan een soort 'zeepbel' in Azië, en vooral China, met grote investeringen in de openingen van boetieks en verkooppunten. Daarbij is het altijd de filosofie van Raymond Weil geweest om niet te overdrijven, en om de risico's te spreiden. Vandaag kent de Aziatische markt een lichte vertraging, we maken een consolidatiefase mee. Maar voor merken zoals het onze zijn er nog altijd heel gunstige groeiperspectieven.

Wat is uw visie op marketing vandaag?

Marketing is essentieel en evolueert pijlsnel. Tien jaar geleden praatte niemand over digitale communicatie, vandaag is het een van de belangrijkste pijlers - denk aan websites, sociale media, Instagram, enz. Persoonlijk hecht ik veel belang aan marketing. Ook marketing op het niveau van de winkels is extreem belangrijk: je moet een 'corporate identity' smeden, met een helder en herkenbaar merkuniversum.

Het model Freelancer Piper van Raymond Weil

Het model Freelancer Piper van Raymond Weil

Over merkuniversum gesproken: muziek hoort er voor Raymond Weil bij. Uw moeder was een professioneel pianiste, ook zelf bent u een kunst- en vooral muziekliefhebber?

We zijn grote muziekliefhebbers in de familie. En dat is misschien net de charme van ons bedrijf, dat we erin geslaagd zijn om onze passies voor horlogerie en muziek te vermengen. Nu al bijna 38 jaar is het merk Raymond Weil nauw verbonden met de kunst- en cultuurwereld, en vooral dan muziek. Daar zijn we heel trots op. Bijna al onze activiteiten hebben een link met dat muziekuniversum: van onze partnerships met grote concertzalen, prijsuitreikingen, online muziekplatformen en liefdadigheidsinitiatieven tot de naam van onze collecties en sinds kort ook het design van enkele gelimiteerde series, geïnspireerd door instrumenten en groepen.

U bent afgestudeerd aan de prestigieuze Hotelschool van Lausanne. Wat heeft die studie u bijgebracht voor uw actuele verantwoordelijkheden ?

Het is een echte school voor het leven, ik ben er ook een fervent ambassadeur van. Om te beginnen is de school door en door internationaal - in mijn klas had ik vrienden uit Japan, Guatemala, Brazilië. Dat zorgt ervoor dat je openstaat voor allerlei culturen. Daarnaast is het ook een business school - waarschijnlijk een van de beste van Zwitserland - die goed voorbereidt op de professionele wereld omdat de studenten meerdere stages doen. Zo raak je al snel vertrouwd met het bedrijfsleven. Vandaag hebben we nood aan jongeren die niet alleen moeten kunnen omgaan met IT en hun talen spreken, maar die ook in een bedrijf moeten kunnen werken. En ten slotte maak je er kennis met allerlei diensten, van de afwas tot statistiek. Je leert er om elk beroep of vak naar waarde te schatten. Dat ervaar ik ook dagelijks: wat een medewerker ook doet en wat zijn taak ook is, in mijn ogen is het essentieel, want zonder hem of haar zouden we niet kunnen realiseren wat we vandaag doen.

U sprak over het integreren van persoonlijke passies in het professionele leven. Hebt u dat ook kunnen doen met gastronomie?

Inderdaad, ik heb niet zomaar hotelschool gedaan. Ik heb eigenlijk drie passies: horlogerie, muziek en gastronomie. Mijn opleiding was zoals gezegd een combinatie van hotelschool en business school. Ik ben van nature een zeer ondernemend iemand, en enkele jaren geleden heb ik twee restaurants geopend in Genève. Ik heb er onnoemelijk veel plezier in om me daarmee bezig te houden. En om er zelf te gaan eten, want ik ben dol op hun keuken.

Welke goede raad hebben uw vader en grootvader u gegeven?

Belangrijke menselijke waarden, zoals het respect voor de ander. Als ons bedrijf vandaag een pareltje van de horloge-industrie is, komt dat door ons vermogen om sterke menselijke banden te smeden met onze partners - onze distributeurs en detailhandelaars. Zij herkennen zich in ons merk en willen dat merk samen met ons ontwikkelen.

Wat is voor u algemeen gesproken de rol van een hedendaagse CEO?

Het is zijn rol om iets op te bouwen, dynamisch te zijn. Je moet zeker niet op je lauweren rusten en denken dat morgen alles nog hetzelfde zal zijn, maar integendeel innoveren en investeren. In tools, in productie, in creativiteit. Maar ook in mensen, in teamwerk, zodat ze gemotiveerd zijn om nog betere resultaten te boeken en om het merk nog zichtbaarder te maken.

Tekst: Nathalie Marchal

Lees meer over:

Onze partners