Een wagen als toonbeeld van Scandinavische luxe

Bijna vijftien jaar na het eerste model brengt Volvo een gloednieuwe XC90 uit. Vanaf eind mei valt hij ook hier, bij de verdelers, te bezichtigen. De XC90 is een belangrijke wagen. Want : de eerste nieuwe Volvo sinds het merk in handen is van de Chinese Geely-groep.

Wat betekent luxe ? Allicht heeft iedereen daar een andere definitie voor. Ook Volvo geeft er een aparte invulling aan. De filosofie van het merk ligt ingebed in de Scandinavische visie op de wereld, op design, op de rol van een product in de samenleving. Uit het recente Volvo XC90 Magazine : “Dit is Zweden. Een land waar design de mens dient. Waar men waardering heeft voor dingen die goed zijn gedaan.” Zoals de natuur — want die is natuurlijk goed gedaan.

Het is uitgesproken Zweeds om het lef te hebben om dingen weg te laten in plaats van toe te voegen. Aan de nieuwe XC90 te zien, typeert dat lef ook Volvo. De XC90 is misschien wel de meest Zweedse Volvo tot nu toe. En dat mag een verrassing heten. Toen Volvo in 2010 door Ford te koop werd aangeboden, haalde de Chinese autobouwer Geely de buit binnen. Bij velen leefde de vrees dat Geely de Zweedse constructeur op de knieën zou dwingen, maar het tegendeel bleek waar : Volvo kreeg carte blanche en een belangrijke kapitaalinjectie. Die moest ervoor zorgen dat Volvo bleef inzetten op de eigen sterktes en kwaliteiten als ‘premium’ autobouwer.

Volvo kreeg carte blanche en kon blijven inzetten op de eigen sterktes en kwaliteiten als ‘premium’ autobouwer.

De nieuwe XC90 is het eerste model van dit nieuwe tijdperk en pakt uit met een gloednieuw modulair platform dat SPA (Scalable Product Architecture) heet. Dit nieuwe onderstel zal ook gebruikt worden bij de toekomstige hogegammamodellen van het Zweedse merk, de 60- tot 90-reeksen. Bijzonder is alvast dat het platform alleen met viercilindermotoren van 2 liter kan worden uitgerust. Een manoeuvre waarmee Volvo het gewicht kan drukken zonder dat het zijn toevlucht tot al te dure materialen moet zoeken.

GESCHIKT VOOR (GROTE) GEZINNEN

De nieuwe XC90 is met zijn 4,95 m lengte en 24 cm bodemvrijheid een bijzonder imposante SUV geworden, en het is duidelijk dat hij de facto de strijd aangaat met andere robuuste modellen zoals de Audi Q7 en Mercedes GL. Het interieur is ruim en comfortabel : de XC90 biedt zeven zitplaatsen dankzij de twee extra zitjes in de kofferruimte (die laatste zijn geschikt voor kinderen of volwassenen tot 1,70 m). Misschien een detail : het middelste zitje op de tweede rij lijkt ons een beetje smal. Wat dan weer niet mag verbazen : de gigantische kofferruimte. Afhankelijk van het aantal passagiers varieert het volume van 314 tot 1868 liter.

Een wagen als toonbeeld van Scandinavische luxe

De bestuurder neemt plaats in een toonbeeld van traditionele Scandinavische luxe : klasrijke soberheid, een gezellige uitstraling, een piekfijne afwerking, overzichtelijke functionaliteiten. Niet alleen zijn er vele snufjes voor rijassistentie present, de XC90 is ook uitgerust met een head-up display. Die projecteert cruciale informatie zoals snelheid, snelheidsbeperkingen, verandering van richting enzovoort rechtstreeks op de voorruit ter hoogte van het blikveld van de chauffeur. Een voorziening die zeker de veiligheid bevordert. Daarnaast is natuurlijk ook het klassieke instrumentenpaneel aanwezig, hier in de vorm van een TFT-scherm. De middenconsole doet dan weer een beetje denken aan een Tesla-interface : via een groot, verticaal geplaatst aanraakscherm (9″) kan de chauffeur makkelijk de navigatiefuncties, audio en airco bedienen.

BENZINE OF ELEKTRISCH

Een wagen als toonbeeld van Scandinavische luxe

Het XC90-gamma biedt de keuze uit 5 motoren, allemaal viercilinders van 2 liter met een twin-turbocharger. Er zijn twee diesels beschikbaar : de D4 van 190 pk en de D5 van 225 pk. Bij de benzinemotoren gaan de pk’s van 254 tot 400 pk al naargelang van het model : de T5, T6 of T8. Die T8 is eigenlijk een plug-in hybride die extra vermogen haalt uit zijn elektrische motoren en een lithium-ion-batterij van 9,2 kWh. Tot 40 km/u kan je zo in exclusief elektrische modus rijden. En dankzij de slimme plaatsing van de batterijen zijn er ook geen toegevingen gedaan qua zitruimte, wat de ‘commuters’ of gezinsleden zeker zullen appreciëren. Alle vijf modellen van de XC90 zijn uitgerust met een achttrapsautomaat. De D4 (het instapmodel) beschikt over voorwielaandrijving, alle andere modellen functioneren met vierwielaandrijving.

Bij de dieselmotoren kregen we de kans om de D5 uit te testen. Die wist ons te overtuigen met zijn soepele besturing en goede reactievermogen. Zodanig zelfs dat we — ook op bochtige wegen — helemaal vergaten dat we aan het stuur zaten van een 2 ton zware SUV. Volvo heeft duidelijk ook veel aandacht aan het chassis besteed, wat de wendbaarheid en dus ook het rijplezier voelbaar ten goede komt.

Er werd veel aandacht aan het chassis besteed, wat de wendbaarheid en ook het rijplezier ten goede komt.

De T6 die we uitprobeerden, viel wat minder in onze smaak doordat de automatische versnellingsbak constant terugschakelde — mogelijk te wijten aan een gebrekkig koppel bij lage toeren. Op een test met de definitieve versie van de T8 Plug-in Hybride moeten we nog even wachten. Wel kregen we de kans om een prototype uit te testen, en de elektrische modus wist ons zeker te bekoren. In elk geval, met zijn beloofde CO2-uitstoot van slechts 64 g/km heeft de hybride T8 alle kansen om uit te groeien tot een echt succesverhaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content