De kunst van het schrijven

22/12/15 om 15:02 - Bijgewerkt om 15:02

Jaarlijks bekroont de Montblanc Cultural Foundation de projecten van kunstmecenassen in twaalf landen. Trends Style bezocht in Hamburg het hoofdkwartier van de stichting, en sprak er met Violante Avogadro di Vigliano, International Press & PR Director van Montblanc en directrice van de Montblanc Cultural Foundation.

De kunst van het schrijven

De Montblanc Cultural Foundation bestaat al langer dan twintig jaar. Op diverse manieren ondersteunt het luxemerk (pennen, horloges, lederwaren...) al die tijd wereldwijd jonge kunstenaars. De opgebouwde kunstcollectie getuigt van bijzonder veel creatief inzicht. "Kunstmecenaat ligt ons na aan het hart", zegt Violante Avogadro di Vigliano, International Press & PR Director van Montblanc en directrice van de stichting.

Wat doet de Montblanc Cultural Foundation?

"De Montblanc Cultural Foundation werd in 1992 opgericht in Hamburg. We ondersteunen op diverse manieren de projecten van jonge kunstenaars. Een van onze meest prestigieuze projecten is de Montblanc de la Culture Arts Patronage Award. Die werd in het leven geroepen om het werk van kunstmecenassen in twaalf landen aan te moedigen. De steun aan mecenassen is essentieel, maar gaat hand in hand met steun aan kunstenaars. Dankzij mecenassen kan het artistieke talent zich ontwikkelen en openbaren."

Delen

Kunstmecenaat ligt ons na aan het hart

Hoe verloopt de toekenning van die award?

"Elk land bezorgt ons een lijst van genomineerden, dus van exemplarische stichtingen op het vlak van mecenaat. Een internationale jury van een veertigtal mensen stemt voor de laureaat van elk land en de winnaar ontvangt een geldsom waarmee hij een bijzonder project tot een goed einde kan brengen. De beloning kan zowel naar een erkende stichting als naar een debuterende organisatie gaan. De Franse laureaat van twee jaar geleden was bijvoorbeeld de Fondation de Coubertin, die zo met onze steun een door een storm beschadigd glazen dak kon herstellen; een glaskoepel die een van de ruimten bedekt die artists in residence verwelkomt."

En hoe verloopt dan de steun aan kunstenaars? En hoe selecteert u dat artistieke talent?

"We sluiten niemand uit. We hebben een extern comité dat ons helpt de verschillende kunstenaars te selecteren. In dat comité zitten mensen met een grote autoriteit, zoals de directeur van het Museum voor Eigentijdse Kunst van Denver en de directeur van het Museum Ludwig in Keulen. Sommige artiesten stappen spontaan op ons af, anderen worden ontdekt door ons brede netwerk van experten. Op het eind van het jaar wijst het comité vier tot zes kunstenaars aan. Die verlenen we steun op de lange termijn. We bieden hen zichtbaarheid en we bestellen een werk voor onze kunstcollectie, die momenteel al meer dan tweehonderd creaties telt. Het grootste deel van de collectie zit hier, in het hoofdkwartier van Montblanc in Hamburg, andere werken worden bewaard in onze diverse manufacturen in Zwitserland of in Firenze. Weer andere bevinden zich in onze ateliers waar onze ambachtslui werken en in onze kantoren, zodat de werknemers van Montblanc er ook kunnen van genieten. De promotie van kunst en cultuur is een van onze prioriteiten. Onze werknemers in Duitsland krijgen bijvoorbeeld een kortingkaart voor de stadsmusea. Dit is een echte bedrijfsfilosofie bij ons."

De kunst van het schrijven

De Montblanc Cultural Foundation bestaat al meer dan twintig jaar. Welke coups de coeur kan u zich nog voor de geest halen?

"Ongeveer vijftien jaar geleden hebben we samengewerkt met mensen als Tom Sachs, Jean-Marc Bustamante en David LaChapelle. Dat waren mooie ontdekkingen. Maar weet u, we worden elk jaar opnieuw verrast. Wanneer we een kunstenaar selecteren en een werk bestellen, is er geen enkele beperking qua formaat, stijl of materiaal. Het werk moet wel het logo van Montblanc integreren - sommige kunstenaars doen dat zeer subtiel, anderen net zeer zichtbaar."

Wat gebeurt er met de kunstwerken?

"We stellen de kunstwerken gedurende twee maanden tentoon in verschillende van onze vijfhonderd boetieks, met een beetje uitleg over de kunstenaar en zijn aanpak. De werken worden op die manier geëxposeerd in de mooiste winkelstraten ter wereld: Madison Avenue, de Champs Elysées, de Louizalaan... We schenken er ook aandacht aan in onze perscatalogi, en dan is er nog de info die we via onze site en sociale media verspreiden. Onze kunstenaars nemen voorts deel aan verschillende tentoonstellingen en kunstbeurzen wereldwijd. Het is trouwens via die beurzen of galerijhouders dat we nieuwe talenten kunnen te ontdekken. Het hele jaar door staan onze zintuigen op scherp."

Delen

We willen vooral emotie opwekken. Interpelleren, iets doorgeven, opbouwen, leren kennen,... dat vinden we essentiëel.

Welk soort kunstwerk definieert het beste de definitie van de stichting?

"We willen vooral emotie opwekken bij mensen. Interpelleren, iets doorgeven, opbouwen, leren kennen,... dat vinden we essentiële opdrachten. We willen iets bijdragen via kunst. We werken bijvoorbeeld ook samen met Unicef om cultuur en onderwijs binnen het bereik van kansarmen te brengen. Twaalf jaar lang hebben we een prijs uitgereikt, de Prix Montblanc, om internationaal jonge muzikanten te steunen. Daar zijn we een tijdje geleden mee gestopt, toen de stichting besliste om zich opnieuw op eigentijdse kunst te focussen: foto, video, plastische kunsten, installaties, en zo meer. In 2013, met de nieuwe voorzitter en het nieuwe directiecomité, vroegen we ons af wat de stichting eigenlijk betekende voor ons publiek, medewerkers en klanten. Het besluit van die brainstorm: onze missie ligt in het promoten van cultuur via de kunsten. Het oer-DNA van Montblanc, dat is de schrijfkunst en schrijven leent zich voor meerdere kunstvormen. Voor een tekenaar zijn dat de lijnen die hij op papier tovert, voor een scenarist of regisseur zijn het veeleer geschreven woorden. Enzovoort. We investeren ook in de realisatie van catalogici, de restauratie van bepaalde kunstwerken. En niet te vergeten, een deel van de opbrengsten van sommige van onze pennen gaat naar de stichting."

Associeert het brede publiek Montblanc nog altijd vooral met pennen, en minder met horloges of accessoires?

"Ja, en die symboliek is ook in al onze communicatie aanwezig. We hebben bijvoorbeeld een horloge dat Nicolas Rieussec heet. Simpelweg omdat hij de uitvinder is van de chronograaf, een systeem dat voortvloeit uit de loop van een inktdruppel op papier, om zo de verstreken tijd te berekenen. We komen dus altijd opnieuw terecht bij inkt en (hand)schrift!"

Het horloge Homage to Nicolas Rieussec.

Het horloge Homage to Nicolas Rieussec.

Welke waarden wil Montblanc doorgeven via zijn vakmanschap?

"Het Huis Montblanc werd in 1906 opgericht door pioniers die de pen met inktreservoir hebben gecreëerd. Ons streven om vandaag nieuwe talenten en nieuwe kunstenaars in de kijker te zetten, gaat diezelfde richting uit. We hebben zin om grenzen te verleggen, zowel in onze producten als in onze kunstcollecties."

Vandaag is elk groot merk het bijna aan zichzelf verplicht om aan liefdadigheid te doen. Hoe oprecht gebeurt dat eigenlijk nog?

"Inderdaad, filantropie is een onmiskenbare trend. Elk merk moet opteren voor het engagement dat hem het beste ligt. Montblanc heeft altijd het recht op onderwijs en de strijd tegen ongeletterdheid gesteund. Het zou dus belachelijk zijn om morgen de officiële sponsor van de voetballiga te worden! Je moet coherent blijven. Onze stichting bestaat al langer dan twintig jaar, dat is niet niks. Kunst is een essentieel fundament van een samenleving, biedt een andere kijk op de wereld. Dat Montblanc helpt om op diverse manieren die kunst toegankelijk te maken voor iedereen, is iets dat ons blijvend motiveert."

Delen

Kunnen mensen nog wel de tijd nemen voor een schilderij of tekening?

Intussen haalt eigentijdse kunst recordprijzen en de kunstmarkt deed het nooit beter.

"Ik denk dat de kunstmarkt zal blijven exploderen, vooral dan de fotografie, een uiterst populaire discipline. We leven in een getourmenteerde wereld, maar ook een wereld waarin iedereen zich kan uitdrukken via internet, sociale netwerken, Instagram, Pinterest... En overal domineert het beeld. Kunnen mensen nog wel de tijd nemen voor een schilderij of tekening? Of zal alles almaar sneller blijven gaan? Hoe dan ook, ik denk dat mensen dat mensen altijd behoefte aan kunst zullen hebben. Kunst in al haar vormen."

TEKST MORGANE LEVENEZ

Onze partners