Champagne met ijs

Moët & Chandon Ice Impérial. Het bewijs uit het ongerijmde. © Moët & Chandon

Hollywoodsterren of Afrikaanse dictators zien we nog meebubbelen in een zwembad vol champagne, maar op een zonnige zomerdag zijn we zelf al heel blij met een groot wijnglas met champoef, waarin enkele ijsblokken dobberen. MOËT & CHANDON maakte de Zuid-Franse piscine wereldberoemd met de Ice Impérial. Nu komt er ook een roséversie naar uw dichtstbijzijnde strandbar.

Ik zou niet kunnen leven zonder champagne”, zei Napoleon, en hij sloeg nog een fles de kop af met zijn sabel. “En cas de victoire, je le mérite, et en cas de défaite, j’en ai besoin.”

Dit citaat was maar een van de vele gedachten die door Benoît Gouez’ hoofd tuimelden toen hij, tijdens een vakantie in Saint-Tropez, tot zijn afgrijzen merkte dat mensen zijn Brut Impérial naar de vaantjes hielpen met ijs. Sacre bleu! Doorgaans steekt de keldermeester van Moët & Chandon in goede luim, maar toen hij dát zag, schoot hij toch in een Bretoense colère waar ze tot in Epernay van schrokken.

Gouez trapte zijn teenslippers in het maquis, gaf zijn vrouw een kus en zijn kinderen een aai over hun bol, en nam de eerste TGV terug naar de Champagnestreek. Daar, in het uitgestrekte hoofdkwartier van Moët & Chandon, waar het beheer van hun 28 kilometer aan crayères en 1150 hectare aan wijngaarden slechts een van zijn taken is, zonderde hij zich af, tot hij een antwoord gevonden had op het vraagstuk dat hem zo kwelde : hoe maak je een champagne die zich niet laat mismeesteren door ijs ?

“Een brut is namelijk niet gemaakt om met ijs te drinken”, vertelt Gouez ons, terwijl we op een plezierboot over de Seine varen. Dit is duidelijk een man die evenveel tijd doorbrengt op grand-cruwijngaarden als in zijn laboratorium, te zien aan zijn gekloven lip en zijn borstelige wenkbrauwen : gelijke delen wijnbouwer en wetenschapper. “Mensen gebruikten champagnes voor hun piscine waar die niet voor waren gemaakt. Het ijs laat de drank verwateren, en brengt zijn smaak uit balans. Ik snap wel waarom ze het deden : ze willen de chic van champagne, en tegelijkertijd iets fris, iets wat verkoeling brengt. En in de plaats van het vingertje op te steken en te zeggen : ‘Je bent verkeerd, doe dat niet’, hebben we een oplossing gezocht.”

In 2010 presenteerden Gouez en zijn team hun innovatie aan de wereld : de Ice Impérial, gemaakt om te serveren met ijs, wat munt en enkele partjes limoen. “Zonder ijs is hij zelfs niet lekker”, stipt Gouez aan. “Dan smaakt hij te intens, te rijk. Pas met ijs vind je een harmonie. Er zijn drie elementen waar we in eender welke Moët & Chandon naar op zoek gaan. Ten eerste een uitgesproken, heldere fruitigheid – in het geval van de Ice Impérial met hints van white flesh fruits. Ten tweede willen we een verleidelijk palet, zonder een spoor van zuren of agressie. We willen harmonie op de tong. En ten derde een rijpheid, een complexiteit, zonder te krachtig te zijn. Een smaak die altijd schoon en precies is : dat zoeken we in al onze champagnes.”

HOEZO, ROZE LIMONADE ?

Benoît Gouez over Moët & Chandon Ice Impérial Rosé:
Benoît Gouez over Moët & Chandon Ice Impérial Rosé: “Ideaal voor informeel plezier.”© Moët & Chandon

Tot Gouez’ grote verbazing onthaalde ook de notoir conservatieve champagnewereld de Ice Impérial op applaus. Dat had Moët & Chandon niet verwacht. Het gaf ze de moed om nu ook een roséversie te ontwikkelen, en dat terwijl de vakpers de eerste roséchampagnes tien jaar geleden nog smalend afschreef als ‘roze limonade’. Intussen heeft elk champagnemerk wel een rosé in het gamma, en blijven ze nieuwe smaken ontwikkelen.

“Het is hoog tijd dat we het imago van champagne wat opfrissen”, stelt Gouez. “Soms trek ik thuis een fles open met vrienden, waarop ze zeggen : ‘Valt er iets te vieren ?’ Dan denk ik : ‘Moet dat ?’ Het is lekker, dus laat die kurken maar knallen. Champagne wordt gezien als iets heel exclusiefs, en van dat idee moeten we af. Je hebt geen perfecte glazen of hagelwit tafelkleed nodig…” – de enthousiaste keldermeester gaat recht zitten, en smijt daarbij de tafel om, inclusief glazen en onze dictafoon. Hij grinnikt schaapachtig en verontschuldigt zich, maar gaat dan meteen door op zijn elan : “Nee, je kunt ook van champagne genieten in minder formele omstandigheden. En daar is onze nieuwe Ice Impérial Rosé ideaal voor.”

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de roze kleur van de champagne voor een meer gesuikerde smaaksensatie zorgt.

Gouez’ nieuwste worp smaakt fruitiger, rijker en frisser dan zijn witte voorganger. De Ice Impérial Rosé is ook minder gesuikerd, met een dosage van 38 gram per liter, tegenover 45 gram per liter voor de Ice Impérial, al wordt dat verschil volgens Gouez gecompenseerd door een trucje van onze hersenen. “Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de roze kleur van de champagne ervoor zorgt dat we een meer gesuikerde smaaksensatie hebben”, vertelt hij. De nadruk ligt op rode vruchten : de sappige intensiteit van aardbei en framboos, gecombineerd met hints van vlezige perzik, en accenten van pepermunt. De Ice Impérial Rosé bestaat voor de helft uit de intense pinotnoirdruif, voor 30% uit afgeronde pinot meunier, en voor 20% uit elegante chardonnay.

EEN TECHNEUT MET VOELSPRIETEN

Moët & Chandon wil niet in traditie vastzitten.
Moët & Chandon wil niet in traditie vastzitten.© Stephane Cardinale

“De rosécategorie is de voorbije jaren enorm gegroeid”, aldus Gouez. “Het is een andere manier van wijn maken, die me erg interesseert. Weet u, toen ik als beginnend wijnbouwer in nieuwewereldlanden als Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland werkte, in de jaren 90, keek ik neer op champagne. Het leek me een saaie categorie, waarin je elk jaar hetzelfde maakt. Waar zit de fun ? Pas toen ik voor het eerst in Epernay rondliep, besefte ik hoe fout ik zat. Champagne heeft een enorme diversiteit : wit, rosé, non-vintage, vintage, een blend, blanc de blancs, blanc de noirs, en ga zo maar door.”

Gouez lijkt ons een slimme man, die als geen ander het potentieel van zijn wijngaarden kan inschatten, en er goeie dingen mee kan doen. Tegelijkertijd heeft hij een gevoel voor wat mensen graag drinken. Een techneut die voeling heeft met de echte wereld, daar ergens ver buiten de muren van zijn proefkamers : dat komt niet vaak voor. “Je hebt die voelsprieten nodig”, knikt hij. “Ik denk dat het erg belangrijk is voor Moët & Chandon om niet in traditie vast te zitten. We wandelen op een dunne koord tussen authenticiteit en moderniteit. We hebben dan wel de wijngaarden, de geschiedenis, een patrimonium, een stijl en blablabla, maar we gaan mee met onze tijd.” ?

www.moet.com

TEKST DIETER MOEYAERT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content