Online populariteit van luxemerken goede manier om verkoopcijfers te voorspellen

© BELGAIMAGE

Hoe gretig kopers op het internet op zoek gaan naar luxemerken is een goede indicator voor de verkoopcijfers. Dat toont Monitor Deloitte aan in een recent onderzoek.

Luxueuze kledingmerken die het internet nog steeds wantrouwig tegemoet kijken, stellen die strategie maar beter bij. Niet zelden zijn sociale media en websites het eerste kanaal waarop potentiële kopers hun nieuwe aankoop bekijken, nog voor ze ‘m ook daadwerkelijk over de toonbank schuiven.

Maar ons online zoekgedrag is meer dan dat. Voor luxelabels is het een ontzettend waardevolle bron van informatie. Uit een recente studie van Monitor Deloitte blijkt namelijk dat luxemerken die het online goed doen, daarmee ook hun omzet vooruit doen stuwen. Sterker nog: de mate waarin deze kledingmerken ingetikt worden in browsers, loopt voor meer dan 70% gelijk met de omzet die het bedrijf zal maken.

Ook voor investeerders interessant

Grote luxemerken hebben er alle baat bij om hun producten ook digitaal zo aantrekkelijk mogelijk aan de man te brengen.

“We zien ook dat heel wat potentiële investeerders hun weg vinden naar data die vrij beschikbaar zijn in verband met het zoekgedrag. Zo kunnen ze een beter inzicht krijgen in de richting waarin de verkoopgrafiek van een bedrijf zal evolueren”, vertelt mode-expert bij Monitor Deloitte Nick Pope aan Business Of Fashion.

Grote luxemerken hebben er dus alle baat bij om hun producten ook digitaal zo aantrekkelijk mogelijk aan de man te brengen. Want als de waren van deze winkels niet online bekeken worden, kan het weleens zijn dat kopers de kledingstukken ook in de winkelrekken links laten liggen.

75 luxelabels onder de loep

Om tot die opmerkelijke conclusie te komen, onderzocht Monitor Deloitte de digitale populariteit van 75 luxemerken tussen 2009 en 2016. Daarbij namen ze gevestigde merken als Balenciaga, Céline, Chanel, Prada, Burberry en Louis Vuitton onder de loep. Hoewel de onderzoekers zich voor de peilingen op de Britse markt baseerden, valt ook in andere landen eenzelfde trend op te merken.

Waar democratisch geprijsde kledingmerken vaak wél al het internet en hun digitaal publiek omarmd hebben, gebeurt dat bij luxemerken veel minder. Toch blijft de omzet van de luxe-industrie jaar na jaar stijgen. Dit onderzoek maakt nog maar eens duidelijk dat het ook voor hen voordelen oplevert om die digitale revolutie niet te negeren, maar ze net tot in de kern van hun bedrijf te trekken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content