Hanan Challouki van Mvslim.com: 'Ik geloof niet dat de wereld vergaat als ik enkele uren offline ben'

01/06/17 om 16:44 - Bijgewerkt om 22:35

Wij vroegen Hanan Challouki (25), mede-oprichter van het online platform Mvslim.com, hoe zij omgaat met stijl en het vinden van een evenwichtige balans tussen leven en werken. 'Ik probeer bewust tijd vrij te maken voor familie en vrienden. Soms lukt dat beter dan anders.'

Hanan Challouki van Mvslim.com: 'Ik geloof niet dat de wereld vergaat als ik enkele uren offline ben'

© .

Hanan Challouki (25) startte in 2015 de nieuwssite Mvslim.com op samen met Taha Riani. Met die website willen ze de bedenkelijke beeldvorming rond de moslimgemeenschap doorbreken. Met succes: het project trekt ondertussen miljoenen bezoekers per week. Hanan heeft een master in strategische communicatie en is amper uit de schoolbanken, maar zit aan tafel met durfkapitalisten van over de hele wereld die Mvslim.com willen kopen.

In een interview met Knack Weekend eerder dit jaar, vertelde ze dat ze, samen met een team van ondertussen meer dan 500 vrijwilligers, het belangrijk vindt om stemmen naar voor te schuiven die de mainstream niet halen. 'Een filmpje over een Indonesische ontwerper die hoofddoeken ontwierp voor de New York Fashion Week ging miljoenen keer viraal. Dan weet je dat er behoefte is aan zulke verhalen.'

Ondertussen startte ze nóg een bedrijf op: Allyens. Daarmee streeft ze er samen met Taha naar om inclusiviteit en digitale strategieën op de agenda van ondernemers te krijgen.

Hoe kleed jij je voor je job?

Hanan: 'In de creatieve sector zijn er niet echt regeltjes over kleding en gaat iedereen daar heel vrij mee om. Ik apprecieer die vrijheid wel en maak er zelf gebruik van door ermee te experimenteren. Het is toch veel leuker om af en toe eens van look te veranderen en niet elke dag hetzelfde grijze pakje uit de kast te halen.'

Hoe combineer je werk en privé?

Delen

Ik geloof niet dat de wereld vergaat als ik een paar uur offline ben.

'Ik krijg vaak te horen dat ik in een luxepositie zit als ondernemer, omdat ik geen partner of kinderen heb en dus eigenlijk alleen aan mezelf moet denken. Ik merk wel dat het hoe dan ook niet altijd even gemakkelijk is om een evenwicht te vinden. Ik vind mijn werk gewoon heel leuk, dus de grens tussen werk en ontspanning kan al eens vervagen. Ik probeer wel bewust tijd vrij te maken voor familie en vrienden. Soms lukt dat beter dan anders. Oefening baart kunst, zeker?'

Ben je soms bewust offline?

'Soms zet ik bewust alle technologie opzij. We leven in een samenleving waar we allemaal voortdurend digitaal verbonden zijn met elkaar. Het kan deugd doen om jezelf daar compleet van los te koppelen. Ik geloof niet dat de wereld vergaat als ik een paar uur offline ben, dus ik kan me daar vrij comfortabel bij voelen.'

Wat is voor jou de ultieme luxe?

'Ik heb het gevoel dat ik al in een positie van ultieme luxe zit. Ik kan elke dag doen wat ik graag doe en ik ben er in geslaagd om van mijn passie mijn beroep te maken. Ik denk dat dit iets is waar veel mensen vandaag nog steeds van dromen.'

Wat is het hoogste dat je wil bereiken in het leven?

'Ik ben een ambitieus persoon, wat ervoor zorgt dat ik mijn grenzen steeds blijf verleggen, zowel in mijn persoonlijke als professionele leven. Ik wil mezelf in de toekomst vooral blijven uitdagen en anderen inspireren.'

Hoe slaag je erin om voldoening te halen uit je werk?

'Als ik kijk naar mijn eigen jeugd hier in België, herkende ik mijzelf nauwelijks in wat er zich afspeelde rondom mij. Reclame, communicatie en media waren heel exclusief gericht op mensen die er niet uitzagen zoals ik. Vandaag zie ik nog steeds dat veel bedrijven en organisaties zich vervreemden van de samenleving en een groot deel van de bevolking niet bereiken. Binnen tien jaar zullen die bedrijven simpelweg irrelevant worden.

Delen

Ik wil niet dat kinderen die vandaag opgroeien in onze samenleving door hetzelfde proces moeten gaan als ik.

'Als ik merk hoe wij met Allyens deze trend voor veel bedrijven en diensten kunnen omkeren, met inclusieve en digitale strategieën en campagnes, haal ik daar enorm veel voldoening uit. Het is voor mij belangrijk dat de kinderen die vandaag opgroeien in deze samenleving niet door hetzelfde proces gaan als ik, dat zij online een filmpje kunnen bekijken en zich er ook echt in kunnen herkennen.'

Wat is de meest waardevolle carrièreles/levensles die je ooit kreeg?

'Soms moet je nee durven zeggen. Het klinkt heel vanzelfsprekend, maar dat was het voor mij niet. Ik ga snel in op de vraag van anderen, als ik het gevoel heb dat ik er een bijdrage mee kan leveren. Het probleem is dat je na een tijdje met enorm veel hooi op je vork zit. Dat is nadelig voor de zaken die wel prioritair horen te zijn.'

'Vandaag passen we dit ook toe bij Allyens. Als we het gevoel hebben dat een bedrijf niet over de juiste visie beschikt en niet open staat voor verandering, zeggen we nee. Het is belangrijk om op één lijn te zitten en je goed te voelen bij de beslissingen die je neemt en de klanten waarmee je in zee gaat. Het zorgt er ook voor dat samenwerken gewoonweg veel fijner is.'

(SDW)

Nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Trends Style en ontvang wekelijks een update van het belangrijkste lifestyle nieuws in uw mailbox!

Trends Information Services

Onze partners