Anton Janssens, medeoprichter van Komono: 'Misschien beland ik ooit wel in een klooster'

02/08/17 om 10:32 - Bijgewerkt op 06/08/17 om 11:36

Trends Style bevraagt wekelijks een succesvol ondernemer over werk en leven. Deze week: Anton Janssens, medebezieler van het minimalistische accessoiremerk KOMONO. 'Misschien eindig ik ooit wel in een klooster.'

Anton Janssens, medeoprichter van Komono: 'Misschien beland ik ooit wel in een klooster'

© -

Weinigen die nog nooit van het hippe zonnebrillen- en horlogelabel KOMONO hebben gehoord. Hoewel het merk ondertussen zowat overal ter wereld over de tongen rolt, zijn de roots onmiskenbaar Belgisch. Het is hier dat het zakenduo Raf Maes en Anton Janssens in 2009 'hun' KOMONO in het leven riepen en het merk de strakke en minimalistische identiteit om het lijf trokken waar het nu zo gekend voor staat. Hoe is het om een bedrijf te runnen dat aan de vaart van een sneltrein door het modelandschap dendert? Zeven vragen aan Anton Janssens.

Hoe kleed jij je voor je job?

Delen

Je vindt zoveel persoonlijkheid en fijne details terug in een design van Belgische ontwerpers als Raf Simons of Bruno Pieters.

Anton Janssens: 'Ik ben heel actief op het werk. Als ik geen designs overloop met het productieteam, dan heb ik afspraken met potentiële verkooppunten. Voor mij bestaat er niet zoiets als een doorsnee dag op het werk. Bij die levensstijl past het comfort van keurige maar casual kledij. Een merk als COS sluit daar volledig bij aan: de kleding ziet er goed uit zonder heel trendgevoelig te zijn.'

'Ik neig verder ook naar kledij van Belgische ontwerpers. Je vindt zoveel persoonlijkheid en fijne details terug in een design van Raf Simons of Bruno Pieters. En natuurlijk draag ik steeds een horloge van KOMONO.' (lacht)

Hoe combineer je werk en privé?

Janssens: 'Mijn professionele leven staat helemaal in het teken van het vinden van een esthetische balans tussen design, innovatie en minimalisme, dus uiteraard trek ik die zoektocht naar evenwicht ook door naar mijn privéleven. Ik heb een vrouw en twee jonge kinderen, dus ik moet me wel aanpassen. Soms werk ik in het weekend, maar soms ga ik ook naar een concert op een dinsdagavond.'

Ben je soms bewust offline?

Janssens: 'Ja, dat is heel belangrijk. Niemand kan een volledige dag creatief of productief zijn. Als je dat toch probeert, verlies je je focus. Je kan ermee lachen, maar ik heb thuis een moestuin en dat werkt heel rustgevend. Het geeft me voldoening om een courgette te zien groeien die ik zelf heb geplant. Ze smaken ook niet slecht, ha!'

Wat is voor jou de ultieme luxe?

Janssens: 'Voor mij is tijd een ongelofelijke luxe, het idee dat ik alles kan doen wat ik wil, wanneer ik dat wil. Een snel groeiend bedrijf zoals KOMONO leiden, betekent dat ik meestal onder druk sta. Ik leef van deadline naar deadline en soms eist dat zijn tol. Begrijp me niet verkeerd: ik hou van wat ik doe en zou deze job voor niets anders willen inruilen, maar soms droom ik ervan om een jaar vrijaf te nemen en de wereld rondt te reizen met mijn familie.'

Wat is het hoogste dat je wil bereiken in het leven?

Janssens: 'Ik weet niet of het bestaat, maar een plek vinden waar ik voor de volle honderd procent gelukkig ben zou best een prestatie zijn. Misschien eindig ik ooit wel in een klooster, wie weet.' (lacht)

Delen

Soms droom ik ervan om een jaar vrijaf te nemen en de wereld rondt te reizen met mijn familie.

'Het runnen van KOMONO draagt wel bij tot dat geluk. Als ik zie hoe gemotiveerd ons team en onze partners zijn, geeft me dat veel energie. Die heb ik nodig om vooruit te blijven gaan. We zijn ambitieus en leggen de lat extreem hoog, zowel op vlak van design als in de zakelijke kant. Ik zou het geweldig vinden om die ambities waar te maken, maar het hele proces kunnen delen met andere mensen is nu al bevredigend.'

Hoe slaag je erin om voldoening te halen uit je werk?

Janssens: 'Ik ben gefascineerd door cultuur: hoe artiesten muziek componeren en kunst maken, bijvoorbeeld. Hoe die kunst daarna een plekje vindt in onze hedendaagse stijl. Bij KOMONO gebruiken we dat als inspiratie en verwerken we ze in onze brillen en horloges. Als je nadien positieve feedback krijgt op een nieuwe collectie of op een lookbook, is dat één van de leukste dingen die er zijn.'

Wat is de meest waardevolle carrièreles of levensles die je ooit kreeg?

Janssens: 'Als je iets wilt, dan moet je er voor werken. Nothing comes for free. En ook dat je niet bang mag zijn om fouten te maken, zolang je ze geen twee keer maakt. Die twee regels zijn mantra's voor mij. Veel mensen hebben grote dromen, maar als je er gewoon niet aan begint, zal er ook niets van komen. Iets bereiken is nooit eenvoudig, en ik zie mensen die altijd de potentiële struikelblokken opnoemen. Dat heeft me nooit tegen gehouden. Maak die beslissing, begin te werken aan je droomproject, leer lessen uit de fouten die je maakt en move on.'

Nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Trends Style en ontvang wekelijks een update van het belangrijkste lifestyle nieuws in uw mailbox!

Onze partners