Brievenbus wordt champagneverpakking

21/10/15 om 08:41 - Bijgewerkt op 22/10/15 om 09:26

Champagnemerk Veuve Clicquot lanceerde voor het eerst een wedstrijd om een brievenbus te ontwerpen. De brievenbus wordt een limited edition champagneverpakking. Trends Style was aanwezig bij de uitreiking van de eerste Re-Creation Awards.

Brievenbus wordt champagneverpakking

Een brievenbus voor Veuve Cliquot, is dat niet wat ver gezocht? Toch niet, zegt Jean-Marc Gallot, de CEO van het champagnemerk. 'Mevrouw Barbe-Nicole Clicquot was een fervente brievenschrijfster. Dankzij haar intensieve correspondentie leerde de wereld het champagnebedrijf kennen dat ze met veel liefde runde. Het leidde tot doorbraken op internationale markten, zoals Rusland.'

Gallot ontvangt Trends Style in Hotel du Marc, het mythische huis vanwaar de weduwe Clicquot haar imperium bestuurde tussen 1805 en 1866. 'Hier liggen de wortels van de art de vivre, die Veuve Clicquot al sinds zijn ontstaan uitstraalt,' poneert de CEO. Het scheelde niet veel of er was van het 'moederhuis' van Clicquot niks overgebleven. Terwijl in Reims zowat alles werd platgebombardeerd, bleven de kathedraal én Hotel du Marc wonderlijk van de oorlogsgruwel gespaard. In de buitenmuren zijn de kraters van de bominslagen wel nog duidelijk te zien. Maar de champagnevoorraad in de kelders bleef ongerept.

Delen

Voor de gelegenheid staat de tuin vol met oranje postbussen

Tegenwoordig wordt Hotel du Marc gebruikt als ontvangstruimte voor prestigieuze Clicquot-events: degustaties, diners, meeting. Het statige gebouw doet ook dienst als luxehotel voor Clicquot-invités. Met amper vijf suites is een overnachting er alleen bestemd voor de happy few of de 'vrienden van het huis'. Overal in het hotel staan creaties van designers en kunstenaars, die zich lieten inspireren door verhalen uit het rijke verleden van Clicquot. Een struisvogel met lederen zadel steelt de show in het salon, een grillige zitbank van Pablo Reinoso verrast in de nachthal.

De mailbox van de Belgische deelneemster Chloë Tassez.

De mailbox van de Belgische deelneemster Chloë Tassez.

EEN KINETISCHE ILLUSIE

Voor de gelegenheid staat de tuin vol met oranje postbussen. In de inkom prijken de postbussen die designers uit de hele wereld bedachten voor de Re-Creation Awards: de eerste editie van Veuve Clicquots designprijs. "Op papier leek deze wedstrijd een goed idee, maar het was koffiedik kijken of er effectief iemand zou meedoen of stemmen," vertelt Gallot. Het draaide beter uit dan verwacht. "Vierhonderd ontwerpers dienden een ontwerp voor de Clicquot Mailbox in. 350.000 mensen stemden online voor hun favoriete design. En via diverse media bereikte de wedstrijd 300 miljoen mensen. We mogen gerust van een succes spreken."

Delen

Vierhonderd ontwerpers dienden een ontwerp in. 350.000 mensen stemden online voor hun favoriete design.

Allicht is de prijzenpot niet vreemd aan dat succes. De winnaar mag een nacht in Hotel du Marc slapen. Hij of zij kreeg ook een cheque van 10.000 euro én een artikel in het toonaangevende designtijdschrift Wallpaper. Bovendien stelde Wallpaper de mooiste brievenbus tentoon op de Designweek in Milaan: wereldwijd het belangrijkste podium voor designtalent én designmerken. Voorts ontving de laureaat ook een trofee, die door designer Pablo Reinoso werd ontworpen, en waarin 'een boodschap van madame Cliquot' in een fles verstopt zit.

Een internationale jury boog zich over de inzendingen voor de Clicquot Mailbox. In België kozen architect David Van Severen, designcurator Dieter Van den Storm en ontwerper Xavier Lust voor de brievenbus van Chloë Tassez: een strakke zwart-wit herinterpretatie in metaal. "Noem het een kinetische illusie: een spel tussen wat zichtbaar en onzichtbaar is. De mailbox openen is als een brief openscheuren: je bent opgewonden omdat je wil weten wat er precies inzit. Dat extatische moment van verbeelding, fantasie en verwachting vertaalde ik naar mijn Clicquot-mailbox.'

de selectie laureaten die een ontwerp inzonden voor de Re-Creation Award.

de selectie laureaten die een ontwerp inzonden voor de Re-Creation Award.

Tassez mag dan amper 28 zijn, ze is niet de eerste de beste: samen met een vriendin runt ze een eigen conceptbureau waarmee ze diverse projecten, realiseert: interieur, retail, product design, huisstijl. "Ik heb mijn strepen verdiend bij de Brusselse product designer Charles Kaisi ", stelt ze zichzelf voor. "Samen met hem mocht ik verpakkingen ontwerpen van Pierre Marcolini en etalages bedenken voor Hermès of Printemps. Charles Kaisin werkt ook al jaren op enkele interieurprojecten, waarvoor ik hem ook heb geassisteerd. Onder meer een hotel en een woning in Marokko. Het was best wel interessant om meteen zulke grote projecten te kunnen mee opvolgen. Al wou de aannemer in Marokko aan de telefoon niet praten met een vrouw."

Haar ontwerp voor de Re-Creation Awards van Veuve Clicquot, heeft Tassez nog niet uitgevoerd gezien. De inzendingen waren louter digitaal, samen met de verzamelde pers ontdekte ze in Reims de reële versie van haar brievenbus. "Ik vind het anders wel spannend", fluistert ze ons nog toe, vlak vóór de winnaar bekend werd gemaakt.

"Iedereen interpreteerde de intelligentie en verbeeldingskracht van madame Clicquot totaal anders", constateerde Sarah Douglas, creatief directeur van Wallpaper. "Het was zeer interessant om samen met de jury de inzendingen te vergelijken. Maar er kan maar één winnaar zijn."

Winnares Eileen Ugarkovic.

Winnares Eileen Ugarkovic.

PAPIEREN VLIEGTUIGJES

Helaas voor Chloë Tassez ging de allereerste Veuve Clicquot Re-Creation Award naar de Canadese inzending van Eileen Ugarkovic. "Zij vertaalde het verhaal van Veuve Clicquot het best naar een ontwerp dat binnen onze bedrijfsstrategie past", motiveerde hoofd van de jury Pablo Reinoso. Concreet bedacht Ugarkovic een postbus met een grafisch patroon van papieren vliegtuigjes. Heel elegant, innovatief en vrouwelijk. Maar vooral: symbolisch voor de 'vlucht vooruit' die Veuve Clicquot wil nemen met het merk.

"Veuve Clicquot staat al heel zijn geschiedenis voor innovatie", zegt CEO Jean-Marc Gallot. "Mevrouw Clicquotr wilde op een besliste en intelligente manier vernieuwing brengen in de champagnewereld. Ze was een van de eerste succesvolle zakenvrouwen in Frankrijk. Bij de 200e verjaardag van het merk intussen 42 jaar geleden hebben we daarom de Business Woman Award in het leven geroepen. Ik hoop dat we met de Re-Creation Awards weer een nieuwe traditie hebben gestart. De eerste editie is voor mij alleszins een succes. Ik ben verrast over het niveau en de verbeeldingskracht van de inzendingen. Ze vertalen mooi de passie voor briefwisseling van mevrouw Clicquot. Uiteraard beschikte zij toen niet over sociale media of communicatietechnologie, maar ze slaagde er toch in om met pen, papier en wat postzegels het merk internationaal bekend te maken."

Leuk om te weten: de Clicquot Mailbox van Eileen Ugarkovic zal niet alleen de briefwisseling van Gallot sieren, ze wordt ook de verpakking van een limited edition fles. "Als het een troost mag zijn voor de verliezende ontwerpers: dat jullie niet wonnen, betekent niet dat jullie design niet goed was", zalfde Reinoso nog. "Alle projecten waren stuk voor stuk interessant, anders hadden we ze niet voor deze finale genomineerd. Veuve Clicquot koos voor het ontwerp dat best spoorde met de strategie van het merk. Als designer maak je dat dikwijls mee: soms heb je een briljant idee, maar komt het niet op het juiste moment of bij de juiste klant. Misschien was jullie ontwerp wel perfect, maar niet voor Clicquot."

TEKST THIJS DEMEULEMEESTER

Onze partners