"Belgen hebben een heel aparte esthetische manier om naar mode te kijken"

27/05/15 om 15:21 - Bijgewerkt op 28/05/15 om 09:18

Davy Caluwaerts, Deputy Managing Director van Mediabureau Zenith-Optimedia, werd in 2014 Mercedes-Benz Best Dressed Man in de categorie Businessmen. Wat doet dat met een mens? "Pistolets bij de bakker halen zal nooit meer hetzelfde zijn."

"Belgen hebben een heel aparte esthetische manier om naar mode te kijken"

© GF

Nu niet dat we Davy Caluwaerts dagelijks tegen het lijf lopen. Maar sporadisch wel. Telkens worden er dan toespelingen gemaakt op de verkiezing van Caluwaerts, in het dagelijkse leven Deputy Managing Director van het Media-bureau ZenithOptimedia, tot Mercedes-Benz Best Dressed Man van 2014.

Davy Caluwaerts: "De impact was al behoorlijk groot voor de award. En vanaf de bekendmaking van mijn nominatie tot nu, een half jaar na het event, zijn de reacties niet meer opgehouden. Pistolets halen bij mijn bakker of simpelweg een meeting doen, het zal nooit meer hetzelfde zijn. Niets is nog zonder die keurende dus-jij-bent-Best-Dressed-Man-blikken. Maar niks dan positieve opmerkingen . Het is vaak een gespreksopener, soms een verleidingstechniek."

Wat betekent het voor jou persoonlijk om Mercedes-Benz Best Dressed Man te zijn?

"Voor mij was het de max. Ik ben heel visueel ingesteld. Vandaar dat ik ook zo actief ben op Instagram. Architectuur, design, food, stylisme,... het zijn vormen van estheticisme die me snel triggeren. Net als mode. Voor mij is fashion een manier om creatief te zijn. Zonder daarin te overdrijven, ik geef toe: ik ben niet übermodisch, het blijft behoorlijk commercieel. Maar ik kijk er graag naar en ik experimenteer zelf graag met verschillende stijlen. Daarom was deze award zo persoonlijk. Het heeft me aangemoedigd om mijn ding te blijven doen, creatief te zijn en variatie te zoeken op het conventionele."

Delen

Over het onderwerp mannen en kleding is behoorlijk wat buzz ontstaan.

De award Mercedes-Benz Best Dressed Man was nieuw in 2014. Wat vind je algemeen van het concept?

"Het was sowieso een goed idee om zoiets voor mannen te organiseren. In het buitenland bestaan al gelijkaardige initiatieven, in België is het uniek. En ik heb het persoonlijk ondervonden: over het onderwerp mannen en kleding is behoorlijk wat buzz ontstaan. Iedereen had er wel een mening over - over wat goed- en slechtgekleed is. En iedereen heeft een andere opvatting over best dressed. Uiteraard. Ik vond het rijk dat er zoveel verschillende stijlen geselecteerd waren, en dat er zo out of the box werd nagedacht over wat goedgekleed is. Ik zou de organisatie willen aanmoedigen om dat voor de volgende editie nog meer te doen. Best dressed valt niet te definiëren naar één welbepaalde look. Het heeft te maken met inspiratie en stijl. Vaak overstijgt de manier waarop je iets draagt het kledingstuk an sich. Best dressed gaat over zelfvertrouwen, niet over wat er nu gebeurt in de mode. Mooie en dure kleren kopen is niet moeilijk. Wat effectief bij je past, hoe het te dragen en te combineren, dat is minder evident. En net dat is stijl. Well dressed draait om persoonlijkheid en niet zozeer om kleren. Ik ben zelf tamelijk kameleon: I dress for the occasion. Mijn stijl is eclectisch, afhankelijk van week/weekend, het soort meeting of mijn humeur."

AMBASSADEUR VAN BELGISCHE MODE

Hoe well dressed is de Belgische businessman? Plak daar eens een gemiddelde op.

"Ik was aangenaam verrast om zelfs in de categorie Best Dressed Businessmen vast te stellen hoeveel variatie in stijlen er was. We leven naar een soort van ongeschreven wet die zegt dat bij een bepaalde functie een bepaalde kledingstijl hoort. Zelf heb ik daar altijd lak aan gehad. Ik heb een managementfunctie, dus uiteraard ben ik altijd netjes. Maar een pak en das maken niet dat ik slimmer uit de hoek kan komen. Ik maak liever indruk met hoe ik werk dan met hoe ik eruitzie. Dat wil niet zeggen dat ik nooit een pak draag. Ik varieer tussen smart casual en casual chic. Ik werk in de reclamesector, daar is de dresscode niet zo strikt. Mijn klanten moeten zich hoe dan ook geen zorgen maken als ik geen pak draag, de outfit is dan doorgaans duurder dan mét pak. (lacht) Ze kennen me ondertussen wel al een beetje. Ik wil bij deze mijn confraters dan ook geen regels opleggen. Tenzij de regel dat er geen regels zijn."

"Belgen hebben een heel aparte esthetische manier om naar mode te kijken"

Welke trends in mannenkleding zie je?

"Het maatpak is absoluut terug van nooit weggeweest. Dandy en preppy heeft ervoor gezorgd dat het pak een nieuwe appreciatie krijgt, in die mate zelfs dat een pak op maat meer dan ooit populair is. De afwerking of combinatie met schoenen zal nu iets sportiever zijn, bijvoorbeeld met sneakers. Wat je in de week ziet aan tailored, wordt oversized in het weekend. Ik denk aan T-shirts en sweaters die ruim zitten en op een slimfit broek worden gedragen."

Delen

Als ik een ongelimiteerd budget zou hebben, zou mijn kast nu vol hangen met Tim Coppens, Dries Van Noten en andere Belgische mode.

Wat zijn je favoriete labels?

"Als ik een ongelimiteerd budget zou hebben, zou mijn kast nu vol hangen met Les Hommes, Tim Coppens, Kris Van Assche, Dries Van Noten, Café Costume, The Kooples en Sandro. En een paar leuke statement sweaters van de vrienden van O'Ren Official. Ik heb in het algemeen iets met Belgisch. Belgen hebben een heel aparte esthetische manier om naar mode te kijken. Technisch en verfijnd maar tegelijkertijd zeer draagbaar. En ik ben trots om Belg te zijn, dus als ik de kans heb, ben ik een mobiele ambassade voor Belgische mode in het buitenland. Wat soms een kortstondige crisis oplevert zoals onlangs toen ik terugkwam van een werktrip uit Atlanta en mijn koffer met een paar duizend euro aan Belgische kleding 'lost and found' was."

Wie zijn je internationale rolmodellen?

"Ik heb niet één rolmodel maar een aantal om hun verschillende stijlen. David Beckham voor zijn verscheidenheid aan stijlen, Kanye West voor zijn minimalisme en Tom Ford voor zijn hoog dandygehalte."

Onze partners